تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۰۵
بازدید: ۴۱
کد خبر: ۳۴۲۳۳۴
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

تزریق بیش‌ از ۲۳۰ هزار میلیارد تومان از آورده متقاضیان به نهضت ملی

‌می‌متالز - مدیرعامل صندوق ملی مسکن گفت: از ابتدای تشکیل صندوق و آغاز طرح نهضت ملی مسکن، ۲۳۰ هزار میلیارد تومان منابع مردمی وارد عملیات خانه‌سازی شده است.

به گزارش می‌متالز، «محمدرضا مهدیاراسماعیلی» مدیرعامل صندوق ملی مسکن امروز (چهارشنبه، نهم خردادماه) در مصاحبه تلویزیونی با اشاره به اینکه ساخت مسکن نیازمند تأمین مالی کلان است، گفت: هم‌اکنون سالانه یک میلیون واحد مسکونی نیاز کشور است. تجمیع و تخصیص اعتبار به دستگاه‌های حائز اهمیت در حوزه مسکن همراه با آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی مورد توجه قانون‌گذار بوده است.

وی افزود: از ابتدای آغاز تشکیل صندوق ملی مسکن و طرح نهضت ملی مسکن ۲۳۰ هزار میلیارد تومان از آورده متقاضیان وارد عملیات خانه‌سازی شده و ۱۶۰ هزار میلیارد تومان نیز تسهیلات بانکی بوده که باید به این طرح تزریق شود.

وی افزود: هم‌اکنون ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار پروژه را آغاز کردیم، ارقام گفته شده مربوط به ۷۰۰ هزار قرار داده و ۳۷۰ هزار میلیارد تومان در مجموع از منابعی که جدای از سه دستگاه اصلی حوزه مسکن سازی است به نهضت ملی تزریق شده و اگر این منابع جمع‌آوری و توزیع شود، می‌توان نهضت ملی مسکن را موفق‌تر و ارزان‌تر پیش برد.

اسماعیلی در خصوص همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات گفت: قانون سازمان امور مالیاتی را موظف کرده تا بانک‌هایی که به وظایف خود در تخصیص ۲۰ درصد از تسهیلات خود به حوزه مسکن عمل نکردند جریمه شوند و در حال حاضر بدهی نظام بانکی به نظام مسکن از درآمد سالانه آن بالاتر است.

وی گفت: در حال حاضر با دو میلیون و ۶۰۰ هزار پروژه‌ای که در حال ساخت است، اشتغال‌زایی قابل توجهی انجام شده و تورم مسکن از ۱۰۷ درصد به حدود ۱۲ درصد رسید که بر تورم کلی نیز اثرگذار بوده است.

اسماعیلی گفت: مقرر شده هر آنچه از سوی دولت به امر مسکن تعلق می‌گیرد، از مسیر صندوق ملی صورت بگیرد تا مدیریت متمرکز، رصد و پایش بتواند آن را بهره‌وری کند. در کشور نزدیک به ۷۰ هزار هکتار زمین شهری، ۵۰ هزار هکتار زمین روستایی الحاق شده است که اتفاق مهمی در کشور است.

وی افزود: اولویت ما در سال ۱۴۰۳ جذب سرمایه‌های مردمی و مولدسازی دارایی‌هایی است که می‌تواند موجود اشتغال و تولید و بهبود کسب و کار شود. در حوزه مولدسازی بزرگ‌ترین حجم مولدسازی در تاریخ کشور در سال‌های نهضت ملی مسکن انجام شد. به موجب قانون موظف شدیم به بخش‌های اساسی مسکن ورود کنیم تا افزایش قیمت را مدیریت کنیم.

رئیس صندوق ملی مسکن خاطرنشان کرد: سال گذشته خرید فولاد به حجم قابل توجهی از بورس کالا خریداری شد و با منابعی که تأمین خواهد شد خرید فولاد به یک میلیون تن خواهد رسید. رقم تأمین منابع برای سال ۱۴۰۳ حدود ۲ هزار میلیارد تومان است، اما نیاز کشور بیشتر از اینها است.

اسماعیلی گفت: در طرح نهضت ملی مسکن به دهک‌های یکم و دوم چهارصد میلیون، دهک سوم و چهارم سیصد میلیون وام قرض‌الحسنه ۱۵ ساله با نرخ سود ۲ درصد داده می‌شود؛ که این رقم جدای ۵۵۰ میلیونی است که در گذشته داده شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده