تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۲۵
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۳۴۱۹۴۹
سرویس خبر : انرژی

ظرفیت نیروگاهی شرکت‌های معدنی از ۲ هزار مگاوات عبور می‌کند

‌می‌متالز - ظرفیت جدید نیروگاه‌های شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی با تا پایان سال جاری به بیش از ۲ هزار مگاوات می‌رسد.

به گزارش می‌متالز، برنامه احداث نیروگاه شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی بر اساس تفاهم‌نامه وزارتخانه‌های صمت و نیرو برای ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق اجرایی می‌شود که راهبری آن برعهده ایمیدرو قرار دارد.

حسام مقدمعلی معاون ایمیدرو در این باره گفت: تا سال گذشته افزون بر ۱۶۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی در راستای تفاهم‌نامه فوق ایجاد شده و امسال ظرفیت نیروگاه‌هایی که با سرمایه گذاری شرکت‌های معدنی و صنایع ساخته می‌شوند به بیش از ۲ هزار مگاوات می‌رسد.

وی یادآور شد: طبق همان تفاهم‌نامه مقرر شده برق نیروگاه‌هایی که بدین روش در کشور راه‌اندازی می‌شوند، برای بخش‌های صنعتی و معدنی مصرف شوند. به گفته مقدمعلی، اکنون ۸۹۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی ایجاد شده داریم که موضوع تامین گاز آن‌ها حل نشده است.

معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو در پاسخ به سوالی درباره نحوه تامین مالی طرح‌های توسعه گفت: شرایط بانک‌ها و صندوق توسعه ملی به گونه‌ای نیست که بتوان تمامی سرمایه مورد نیاز را از داخل کشور تامین کرد بلکه باید بتوان از فاینانس و منابع خارجی در جهت تحقق اهداف توسعه ای، بهره برد.

وی درباره به چشم انداز توسعه معدن و صنایع معدنی اشاره کرد و گفت: طرح‌های جامع فولاد، مس، آلومینیوم، سرب و روی، طلا، زغال سنگ و ... با همکاری تشکل ها، استادن دانشگاه و سایر نهاد‌های مرتبط طراحی و تدوین شده‌اند.

مقدمعلی تاکید کرد: این برنامه‌های کلان بر اساس توانمند‌های کشور پی ریزی شده و قابل تحقق هستند با این حال نیاز است که چالش‌های اصلی همچون انرژی و تامین مالی آن‌ها برطرف شوند.

منبع: ایمیدرو

عناوین برگزیده