تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۳۴
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۴۴۸۳۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

صادرات چشم‌گیر محصولات فولادی چین

‌می‌متالز - چینی‌ها طی سال ۲۰۲۳ در مجموع ۱۰۱۹.۱ میلیون تن فولاد تولید کردند و صادرات آنها برابر با ۹۴ میلیون تن بود. پیش‌بینی می‌شود صادرات محصولات فولادی چین در سال ۲۰۲۴ افزایش پیدا کند. ایران با تولید ۳۱ میلیون تنی فولاد در رتبه دهم جهان قرار دارد و شانس صعود تا رتبه هشتم را برای سال ۲۰۲۴ دارد.

به گزارش می‌متالز، گزارش‌ها نشان می‌دهد چین در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۱۰۱۹.۱ میلیون تن فولاد تولید کرد و به دلیل ضعف در بازار‌های داخلی بیش از ۹۴ میلیون تن فولاد صادر کرد. صادرات فولاد چین در سال ۲۰۲۳ حدود ۳ برابر بیشتر تولیدات فولاد ایران بود. ایران در سال ۲۰۲۳ در مجموع ۳۱ میلیون تن فولاد تولید کرد و از این نظر در میان کشور‌های بزرگ جهان در رتبه دهم قرار می‌گیرد.

برزیل با تولید ۳۱.۸ میلیون تنی در رتبه نهم قرار می‌گیرد و ترکیه با تولید ۳۳.۷ میلیون تنی در جهان هشتم است. ۲۰ تولیدکننده برتر فولاد جهان در سال ۲۰۲۳ به صورت تصویر زیر هستند:

صادرات چشم‌گیر محصولات فولادی چین

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در سناریوی بدبینانه رتبه دهم ایران در سال ۲۰۲۴ نیز حفظ خواهد شد، زیرا ایتالیا در رتبه یازدهم طی سال ۲۰۲۳ حدود ۲۱.۱ میلیون تن فولاد تولید کرد و فاصله بیش از ۳۰ درصدی با ایران دارد. در مقابل رقابت بین ایران، برزیل، ترکیه و شاید آلمان برای کسب رتبه‌های ششم تا دهم وجود دارد. سطح تولیدات فولاد روسیه به مراتب بالاتر از رتبه ششم یعنی آلمان است ولی تفاوت رتبه‌های تولید فولاد بین رتبه ششم تا دهم حتی به کمتر از ۱ میلیون تن نیز می‌رسد. چین نیز همچنان در رتبه اول باقی می‌ماند. چینی‌ها اگر همین امروز تولیدات خود را متوقف کنند، هنوز بزرگترین تولیدکننده فولاد در سال ۲۰۲۴ هستند. اگرچه در ماه‌های گذشته سیاست‌ها کاهش تولید فولاد توسط چینی‌ها تدوین شده است.

سال گذشته کاهش مصرف داخلی فولاد در چین بر شدت صادرات آنها افزود. چینی‌ها در سال ۲۰۲۳ حدود ۹۴ میلیون تن فولاد صادر کرده‌اند. داده‌ها نشان می‌دهد محصولات چینی از طریق مبادی کشور‌های دیگر مانند هند، مصر و تایوان به اتحادیه اروپا صادر می‌شد.

صادرات چشم‌گیر محصولات فولادی چین

سیاست حمایت از فولاد سبز و تعرفه‌های جدید اتحادیه اروپا برای واردات فولاد به خصوص فولاد چینی بازار‌های صادراتی فولاد چین را متأثر کرد. اگرچه فولادسازان چینی در برنامه‌های جدید صادرات فولاد به کشور‌های جنوب شرق آسیا را افزایش دادند ولی همچنان اتحادیه اروپا هدف بزرگ صادراتی آنهاست. چینی‌ها در ابتدای سال ۲۰۲۴ مدعی شدند با کاهش تولید فولاد سطح صادرات آنها در سال ۲۰۲۴ کمتر از ۲۰۲۳ است. در ماه‌های گذشته نیز دولت چین با ارسال دستورالعمل از فولادسازان این کشور خواست سطح تولیدات خود را افزایش ندهند. تا کنون آمار مشخصی از صادرات محصولات فولادی چین در سال ۲۰۲۴ وجود ندارد. برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهد شدت صادرات در سال ۲۰۲۴ برخلاف وعده‌ها افزایش یافته است، زیرا سطح تقاضا در بازار‌های داخلی پایین است. یکی از تحلیل‌گران پیش‌بینی کرد صادرات محصولات فولادی چین در سال ۲۰۲۴ به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد. با این حال هنوز داده رسمی برای بررسی این مسئله وجود ندارد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده