به گزارش میمتالز، افزایش عرضه سبب افت قیمت محصولات فولادی چین در ماه میمیشود. وانگ جیان هوا، تحلیلگر ارشد بازار فولاد چین در آخرین چشمانداز ماهانه خود بابت شرایط بازار داخلی چین در ماه میلادی جاری هشدار داد چرا که قیمت فولاد داخلی در ماه میبه دلیل افزایش عرضه با کاهش چشمگیری مواجه خواهد شد. بررسیها نشان میدهد محصولات فولادی چین در ماه مارس با بهای پایینی به فروش رسید و بازار وضعیت چندان مساعدی نداشت. ولی شرایط بازار طبق نمودار ذیل در ماه آوریل تغییر کرد تا محصولات فولادی افزایش قیمت جزئی تجربه کنند.
فولادسازان چینی به دنبال رشد نسبی قیمتها در ماه آوریل، میزان تولید خود را افزایش دادند، بهطوری که تا پایان آوریل متوسط تولید روزانه فلز داغ در میان ۲۴۷ کارخانه فولاد کوره بلند (BF) به ۲.۲۹ میلیون تن در روز رسید که ۷۴۱۰۰ تن در روز نسبت به ۲۹ مارس رشد داشت. از اینرو پیشبینیها از تداوم روند صعودی تولید فلز داغ در ماه میحکایت دارد تا جایی که میزان تولید روزانه فلزات داغ به طور متوسط به ۲.۳۲ میلیون تن در روز برسد.
بر اساس نمودار زیر کل موجودی پنج محصول اصلی فولاد کربنی در هفته پایانی آوریل در انبار ۱۸۴ فولادساز و تاجر در ۳۵ شهر چین برای شش هفته متوالی کاهش یافت و به ۱۹.۴ میلیون تن رسید که بیانگر افت قابل توجهی یعنی ۴.۰۱ میلیون تن معادل ۱/۱۷ درصد نسبت به ماه مارس است. اگرچه فولادسازان چینی در پی رونق بازار داخلی در ماه آوریل به افزایش میزان تولید خود روی آوردهاند که این موضوع منجر به کاهش موجودی فولاد و مواد اولیه در کارخانهها شد. ولی احتمال رشد قیمت مواد اولیه مانند سنگ آهن، زغال سنگ کک و کک متالورژیکی در ماه میوجود دارد. از این رو فعالان بازار مدعیاند اگر قیمت مواد اولیه در ماه میبالا رود، فولادسازان چینی در فروش محصولات خود و مذاکره برای پیشنهادات قیمتی با مشتریان با مشکل مواجه خواهند شد.
طبق پیشبینیها تقاضا برای محصولات فولادی تنها از سوی صنایع سازههای فولادی و لوازم خانگی در ماه میافزایش جزئی پیدا خواهد کرد. بر اساس میزان تولید برنامهریزی شده در صنایع سازههای فولادی و لوازم خانگی، تقاضا برای محصولات فولادی به ترتیب حدود ۱۱ و ۵ درصد بالا خواهد رفت. البته این میزان تأثیر چندان زیادی در رونق بازار داخلی فولاد چین ندارد ولی روزنه امیدی برای فولادسازان چینی در شرایط رکودی بازار داخلی به شمار میرود.