تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۵۳
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۴۲۵۴۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در راستای طرح استحصال مواد معدنی از باطله‌ها و پساب انجام می‌شود:

آغاز مطالعات شناسایی و پرعیارسازی باطله‌های «سنگان» و «زرشوران»

‌می‌متالز - مجری طرح استحصال مواد معدنی از باطله‌ها و پساب معادن و صنایع معدنی ایمیدرو اعلام کرد: مطالعات شناسایی و پرعیار سازی باطله‌های معادن «سنگ آهن سنگان» و «طلای زرشوران» با موسسات داخلی آغاز شده است.

به گزارش می‌متالز، اصغر آزاده رنجبر با بیان این مطلب گفت: باطله‌ها کانسار‌های آینده هستند و کشور‌های معدن خیز بر روی باطله‌ها با اهداف حفاظت از محیط زیست، شناسایی و استحصال عناصر ارزشمند، بهره‌وری و سودآوری و ... فعالیت دارند. کشور ما نیز می‌تواند از این منابع، استفاده مطلوبی داشته باشد.

وی افزود: ایمیدرو نیز با هدف دستیابی به ارزش‌های اقتصادی فراوان، استحصال باطله‌ها و پساب معدنی و نیز کاهش آسیب‌های محیط زیستی، طرح استحصال مواد معدنی از باطله‌ها و پساب معادن و صنایع معدنی را از ابتدای امسال اجرایی کرد.

استفاده از دانش‌بنیان‌ها برای استحصال باطله‌ها

مجری طرح استحصال مواد معدنی از باطله‌ها و پساب معادن و صنایع معدنی ایمیدرو با اشاره به نشست‌های برگزار شده با شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه‌های دارای تجربه و دانش فنی، تصریح کرد: اکنون، تعدای از شرکت‌های دارای دانش فنی در حوزه استحصال عناصر ارزشمند از باطله‌ها و پساب شناسایی شده اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر، نمونه‌گیری از باطله‌های طلای زرشوران آغاز شده و پس از مراحل شناسایی و ارزیابی، برنامه پرعیارسازی آغاز خواهد شد.

آزاده رنجبر خاطرنشان کرد: بر روی باطله‌های شرکت آلومینای ایران نیز به دلیل ارزش اقتصادی قابل توجه آن تمرکز کرده‌ایم. قرار است تیمی از کارشناسان مراکز تحقیقاتی تا اواخر خرداد بازدیدی از فرآیند تولید و باطله‌های موجود در آن شرکت داشته باشند تا با کمک این مراکز و شرکت‌های دانش‌بنیان، بتوان اقدامات مطلوبی در این بخش انجام دهیم.

سامان‌دهی داده‌ها و اطلاعات باطله‌ها و پساب معادن و صنایع معدنی

مجری طرح استحصال مواد معدنی از باطله‌ها و پساب معادن و صنایع معدنی ایمیدرو با بیان اینکه ایمیدرو در حال تدوین و راه‌اندازی سامانه داده‌ها و اطلاعات باطله‌ها و پساب معادن و صنایع معدنی و شناسنامه دار کردن آنها هستیم، گفت: پس از این اقدام، اولویت‌بندی برای استحصال مواد معدنی از باطله‌ها و پساب انجام خواهد شد تا زودتر، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آنها فراهم شود.

وی افزود: اکنون، پیشنهاداتی از سوی سرمایه‌گذاران داخل و خارج برای این حوزه دریافت کرده‌ایم و در حال شناسایی و دسته بندی و اولویت‌بندی آنها برای مذاکره هستیم.

منبع: ایمیدرو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده