تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۵۹
بازدید: ۴۸
کد خبر: ۳۴۲۴۷۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در نشست شورای معادن آذربایجان‌غربی مطرح شد؛

آذربایجان‌غربی دارای ۵۱۹ معدن است/ نیاز به درنظر گرفتن جایگاه معادن در رشد اقتصادی استان

‌می‌متالز - در بیست‌وششمین جلسه شورای معادن آذربایجان‌غربی اعلام شد این استان دارای ۵۱۹ معدن است که سنگ‌های تزیینی بیشترین معادن استان را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش می‌متالز، بیست‌وششمین جلسه شورای معادن آذربایجان‌غربی به ریاست «محمدصادق معتمدیان» استاندار آذربایجان غربی برگزار شد.

در این نشست، معتمدیان، استاندار آذربایجان‌غربی گفت: توسعه صنایع معدنی در استان و فرآوری محصولات تولیدی در اولویت بخش تولید و صنعت و از پیشران‌های اقتصادی این استان است.

وی با اشاره به اینکه خام فروشی از مشکلات اساسی استان در بخش معادن است، تاکید کرد: صنایعی در این استان ایجاد شده، اما اثرگذاری آن در بخش اقتصادی باید مشخص شود و مجوز استخراج معادن تنها در بخش فرآوری محصولات صادر خواهد شد.

استاندار آذربایجان‌غربی افزود: در موضوع مزایده معادن نیاز است اطلاع‌رسانی لازم و خاص با هلدینگ‌های بخش معدن، کسانی که دارای توانمندی‌های فنی و مالی در این زمینه هستند، نهاد‌های حاکمیتی و بانک‌ها و افراد دارای اهلیت و فعالیت در این بخش و مرتبط با این موضوع انجام شود تا مزایده رقابتی و بر مبنای توانمندی و اهلیت افراد باشد.

وی با اشاره به مطالعات در زمینه ژئوفیزیک هوایی در جنوب استان تصریح کرد: موضوع اولین پروژه در استان و سومین پروژه کلان کشوری در این راستا بوده و نیازمند پیگیری‌های جدی است و استانداری هم در راستای رفع مشکلات در این زمینه آماده حمایت است تا در هفته دولت سال جاری این اقدام به اتمام برسد.

معتمدیان با تاکید بر انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی در شمال استان آذربایجان غربی با توجه به قابلیت‌های موجود در منطقه اظهار کرد: نیازمند تدوین اطلاعات پایه در بخش معدن هستیم و باید جایگاه معادن در رشد اقتصادی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه پیگیری و اجرایی کردن تفاهم‌نامه‌های موجود با بخش‌های مختلف لازم است، خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی استان هشت درصد پیش‌بینی شده که سهم بخش معدن ۹ درصد است و نیازمند اطلاعات دقیق و پایه از نظارت‌ها، تصمیم‌گیری و ظرفیت‌ها هستیم و لازم است اثر این بخش در اشتغال استان هم بررسی دقیق شود.

در ادامه این نشست، «صابر پرنیان» سرپرست اداره کل صمت استان آذربایجان‌غربی گفت: بررسی وضعیت معادن استان، موانع و مشکلات پیشرو معادن، نقش معادن در اقتصاد استان و توسعه پایدار آذربایجان‌غربی در بخش معدن از اولویت‌های صمت استان بوده و بایستی از ظرفیت بالای شورای معادن در راستای بهبود وضعیت معادن استان بهره گرفت.

وی با اشاره به برگزاری اولین مزایده معادن آذربایجان غربی در سال ۱۴۰۳ و تمدید مهلت آن، افزود: در جهت استفاده حداکثری از ظرفیت سرمایه‌گذاری در بخش معدن استان و شرکت افراد با صلاحیت فنی و مالی بیشتر، این مزایده تا ۱۹ خردادماه جهت ارائه پاکت‌های مزایده تمدید شد.

سرپرست اداره کل صمت استان آذربایجان‌غربی همچنین گفت: بر اساس برنامه زمانی اعلام شده تاریخ بازگشایی پاکت‌ها مزایده ۲۲ خردادماه خواهد بود.

پرنیان همچنین گفت: آذربایجان غربی دارای ۵۱۹ معدن است که سنگ‌های تزیینی بیشترین معادن استان را به خود اختصاص داده‌اند.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
بیست ویک روز پیش
عناوین برگزیده