تاریخ: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۳۱
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۳۴۱۷۴۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

افزایش حجم معاملات فولاد و اسلب صادراتی ایران در نیمه دوم اردیبهشت

‌می‌متالز - شمش فولاد و اسلب صادراتی ایران در آخرین مزایده صادراتی به ترتیب با قیمت ۴۷۸ و ۴۵۵ دلار به ازای هر تن معامله شده است. منابع حجم معامله شمش فولاد را ۳۰ هزار تن اعلام می‌کنند و معتقدند حجم معامله اسلب نیز سنگین است. فولادسازان ایرانی باید این محموله‌ها را در ماه ژوئن به صورت فوب به خریداران تحویل دهند.

به گزارش می‌متالز، منابع مختلف از معامله شمش فولاد و اسلب صادراتی ایران در بازار‌های جهانی طی هفته‌های گذشته حکایت دارد. فست مارکت نیز آخرین قیمت شمش فولاد و اسلب صادراتی ایران را به ترتیب ۴۷۸ و ۴۵۵ دلار به ازای هر تن اعلام کرد. متال اکسپرت در مورد آخرین معامله شمش فولاد صادراتی ایران مدعی شد یک شرکت ایرانی موفق به فروش محموله ۳۰ هزار تنی شمش فولاد با قیمت فوب ۴۷۸ دلار به ازای هر تن شد. از طرفی اسلب صادراتی ایران نیز در یک مزایده با قیمت ۴۵۵ دلار به ازای هر تن به فروش رسید. حجم محموله اسلب صادراتی ایران در منابع مختلف متفاوت ثبت شده است ولی همه منابع معتقدند محموله اسلب صادراتی ایران سنگین بود.

با انجام این دو معامله فولادسازان ایرانی باید محموله‌های شمش فولاد و اسلب صادراتی را در ماه ژوئن به خریداران تحویل دهند. پیش از این پیش‌بینی می‌شد قیمت این معاملات بیشتر از اعداد اعلام شده باشد ولی ریزش قیمت شمش فولاد فوب دریای سیاه دلیلی شد تا قیمت شمش فولاد و اسلب صادراتی ایران در محدوده ۴۷۸ و ۴۵۵ دلار به ثبت برسد. آخرین قیمت شمش فولاد و اسلب براساس گزارش فست‌مارکت به صورت جداول زیر است:

افزایش حجم معاملات فولاد و اسلب صادراتی ایران در نیمه دوم اردیبهشت

هفته گذشته قیمت اسلب فوب دریای سیاه با کاهش ۰.۱ درصدی همراه بود. فعالان این بازار از رکود در معاملات اسلب خبر می‌دهند و این مساله را زمینه‌ساز کاهش بیشتر قیمت اسلب می‌دانند. در معاملات شمش فولاد دریای سیاه نیز قیمت‌ها بدون تغییر ۵۰۰ دلار به ازای هر تن اعلام شده است ولی شمش فولاد در مقاصد صادراتی کشور‌های مختلف جهان بر مدار نزول قرار داشت. شمش فولاد فوب چین این هفته با ریزش ۵.۶۵ درصدی به ۴۱۵ تا ۴۲۰ دلار در هر تن رسید. در بنادر ترکیه و هند نیز قیمت شمش فولاد نزولی بود. تحلیل‌گران معتقدند با توجه به معامله شمش فولاد دریای سیاه در محدوده ۵۰۰ دلار، شمش فولاد صادراتی ایران نیز پتانسیل رشد قیمت تا کانال ۴۹۰ دلار را دارد ولی برخی از منابع از رکود در بازار‌های صادراتی ایران خبر می‌دهند. به هرحال همیشه قیمت شمش فولاد فوب دریای سیاه زمینه‌ساز رشد یا نزول قیمت شمش فولاد صادراتی ایران بود. این نسبت در بازار اسلب مطرح می‌شود ولی بازار اسلب در هفته‌های اخیر با موج کاهش قیمت مواجه بود.

تحولات بازار محصولات فولادی در چین و تنش‌ها در خاورمیانه به عنوان اصلی‌ترین متغییر‌ها برای شمش فولاد و اسلب در هفته‌های آینده عنوان می‌شود. البته افزایش قیمت سنگ‌آهن نیز همیشه محرک خوبی برای افزایش قیمت شمش فولاد و اسلب بود ولی با وجود رشد قیمت سنگ‌آهن در معاملات هفته گذشته همچنان قیمت شمش فولاد و اسلب تغییر خاصی نداشته است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده