تاریخ: ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۱۷
بازدید: ۵۲
کد خبر: ۳۴۲۳۹۲
سرویس خبر : انرژی

لزوم تامین ۲۰ درصد از برق مصرفی از طریق انرژی تجدیدپذیر

‌می‌متالز - اداره‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور به موجب قانون موظف هستند در سال ۱۴۰۳ میزان ۵ درصد از برق مصرفی خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر و بورس انرژی تامین کنند.

به گزارش می‌متالز، در شرایط کنونی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر با هدف کمک به حفظ محیط‌ زیست و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، به یک الزام جهانی تبدیل شده است و به همین دلیل وزارت نیرو تلاش دارد تا در قالب برنامه‌های متنوع نسبت به افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد مصرف برق کشور اقدام کند.

مشترکان پرمصرفی که لازم است در راستای حمایت از اقتصاد انرژی‌های تجدیدپذیر و تأمین بخشی از برق مصرفی خود اقدام به خرید و یا تولید انرژی تجدیدپذیر کنند، باید به اداره‌ها و دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ اشاره کرد، بخش بسیار مهمی که در اوج بار مصرف چیزی حدود ۲۰ درصد از مصرف برق کشور را به خود اختصاص می‌دهند و در صورت سوق داده شدن به سمت تأمین برق از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر، نقش مهمی در حفظ پایداری شبکه سراسری و استمرار خدمات پایدار به مردم ایفا خواهند کرد.

تمام دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون خدمات کشوری با هدف تحقق این هدف مهم موظف شدند از ابتدای سال جاری ۵ درصد از برق مصرفی خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک، تأمین کنند و این میزان را در مدت ۴ سال تا ۲۰ درصد (سالانه ۵ درصد) افزایش دهند.

بر اساس این گزارش به منظور اجرایی شدن ماده ۸ مصوبه شورای عالی کشور، رویه اجرایی تأمین حداقل ۲۰ درصد برق مصرفی مشترکان مشمول از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک توسط وزیر نیرو ابلاغ شده است و در صورت رعایت نشدن این موضوع، انرژی مصرفی این مشترکان متناسب با درصد مربوط بر اساس حداکثر نرخ تابلوی برق سبز بورس انرژی در قبض برق این مشترکان محاسبه خواهد شد.

در واقع اگر اداره‌ای بنا به هر دلیلی اقدام به خرید ۵ درصد برق مصرفی خود در سال جاری از انرژی‌های تجدیدپذیر و بورس انرژی اقدام نکند، شرکت‌های توزیع نیروی برق نسبت به خرید ۵ درصد سهم تجدیدپذیر آنها اقدام و در صورت‌حساب آن اداره اعمال خواهند کرد.

این گزارش اضافه می‌کند، مشترکان مشمول این قانون می‌توانند تمام و یا بخشی از برق مصرفی خود را به یکی از روش‌ها شامل ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک برای هر یک از ساختمان‌های مشترکان مشمول و یا به صورت تجمیعی برای چندین ساختمان، خریداری از تابلوی برق سبز به صورت فیزیکی یا گواهی برق تجدیدپذیر و انعقاد قرارداد دوجانبه با نیروگاه تجدیدپذیر در چارچوب قوانین و مقررات جاری تأمین کنند.

همان‌طور که اشاره شد در صورت عدم اجرای قانون، شرکت‌های توزیع به نمایندگی از این اداره‌ها نسبت به خرید برق از بورس اقدام می‌کنند و هزینه آن را معادل حداکثر نرخ برق تابلو سبز بورس انرژی در صورت‌حساب آنها اعمال خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده