تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۱۸
بازدید: ۶۲
کد خبر: ۳۴۱۴۹۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
سورنا ستاری:

سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه بسیار خوب است/ ضعف دانش طلا در کشور

‌می‌متالز - معاون سابق رئیس جمهور در آیین افتتاحیه دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی گفت: شرکت‌های بزرگ برای ورود به نوآوری باید در شرکت‌های استارت‌آپی سرمایه‌گذاری کنند و شرکت فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری خطرپذیر خود به خوبی به این حوزه ورود کرده است و نتیجه آن را می‌بیند.

به گزارش می‌متالز، سورنا ستاری در آیین افتتاحیه دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی با بیان اینکه بخش خصوص حدود ۶ سال است که به بهره‌برداری از معادن ورود کرده است، اظهار کرد: بر این اساس می‌توان به ورود فناوری به معادن امیدوار بود چرا که نمی‌توان در بخش تولید فناوری را پیاده سازی کرد.

وی افزود: اگر ۹ سال در معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور کار کردیم همواره با بخش خصوصی همکاری داشتیم و نتوانستیم در بخش دولتی ورود کنیم.

معاون سابق رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه برخی از تکنولوژی‌ها در دیگر کشور‌ها استفاده شده که می‌توانیم از تجربیات آنها استفاده کنیم، ادامه داد: افرادی در دنیا هستند که در حال رصد روند پیشرفت تکنولوژی در کشور‌ها هستند و از آن نهایت بهره‌برداری را دارند.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری در آمریکا برای استفاده از هوش مصنوعی در معدن ابراز کرد: با این روش می‌شود معادن خاص را شناسایی و استخراج کنند.

لزوم سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در صنایع نو

ستاری با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در صنایع نو اظهار کرد: شرکت‌های بزرگ برای ورود به نوآوری باید در شرکت‌های استارت‌آپی سرمایه‌گذاری کنند و باید به این نکته توجه شود که پایه نوآوری کسب‌وکار است.

وی با بیان اینکه نوآوری از شرکتی درمی آید که برای بقا دست وپا می‌زند، افرود: در این زمینه شاهد راه‌اندازی صندوق‌های CVC هستیم، ما در کشور ۵ هزار معدن را پایش و برای پیاده سازی آن برنامه ریختیم، حدود ۷۸۰ کیلومتر را در کشور برای شناسایی ذخایر معدنی پایش کردیم و با استفاده از تکنولوژی برای استخراج آن مدل تعریف کردیم.

استاد دانشگاه شریف ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر کشور در بخش معدن توجهات بسیار بیشتری باید به آن معطوف شود. بیش از ۵۵ میلیارد تن از ذخایر قابل معدنکاری جهان در ایران است. ارزش ذخایر معدنی ایران بر اساس برآورد‌های اولیه ۷۰۰ میلیارد دلار است که با اکتشافات جدید این رقم تا یک هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

تکنولوژی هزینه‌های اکتشاف را کاهش می‌دهد

وی با بیان اینکه تکنولوژی هزینه‌های اکتشاف را کاهش می‌دهد، گفت: هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که به همه ما قابلیت دسترسی به داده‌های حوزه معدن را می‌دهد.

ستاری با بیان اینکه ایران تاکنون به ذخایری به میزان ۲۰۰ تن طلا دست یافته است، ادامه داد: متأسفانه دانش طلا در کشور ما بسیار ضعیف است؛ خیلی سنتی به این بحث نگاه کرده‌ایم، خیلی از سنگ‌های حاوی طلا را نمی‌شناسیم، حدود ۷ درصد از ذخایر معدنی جهان در ایران قرار دارد و ذخایر معدنی ایران در بخش‌های مختلف از جمله طلا، کرومیت، مس و زغال‌سنگ حدود ۵۰ میلیارد دلار است.

وی تصریح کرد: تحقیق و توسعه یکی از پایه‌های جدی حوزه معدن است که باید بر روی آن تاکید کرد، اما نباید از واحد‌های تحقیق و توسعه انتظار نوآوری داشته باشید.

معاون سابق رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما در صندوق فولاد ۲ مشکل اساسی داریم، اضافه کرد: یکی از این چالش‌ها باطله‌ها است که می‌توان در خصوص کنسانتره با عیار بالاتر برنامه‌ریزی کرد. هماتیت نیز دیگر چالش صنعت فولاد است که چطور می‌توان این محصول را بازفرآوری کرد که البته برای این ایده نیز شرکت‌هایی هستند که راهکار‌های خوبی دارند.

وی با بیان اینکه شرکت فولادمبارکه در حوزه حمایت از این شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان و همچنین گرنت‌های دانشجویی ورود خوبی داشته است، گفت: شرکت فولاد مبارکه برای ورود به نوآوری به خوبی به حوزه سرمایه گذاری خطرپذیر ورود کرده است و نتیجه آن را می‌بیند.

ستاری در ادامه انتقال فناوری در معادن و اکتشاف را نیز ممکن دانست و افزود: برای این امر نیاز به تامن اعتبار و سرمایه‌گذاری هستیم که این نوع سرمایه‌گذاری زودبازده خواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه معادن همیشه مشکل تأمین نیروی انسانی متخصص دارند و این امر نیاز به ارائه راهکار‌های اساسی است، گفت: در این زمینه باید اینترنت اشیا را توسعه دهیم، توسعه اینترنت اشیا در معدن باید مورد توجه باشد چرا که این امر برای پایداری در حوزه معادن امری ضروری است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده