تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۰۱
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۳۴۲۱۳۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

موج افزایشی قیمت محصولات فولادی در چین

‌می‌متالز - قیمت هر تن ورق گرم، شمش فولادی، میلگرد، سنگ آهن و زغال سنگ کک‌سازی در بازار داخلی چین در طول هفته گذشته به دلیل از سرگیری پروژه‌های ساخت و ساز در این کشور بین سه تا ۱۰ دلار افزایش یافت. درمقابل قیمت صادراتی محصولات فولادی این کشور بدون تغییر ماند.

به گزارش می‌متالز، قیمت محصولات فولادی در چین در معاملات آتی بالا رفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت انواع محصولات فولادی چین از ورق گرم و شمش فولادی گرفته تا میلگرد، سنگ آهن و زغال سنگ کک‌سازی در هفته گذشته بین سه تا ۱۰ دلار افزایش یافت.

موج افزایشی قیمت محصولات فولادی در چین

میلگرد و شمش فولادی پرچم‌دار افزایش قیمت‌ها

میلگرد و شمش فولادی پرچم‌دار افزایش قیمت‌ها در بازار محصولات فولادی چین در طول هفته گذشته بودند، تا جایی که هر تن میلگرد در معاملات آتی با موعد تحویل اکتبر ۲۰۲۴ با رشد ۷۲ یوان معادل ۱۰ دلار با بهای ۳۷۸۸ یوان در تن معادل ۵۳۳ دلار در تن منعقد شد. البته قیمت هر تن میلگرد با موعد تحویل در ژوئن ۲۰۲۴ تنها چهار دلار بالا رفت و این محصول هفته گذشته با احتساب ۱۳ درصد مالیات ارزش افزوده در بازار داخلی چین با بهای ۳۸۴۰ یوان در تن معادل ۵۳۰ دلار در تن به فروش رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت میلگرد در چین به دلیل از سرگیری پروژه‌های ساخت‌وساز در این کشور روند افزایشی پیدا کرده است.

هر تن شمش فولادی نیز در ۲۴ می‌در تانگشان چین (Tangshan) با افزایش قیمت ۶۰ یوان معادل هشت دلار با بهای ۳۵۶۰ یوان در تن معادل ۵۰۱ دلار معامله شد. کاهش موجودی مواد اولیه در کارخانه‌های چینی و افزایش قیمت میلگرد زمینه رشد بهای شمش فولادی در این کشور را فراهم کرد. با این حال تقاضا برای شمش فولادی برخلاف انتظارات ضعیف باقی ماند.

صعود چهار دلاری زغال سنگ کک و ورق گرم

قیمت زغال سنگ کک‌سازی به دلیل افزایش تقاضا از سوی کشور‌های آسیایی برای ماه ژوئن روند افزایشی پیدا کرد و هر تن از این محصول هفته گذشته با رشد چهار دلاری با قیمت نهایی ۲۳۹ دلار در تن در چین معامله شد.

هر تن ورق گرم فولادی نیز با صعود ۳۰ یوان معادل چهار دلار از ۳۸۱۰ یوان یا ۵۲۶ دلار در اواسط ماه می‌به ۳۸۴۰ یوان در تن یعنی ۵۳۰ دلار در تن در ۲۴ می‌رسید. ورق گرم در معاملات آتی با تحویل اکتبر سال جاری نیز با بهای ۳۹۰۴ یوان در تن یا ۵۳۹ دلار در تن یعنی ۹ دلار بیشتر از نرخ فعلی عرضه شد. با این حال قیمت صادراتی ورق گرم فولادی چین هفته گذشته پنج دلار کاهش یافت.

افزایش سه دلاری قیمت سنگ آهن

بهای هر تن سنگ آهن در هفته گذشته سه دلار رشد داشت و هر تن از این محصول در معاملات آتی منعقد شده در تاریخ ۲۴ می‌به نرخ ۱۲۱ دلار به فروش رسید. کاهش موجودی سنگ آهن در کارخانه‌های فولادی چین سبب رشد تقاضا برای مواد اولیه به ویژه سنگ آهن در این کشور شده است. از طرفی طبق آمار انجمن آهن و فولاد چین متوسط تولید روزانه فولاد خام در کارخانه‌های عضو انجمن در نیمه دوم ماه می‌طی یک روند رو به رشد به ۲.۲۰۹ میلیون تن رسید. درنتیجه رشد تقاضا برای سنگ آهن افزایش سه دلاری قیمت آن را به دنبال داشت. البته پیش‌بینی‌ها از افت بهای هر تن سنگ آهن به ۱۰۵ تا ۱۱۰ دلار در ژوئن ۲۰۲۴ حکایت دارد چرا که میزان فعالیت بازرگانان چینی به تازگی شدت یافته، به طوری که موجودی سنگ آهن در بنادر اصلی چین در تاریخ ۲۳ می‌با ۰.۱۵ میلیون تن افزایش به ۱۴۴.۶۵ میلیون تن رسید. در نتیجه افزایش حجم ذخایر سنگ آهن در بنادر چین، افت قیمت این محصول را در هفته‌های آتی به دنبال خواهد داشت.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده