تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۰۸
بازدید: ۵۳
کد خبر: ۳۴۲۰۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک اقتصاددان:

کاهش شاخص قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده نتیجه اجرای سیاست تثبیت اقتصادی است

‌می‌متالز - یک اقتصاددان گفت: کاهش شاخص قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده در نتیجه اجرای سیاست تثبیت اقتصادی محقق شده و نشان از مسیر درست سیاست‌گذاری بانک مرکزی در هدف‌گذاری متغیر‌های پولی دارد.

به گزارش می‌متالز، سیداحمدرضا جلالی‌نائینی در نشست تحلیلی «تبیین و ارزیابی سیاست‌های پولی و ارزی» که در سی‌ویکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی برگزار شد، تعمیق بازار اعتبار از طریق ابزار‌های نوین، تقویت منابع و همچنین هدایت اعتباری را یکی از سیاست‌های صحیح بانک مرکزی دانست و عنوان کرد: بهره‌گیری از ابزار‌های تامین مالی زنجیره‌ای به هدایت اعتبارات بانکی و قاعده‌مندی تسهیلات‌دهی در کنار محدودسازی ترازنامه بانک‌ها کمک می‌کند.

جلالی‌نائینی تصریح کرد: هدف‌گذاری نرخ رشد نقدینگی از دسته سیاست‌های پولی هدف‌گذاری است که اثر مناسبی بر متغیر‌های پولی و اقتصاد کلان کشور گذاشته است. کاهش نرخ رشد نقدینگی و متناسب آن کاهش رشد پایه پولی نشان می‌دهد اعمال این سیاست با موفقیت مواجه شده است.

وی افزود: کاهش شاخص قیمت مصرف‌کننده به ۳۷ درصد و قیمت بهای تولیدکننده به ۳۱.۲ درصد در اردیبهشت‌ماه امسال در نتیجه اجرای سیاست تثبیت اقتصادی محقق شد و نشان از مسیر درست سیاست‌گذاری بانک مرکزی در هدف‌گذاری متغیر‌های پولی دارد.

این اقتصاددان یادآور شد: بانک مرکزی قصد دارد نرخ رشد نقدینگی را به ۲۳ درصد با دامنه نوسان مثبت و منفی دو درصد، نرخ رشد پایه پولی را به کانال ۲۰ درصد و تورم نقطه به نقطه را به کانال ۲۰ درصدی برساند. اعلام این هدف‌گذاری‌ها و تلاش برای تحقق آن در تداوم بهبود وضعیت متغیر‌های پولی کشور و بهترشدن وضعیت اقتصاد کلان کشور موثر است.

جلالی‌نائینی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی مخالف تک‌نرخی کردن ارز هستم، تاکید کرد: با توجه به اینکه نرخ ارز به عنوان یک لنگر تورمی عمل می‌کند، کنترل و مدیریت موثر بازار ارز به کاهش تورم کمک کرده است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده