تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۳۶
بازدید: ۵۴
کد خبر: ۳۴۲۱۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نرخ ارز باید در بازاری با تقاضا و عرضه واقعی مشخص شود

‌می‌متالز - کارشناس اقتصادی گفت: ارز باید تک نرخی شود و نرخ آن هم باید در بازاری تعیین شود که تقاضا در آن برای واردات است و سمت عرضه نیز ارز ناشی از صادرات باشد.

به گزارش می‌متالز، در برنامه گفتگوی ویژه خبری موضوع سیاست ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی مورد بررسی قرار گرفت و آقای یزدی زاده و آقای الحسینی دو کارشناس اقتصادی به سوالاتی پاسخ دادند.

الحسینی گفت: نتیجه کاری که در این ۵ دهه در خصوص سیاست‌های کردیم اکنون پیش روی ما است. در دو دهه اخیر هزار میلیارد دلار ارز را زیر قیمت بازار در کشور فروختیم. در ده سال اخیر ۲۰۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی به عناوین مختلف در اقتصاد وارد کردیم. در ۲۰ سال اخیر ۲۸۱ میلیارد دلار در قالب مداخله بانک مرکزی در قیمت بازار در اقتصاد مداخله کردیم که نتیجه آن نرخ فعلی ارز در بازار آزاد است.

او افزود: دولت چین در همین مدت برای طرح جاده ابریشم نوین ۲۴۱ میلیارد دلار هزینه کرده است. برای تثبیت نرخ ارز در یک نرخ معقول، باید سیاست بودجه‌ای و مالی درست شود. نرخ باید در بازار ایجاد و تعیین شود. در اینکه باید بازار مالی ایران منضبط سود شکی نیست، اما اختلاف در روش اجرای آن است. باید نرخ ارز را بر مبنای مدل‌های اقتصادی تعیین کرد. نرخ فعلی با مدل پولی و مدل ppp محاسبه شده و بین ۵۷ تومن تا ۶۴ تومن برای سه ماهه ابتدایی امسال ارزیابی می‌شود. در این صورت کسری بودجه دولت کم می‌شود و در نهایت تورم کاهش پیدا می‌کند.

یزدی زاده گفت: تضییع ۲۸۰ میلیارد دلار ارز در بازار برای کاهش قیمت بازار آزاد ارز و دادن ارز‌های ترجیحی و رانت تصمیمات اشتباهی است. نرخ واقعی ارز باید در یک بازاری تعیین شود که تقاضا در آن برای واردات است و عرضه نیز ارز ناشی از صادرات باشد. کل ارز ما باید تک نرخی شود.

او افزود: راه حل این است که نقل و انتقال بدون نام دو دارایی شمس طلا و ارز را بگیرند. بعد از این کار تمام مبادلات اقتصاد زیرزمینی که به وسیله این تو کالا صورت می‌گیرد دیگر وجود ندارد و میزان تقاضا و در نهایت نرخ ارز سقوط می‌کند. بازار آزاد بازار ارز نیست و بازار دارایی بی نام است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده