تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۴۷
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۳۴۲۶۰۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاد دانشگاه امیرکبیر مطرح کرد؛

رشد سهم معدن در اقتصاد، نوآوری در این بخش را ضروری کرده است

‌می‌متالز - رئیس دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر ضرورت توجه به ایجاد نوآوری در بخش معادن تاکید کرد و گفت: طی سال‌های اخیر شاهد رشد سهم معدن در اقتصاد در مقایسه با بخش‌های دیگر بوده‌ایم.

به گزارش می‌متالز، حامد ملأ داودی در نوزدهمین همایش گرامیداشت هفته معدن تاکید کرد: برگزاری این مراسم به دلیل شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و همراهانش در حادثه سقوط بالگرد (یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت) حدود ۱۱ روز به تعویق افتاد.

وی در خصوص جایگاه معدن در اقتصاد کشور و نحوه ارتقا آن اشاره کرد و اظهار کرد: امروز معادن و صنایع معدن ما یکی از بخش‌های اقتصاد بدون نفت است؛ زیرا با رشد بالا، تنوع بالای مواد و ذخایر فراوان در کشور، این بخش از اقتصاد به عنوان یکی از بخش‌های پیشران مطرح شده و طی سال‌های اخیر نقش عمده‌ای در صادرات غیرنفتی و ارز آوری کشور پیدا کرده است. ضمن اینکه در شرایط تحریمی جایگزین نفت می‌شود.

رئیس دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: از سوی دیگر معادن به دلیل ایجاد اشتغال در مناطق محروم، محرومیت زدایی و استقرار عدالت اجتماعی می‌توانند نقش مهمی داشته باشند. طوری که تا یک دهه گذشته سهم معادن در تولید ناخالص داخلی کشور ناچیز بود، اما طی سال‌های اخیر شاهد رشد این سهم در مقایسه با بخش‌های دیگر مانند کشاورزی و ... هستیم؛ بنابراین این امر نیازمند توجه بیشتر حاکمیت و صنعتگران است.

رشد سهم معدن در اقتصاد، نوآوری در این بخش را ضروری کرده است

ملأ داودی به اهمیت نوآوری در بخش معادن کشور اشاره کرد و گفت: باید دنبال نوآوری باشیم. همچنان که شرکت‌های بزرگ بخش معادن دنیا نوآوری را با جدیت پیگیری می‌کنند. اما در کشور ما دو دسته معادن بزرگ را در اختیار دارند. این امر موجب شده نوآوری و رقابت با کندی وارد بخش معادن ما شود.

وی یادآور شد: متأسفانه کشور ما در انقلاب‌های صنعتی دیگر یعنی اول، دوم و سوم رویکرد انفعالی داشته است. یعنی اتفاقاتی در سطح دنیا افتاده و پادشاهان از آن دنباله روی کردند و بسیار در این حوزه عقب ماندند.

این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: امیدواریم در انقلاب چهارم که موارد هوشمندسازی، استفاده از فناوری‌های جدیدی نظیر هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، یادگیری ماشین، ماشین‌های خودران، اینترنت اشیا برای ردیابی و مسیریابی ماشین آلات و وصل کردن آن به سیستم اینترنت و ... نه رویکرد انفعالی و نه رویکرد شیفتگی داشته باشیم و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و نخبگی سهم عمده‌ای در این تحولات صنعتی ایفا کنیم.

در ادامه این همایش کیان میرآفتابی زاده دبیر انجمن علمی دانشکده معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: نوزدهمین همایش گرامیداشت هفته معادن حول محور نقش انقلاب صنعتی چهارم برگزار می‌شود. دانشجویان همانند دوره‌های قبل کمک کردند این مراسم را برگزار کنیم.

وی ادامه داد: محور نوزدهمین همایش گرامیداشت هفته معادن برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری جهت توسعه و پیشرفت معادن در آینده اقتصاد کشور و با توجه به نگاه کلی کشور‌های صنعتی و معدنی به هوشمندسازی و مکانیزه کردن داده‌ها در معادن می‌باشد بر این اساس دانشجویان و صنعتگران باید در این حوزه توجه بیشتری داشته باشند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده