تاریخ: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۰۱
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۳۴۱۸۲۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
از سوی رئیس سازمان توسعه تجارت؛

آخرین وضعیت خودرو‌های وارداتی تشریح شد/ ثبت‌نام ۱۴۰ هزار نفر برای خودرو‌های برقی

‌می‌متالز - مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت، ضمن تشریح آخرین وضعیت خودرو‌های وارداتی، گفت: تیراژ خودرو‌های برقی در دوره اول ثبت‌نام ۱۰ هزار دستگاه است.

به گزارش می‌متالز، «مهدی ضیغمی» رئیس سازمان توسعه تجارت و مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت در نشست خبری آنلاین، ضمن بیان مطلب فوق گفت: بیش از ۱۴۰ هزار نفر برای خودرو‌های برقی حساب خود را وکالتی کرده و انتخاب اولیه انجام داده‌اند.

وی افزود: افرادی که در این دوره عرضه خودرو‌های برقی اولویت تحویل دریافت نکنند، در صف قرار نمی‌گیرند و در دوره‌های بعدی ثبت‌نام، فرایند دوباره تکرار می‌شود. همچنین وجوه مشتریان از روز دوشنبه از حالت وکالتی خرج خواهد شد.

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت با بیان اینکه تیراژ خودرو‌های برقی در دوره اول ثبت‌نام ۱۰ هزار دستگاه است، اضافه کرد: با افزایش ظرفیت واردات خودرو‌های برقی، دوره‌های بعدی ثبت‌نام انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر شرکت‌های واردکننده خودرو‌های برقی این امکان را دارند تا تیراژ بیشتری از محصولات را به بازار بفرستند، ادامه داد: در دوره قبلی سامانه وارداتی‌ها (بنزینی)، هشت هزار خودرو از نشان‌های ژاپنی، کره‌ای و اروپایی به متقاضیان سامانه وارداتی‌ها تخصیص داده شد، اما کمتر از سه هزار مشتری این خودرو‌ها را انتخاب کردند.

ضیغمی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر بیش از ۲۲ هزار دستگاه خودروی خارجی به کشور وارد شده است. از این میزان بیش از ۱۳ هزار خودرو ترخیص شده و بخش عمده آن با پلاک ملی به متقاضیان سامانه تحویل داده شده است. باید توجه داشت که حجم قابل توجهی از خودرو‌های وارداتی در مسیر ایران هستند و بخشی دیگر هم پشت گمرک قرار دارند.

وی با بیان اینکه دور جدید عرضه خودرو‌های وارداتی در سامانه طی روز‌های آتی برگزار می‌شود، تاکید کرد: این دوره هم به دارندگان اولویت‌های قبلی اختصاص دارد. اما با توجه به اینکه حجم عرضه فراتر از تعداد اولویت‌های باقی مانده در سامانه وارداتی‌ها است.

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت با اشاره به اینکه به‌زودی بخش قابل توجهی از خودرو‌های ژاپنی، اروپایی و... در قالب عرضه مازاد به فروش می‌رسد، افزود: باید توجه داشت که با توجه به سیاست‌گذاری‌های انجام شده، در صورت عدم انتخاب خودرو توسط دارندگان اولویت در سامانه وارداتی‌ها (بنزینی)، عملاً از اواخر تیر ۱۴۰۳ این اولویت‌ها ارزش کاربردی ندارد. برای همین پیشنهاد می‌شود که در عرضه‌های پیش‌و، افرادی که هنوز خودرو در سامانه انتخاب نکرده‌اند، تعیین تکلیف نهایی را انجام دهند.

وی افزود: به‌دنبال آن هستیم که از تابستان ۱۴۰۳، متقاضیان خودرو‌های وارداتی بتوانند دسترسی راحتی به این دسته از محصولات داشته باشند.

ضیغمی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: با توجه به حجم عرضه انجام شده و عدم تعیین تکلیف توسط بخشی از دارندگان اولویت (از اسفندماه ۱۴۰۱)، قاعدتاً در عرضه‌های بعدی اولویت‌های قبلی ارزشی در تخصیص نخواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه فرایند اجرایی کردن تخصیص ارز به خودرو‌های جانبازان در دست انجام است و به‌زودی نتایج مثبت آن اعلام می‌شود، گفت: در زمینه تخصیص ارز به سایر خودرو‌های وارداتی (برقی - بنزینی - هیبرید) دستورالعمل‌هایی در دست انجام است و همکاری خوبی را در این زمینه شاهد هستیم.

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت همچنین گفت: در بحث شماره‌گذاری خودرو‌های وارداتی هم باید گفت که با همکاری پلیس راهور، سرعت تخصیص پلاک ملی به خودرو‌های صفر کیلومتر وارداتی افزایش چشم‌گیری داشته و در حال حاضر به صورت روزانه تعداد قابل توجهی از خودرو‌های وارداتی به دست خریداران می‌رسند.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده