تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۱:۰۱
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۳۴۱۸۷۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

سیاست‌های ارزی موجب افت تولید فولاد ایران در آوریل شد

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: با توجه به اینکه در ماه آوریل قطعی برق و گازی وجود نداشت، علت اصلی این افت تولید، سیاست‌گذاری‌های ارزی بانک مرکزی بوده که در این موضوع بسیار تاثیرگذار است.

به گزارش می‌متالز، بهرام شکوری در خصوص افزایش قبض برق فولادسازان برای سال گذشته بیان کرد: طبق شنیده‌ها قیمت برق کارخانجات فولادی کشور افزایش پیدا کرده که این اقدام بدیهی بوده و مسلما اتفاق می‌افتد. البته در تمام دنیا بخش انرژی از وظایف دولت‌ها به شمار می‌رود که قیمت تمام شده آن را با احتساب سود و هزینه مالیاتی به فعالان اقتصادی می‌دهند.

وی در ادامه اضافه کرد: از سوی دیگر، کشور‌هایی که حتی حامل‌های انرژی ندارند و ناچار هستند آن را وارد کنند، مشکلات انرژی را برای فعالان اقتصادی حل می‌کنند؛ اما در ایران وضعیت فرق می‌کند.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران افزود: در واقع در ایران وضعیت به گونه‌ای شده که هم به قیمت انرژی فولادسازان اضافه می‌کنند و هم آن را به اندازه کافی برای فعالان تامین نمی‌کنند.

شکوری با اشاره به کاهش تولید فولاد ایران در ماه گذشته میلادی نسبت به سایر کشورها، اظهار کرد: در این ماه با وجود اینکه قطعی برق و گازی وجود نداشت، می‌توان گفت علت اصلی این افت تولید، سیاست‌گذاری‌های ارزی بانک مرکزی بوده که در این موضوع بسیار تاثیرگذار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر همین اساس، به دلیل اینکه فولادسازان باید تعهد ارزی خود را با دلار نیمایی رفع کنند، تولیدکنندگان تصمیم می‌گیرند میزان تولید خود را کاهش دهند؛ چرا که دیگر توانایی صادرات ندارند.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده