تاریخ: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۳۷
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۳۴۱۷۵۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

ایران هشتمین صادرکننده محصولات طویل فولادی در ۲۰۲۳

‌می‌متالز - استیل دیتا فهرست بزرگترین صادرکننده محصولات طویل فولادی در سال ۲۰۲۳ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش ایران از نظر حجم هشتمین صادرکننده بزرگ محصولات طویل فولادی بود ولی از نظر قیمت محصولات در رتبه نوزدهم قرار می‌گیرد.

به گزارش می‌متالز، استیل دیتا در گزارشی بزرگترین صادرکنندگان محصولات طویل فولادی در سال ۲۰۲۳ را معرفی کرد. در این گزارش ایران از نظر حجمی هشتمین و از نظر قیمت نوزدهمین صادرکننده برتر محصولات طویل فولادی در سال ۲۰۲۳ بود. جزئیات صادرات محصولات طویل فولادی در سال ۲۰۲۳ به قرار نمودار زیر است:

ایران هشتمین صادرکننده محصولات طویل فولادی در ۲۰۲۳

چین بزرگترین صادرکننده محصولات طویل فولادی در سال ۲۰۲۳ بود. حجم صادرات این کشور ۲ برابر بیشتر از کشور دوم و به اندازه صادرات ۳ کشور دوم تا چهارم بود. چینی‌ها سال‌هاست رکورددار صادرات محصولات طویل فولادی هستند ولی این رکورد در سال ۲۰۲۳ افزایش پیدا کرد. ترکیه با صادرات کمتر از ۷ میلیون تنی در رتبه دوم قرار می‌گیرد. حجم صادرات این محصولات از ترکیه به خصوص در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۳ افزایش چشم‌گیری پیدا کرد. سپس دو کشور اروپایی ایتالیا و آلمان با صادراتی کمتر از ۶ میلیون طول در رتبه سوم و چهارم قرار دارند. افزایش قیمت گاز پس از جنگ‌روسیه و اوکراین فولادسازان اروپایی را با مشکل مواجه کرد ولی آنها خیلی زود شرایط را به حالت معمول تغییر دادند.

مالزی، اسپانیا و ژاپن در رتبه‌های پنجم تا هفتم قرار می‌گیرند و در نهایت ایران هشتمین صادرکننده بزرگ محصولات طویل فولادی در سال ۲۰۲۳ بود. حجم صادرات ایران کمی بیشتر از ۳ میلیون تن برآورد می‌شود. داده‌ها نشان می‌دهد سال گذشته بسیاری از مقاصد صادراتی محصولات طویل فولادی ایران در رکود بود. شرایط خاورمیانه نیز دلیلی شد تا بازار کشور‌های همسایه در رکود بیشتری فرو برود تا کار برای محصولات طویل صادراتی ایران سخت شود. نتیجه این اتفاق نیز کاهش قیمت این محصولات در بسیاری از بازار‌های صادراتی بود.

بر اساس نمودار استیل دیتا به طور متوسط قیمت هر تن از محصولات طویل صادراتی ایران کمتر از ۵۰۰ دلار بود. از نظر قیمت محصولات چین، بزرگترین صادرکننده نیز در رتبه ۱۴ قرار می‌گیرد ولی دو کشور آمریکا و استرالیا در رتبه اول و دوم قرار دارند. قیمت هر تن از محصولات صادراتی طویل فولادی از این دو کشور نزدیک به ۲ هزار دلار بود. پس از آنها فرانسه به عددی بیش از ۱۵۰۰ دلار در رتبه دوم قرار می‌گیرد، آلمان، کانادا و ژاپن در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

آمریکا و استرالیا از نظر حجم صادرات محصولات فولادی در رتبه ۱۴ و ۱۹ قرار می‌گیرند ولی از نظر قیمت اول و دوم هستند. ترکیه از نظر حجم صادرات رتبه دوم را در میان ۲۰ کشور برتر کسب کرد ولی از نظر حجم در رتبه ۱۶ قرار می‌گیرد. استیل دیتا در این گزارش تاکید کرد اطلاعات منتشر شده بر مبنای داده‌های در دسترس است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده