تاریخ: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۳۹
بازدید: ۷۶
کد خبر: ۳۴۳۶۷۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

کاهش ادامه‌دار قیمت‌ها در بازار محصولات فولادی

‌می‌متالز - قیمت محصولات فولادی در طول هفته گذشته کاهش یافت، زیرا تقاضا در بازار چین همچنان پایین ارزیابی می‌شود. چینی‌ها برای فروش محصولات فولادی در بازار‌های صادراتی قیمت‌های پیشنهادی را کاهش داده‌اند و این مسئله بازار محصولات فولادی در بسیاری از مناطق جهان را در رکود فرو برده است.

به گزارش می‌متالز، روند قیمت محصولات فولادی در بازار بسیاری از کشور‌های جهان به ویژه چین در طول هفته گذشته نیز نزولی بود. ضعف شدید تقاضا و داده‌های اقتصادی ناامیدکننده از دلیل اصلی افت تقاضا بیان می‌شود. در طول هفته گذشته قیمت انواع ورق فولادی، شمش و میلگرد به روند نزولی چند هفته قبل ادامه دادند.

کاهش ادامه‌دار قیمت‌ها در بازار محصولات فولادی

اگرچه محصولات فولادی با کف قیمتی سال ۲۰۲۴ فاصله دارند و امروز با نرخ بالاتری نسبت به کف معامله می‌شوند ولی برآیند قیمت ماهانه و سالانه آنها منفی است. پیش از این انتظار می‌رفت با آغاز فصل گرما و رونق ساخت و ساز‌ها تقاضا برای محصولات فولادی تقویت شود ولی اکنون هم سطح تقاضا پایین است و هم مصرف ظاهری فولادی در چین کاهش یافته است. البته داده‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای محصولات فولادی در ماه مارس نسبت به ژانویه و فوریه افزایشی بود ولی سطح تقاضا نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کمتر است.

کاهش ادامه‌دار قیمت‌ها در بازار محصولات فولادی

مصرف ظاهری فولاد چین نیز اکنون در پایین‌ترین سطح نسبت به ۳ سال گذشته قرار دارد. به طور سنتی مصرف ظاهری فولاد چین بین هفته ۱۱ تا ۲۱ هر سال میلادی افزایش پیدا می‌کند. در سال جاری نیز این افزایش دیده شد ولی نسبت به سال‌های قبل کمتر است. داده‌ها نشان می‌دهد از سال ۲۰۲۱ به بعد هر سال مصرف ظاهری فولاد چین کاهش یافته است. این شاخص به خصوص در بخش مصرف میلگرد افت بیشتری داشت.

کاهش تقاضا و در ادامه کاهش مصرف ظاهری فولاد چین منجر به کاهش قیمت‌ها شده است. در نهایت جدیدترین داده‌ها نشان می‌دهد چینی‌ها قیمت‌های صادراتی خود را کاهش داده‌اند. هفته گذشته قیمت ورق گرم صادراتی چین ۵ دلار در تن کاهش یافت و به ۵۲۵ دلار رسید. قیمت ورق گرم چین در بورس فلزات لندن نیز نزولی بود. برآیند ماهانه قیمت ورق گرم چین ۱.۸۷ درصد کاهش یافته است. قیمت سایر محصولات صادراتی چین نیز بین ۵ تا ۲۹ دلار در هر تن ریخت. برخی از نشریات مدعی‌اند کاهش قیمت محصولات صادراتی فولاد چین بازار مناطق مختلف از جهانی مانند دریای سیاه یا بازار ترکیه را راکد کرده است. چینی‌ها هر هفته محصولات فولادی را با قیمت کمتری صادر می‌کنند و این اقدام بازار محصولات فولادی سایر کشور‌های جهان را در رکود فرو برده است.

با وجود این شرایط عرضه محصولات فولادی چین در هفته‌های گذشته روند صعودی داشت. آنها با وجود تقاضا و مصرف کمتر در داخل کشور، فولاد بیشتری تولید کرده‌اند.

کاهش ادامه‌دار قیمت‌ها در بازار محصولات فولادی

اگرچه سطح تولیدات فولاد چین در سال ۲۰۲۴ کمتر از مدت مشابه در سال‌های ۲۰۲۱، ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ است ولی فولادسازان چینی با وجود افت تقاضا، از هفته یازدهم سال میلادی به بعد سطح تولیدات خود را افزایش دادند. رویترز در گزارشی نوشت دولت چین از فولادسازان این کشور خواسته را سطح تولیدات را کنترل کنند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده