تاریخ: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۲۲
بازدید: ۶۶
کد خبر: ۳۴۱۷۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
حمیدرضا واشقانی فراهانی:

مخالفت با تعطیلی شنبه ناشی از درک اشتباه از اصول بازرگانی است

‌می‌متالز - نایب‌رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران، با تأکید بر اینکه موضوع تعطیلی پایان هفته با منافع ملی گره خورده است، گفت: عمده مخالفت‌ها با تعطیلی شنبه ناشی از عدم درک درست از اصول بازرگانی و کسب‌وکار است.

به گزارش می‌متالز، نایب‌رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران، گفت: موضوع تعطیلی شنبه را نباید سیاسی و یا اعتقادی دید؛ بلکه باید با توجه به منافع ملی و اقتصادی کشور به موضوع نگاه کرد.

حمیدرضا واشقانی فراهانی، ادامه داد: عمده مخالفت‌ها با تعطیلی شنبه ناشی از عدم درک درست از اصول بازرگانی و کسب‌وکار است.

او با بیان اینکه نمایندگان مجلس نیز بعد از شنیدن استدلال‌ها با تعطیلی شنبه موافقت کردند، ادامه داد: اغلب مخالفت‌ها از سوی افرادی مطرح می‌شود که تخصص و تجربه‌ای در زمینه تجارت ندارند. اگر مخالفان، چندبار مراودات خارجی برای کسب‌وکارهایشان داشته و از محل همین کسب‌وکار روزی خود و افراد دیگر را تأمین کرده باشند، به اهمیت تعطیلی شنبه برای رونق کسب‌وکارشان پی می‌بردند.

واشقانی فراهانی، تأکید کرد: همه فعالان اقتصادی باید به صورت منسجم تلاش کنیم تا تصمیم گیران در جریان اهمیت این موضوع قرار گرفته و مطمئن شوند که این موضوع با منافع ملی گره خورده است.

او با بیان اینکه زمان در تجارت اهمیت زیادی دارد، گفت: اگر زمان مفید برای مراودات با طرف تجاری خود را از دست بدهیم، با هیچ چیز دیگر جایگزین نخواهد شد و تبعات منفی آن متوجه کشور خواهد بود.

نایب‌رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران، ادامه داد: بخشی از فعالیت‌های تجاری ما با کشوری مثل امارات است که پیش از این پنجشنبه و جمعه را تعطیل بودند و به تازگی آن را تغییر داده است. همین‌طور کشور‌های آسیای شرقی مثل چین و هونگ‌کونگ که اساسا شنبه و یکشنبه تعطیل هستند. به عنوان مثال اگر سفارشی از امارات داشته باشیم و پنجشنبه نتوانیم آن را نهایی کنیم، از آنجا که جمعه ما تعطیل هستیم و شنبه و یکشنبه آنها تعطیل هستند، نهایی کردن این سفارش تا دوشنبه عقب خواهد افتاد. یعنی به خاطر یک روز نبودن ممکن است کار ما یک هفته یا بیشتر عقب بیفتد.

واشقانی فراهانی اظهار کرد: اگر نتوانیم روز‌های کاری خود را با دیگر کشور‌ها منطبق کنیم ما به مشکل خواهیم خورد. چون تجارت ما وابسته به کشور‌هایی است که با آنها کار می‌کنیم. در حال حاضر هم در موارد زیادی همکاران ما جمعه کار می‌کنند؛ چرا که طرف خارجی جمعه حضور دارد و شنبه و یکشنبه تعطیل است.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

عناوین برگزیده