تاریخ: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۰۳
بازدید: ۴۴
کد خبر: ۳۴۱۷۲۲

۴۸ درصد لکوموتیو‌های شبکه ریلی زمینگیر است

‌می‌متالز - بررسی آمار و اطلاعات راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد از ۱۰۱۰ لکوموتیو موجود در کشور ۵۲۷ دستگاه معادل حدود ۵۲ درصد فعال است.

به گزارش می‌متالز، بررسی آمار حمل‌ونقل ریلی کشور در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد تعداد لکوموتیو موجود در کشور ۱۰۱۰ دستگاه بوده است.

از این تعداد ۵۲۷ دستگاه فعال بوده است. به‌عبارت دیگر حدود ۴۸ درصد از لکوموتیو‌های موجود در شبکه ریلی کشور، زمین‌گیر شده است.

بیشترین تعداد لکوموتیو‌های موجود در کشور مربوط به لکوموتیو GT-۲۶CW با ۲۵۴ دستگاه است. از این تعداد ۱۵۵ معادل حدود ۶۱ درصد تا پایان سال ۱۴۰۲ فعال بوده است.

تعداد لکوموتیو‌های مدل البرز CND ۱۰ چهار دستگاه بوده که از این تعداد یک دستگاه در پایان سال قبل آماده به‌کار بوده است.

اواخر ماه گذشته مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از برنامه واگذاری ۵۰ لکوموتیو متوقف از طریق مزایده عمومی خبر داده و گفته بود: به‌دنبال تولید موتور لکوموتیو با استفاده از شرکت‌های دانش‌های دانش‌بنیان هستیم.

صالحی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر برنامه راه‌آهن برای استفاده از سرمایه‌های مردم در بخش ریلی اظهار کرد: با توجه به نامگذاری سال به نام جهش تولید با مشارکت مردم، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ۵۰ دستگاه لکوموتیو متوقف را از طریق مزایده عمومی واگذار می‌کند.

وی ادامه داد: شرکت‌های بخش خصوصی می‌توانند در این مزایده حضور یابند. تلاش می‌کنیم در سال جاری نهضت احیا تولید و بازسازی لکوموتیو را راه‌اندازی کنیم.

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه باید با استفاده از ظرفیت داخلی از واردات لکوموتیو بی‌نیاز شویم، یکی از برنامه‌های این مجموعه استفاده از توان شرکت‌های دانش‌های برای تولید موتور لکوموتیو عنوان کرد و افزود: اولویت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در بخش لکوموتیو استفاده از شرکت‌های توانمند داخلی است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده