تاریخ: ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۴۲
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۳۴۱۶۷۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آرژانتین، غول معدنی نوظهور

‌می‌متالز - در محافل کالایی، آرژانتین به خاطر محصولات کشاورزی و جایگاه ذخایر شیل Vaca Muerta شناخته شده است. اما این کشور اخیراً توجه خود را به انواع دیگر منابع طبیعی جلب کرده است: مس و لیتیوم. به گفته برخی، این شرکت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان مواد معدنی، آینده درخشانی دارد.

به گزارش می‌متالز، دو هفته پیش، یک شرکت سرمایه‌گذاری محلی، Integra Capital، با گلنکور قراردادی برای به دست آوردن سهام خود در شرکتی به نام Volcan Compania Minera منعقد کرد. به گفته بلومبرگ، این دومین پروژه گلنکور است که این شرکت در سال‌های اخیر خریداری کرده است. این بخشی از یک استراتژی است: ایجاد یک سبد فلزات و مواد معدنی در آرژانتین با پیش‌بینی رونق مواد معدنی مورد نیاز انتقال انرژی.

مس و لیتیوم به عنوان مواد معدنی انتقالی کلیدی، در کنار عناصری مانند نیکل و کبالت که در باتری‌های خودرو‌های الکتریکی و ذخیره‌سازی استفاده می‌شوند، کانون توجه هستند. محافل سیاسی آرژانتین نیز به این امر توجه کرده اند. سال گذشته، رویترز گزارش داد که دولت آرژانتین برنامه‌هایی برای پروژه‌های معدن مس دارد که می‌تواند سالانه ۷۹۳۰۰۰ تن از این فلز را تا پایان دهه تولید کند. با توجه به اینکه در حال حاضر هیچ تولید مس در آرژانتین وجود ندارد، این امر این کشور را به یکی از ده تولیدکننده بزرگ مس در جهان تبدیل می‌کند.

چندین پروژه مس در مراحل مختلف، هرچند اولیه، توسعه وجود دارد. در حال حاضر هفت پروژه مس در آرژانتین در حال انجام است که پس از شروع تولید می‌توانند سالانه حدود ۵ میلیارد دلار برای بودجه کشور ایجاد کنند. بر اساس این گزارش، مجموع تولید این هفت پروژه ۱.۲ میلیون تن در سال است که به طور قابل توجهی بیشتر از برآورد‌های گزارش شده است. در مجموع، ذخایر مس آرژانتین ۴۴ میلیون تن برآورد شده است.

آرژانتین همچنین بخشی از به اصطلاح مثلث لیتیوم است و یک سوم ذخایر جهانی فلز باتری را در خود جای داده است. به گزارش Mining.com، آرژانتین به همراه دو «نقطه» دیگر مثلث - شیلی و بولیوی - ۷۰ درصد از لیتیوم جهان را به خود اختصاص داده است.

در حال حاضر تعداد زیادی از شرکت‌ها در حال توسعه منابع لیتیوم آرژانتین هستند که تولید آن در سال گذشته به ۹۶۰۰ تن رسید. اوایل این ماه، رویترز گزارش داد که یک شرکت اماراتی قصد دارد از سال ۲۰۲۷ تولید لیتیوم با درجه باتری را با نرخ ۵۰۰۰ تن در کشور آغاز کند و این میزان را تا سال آینده به ۱۰۰۰۰ تن برساند.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده