تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۴۸
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۳۴۲۵۵۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کارشناس صنعت سیمان مطرح کرد؛

زنگ خطر صنعت سیمان به صدا درآمده است

‌می‌متالز - کارشناس صنعت سیمان گفت: ریسک‌های این حوزه سبب فرار سرمایه‌گذار از صنعت سیمان شده و تا زمانی که دست از قوانین و اعمال محدودیت این حوزه برندارند، برای این صنعت آینده مطلوبی نمی‌توان متصور شد.

به گزارش می‌متالز، «علی محمدبند» کارشناس صنعت سیمان اظهار کرد: قطعی برق و کمبود سوخت در فصول مختلف یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین چالش‌های صنعت سیمان به‌شمار می‌رود.

وی ادامه داد: هر ساله وزارت نیرو جلسه‌ای جهت متوازن‌سازی این موضوع برگزار و ضوابتی را هم مشخص می‌کند.

عدم‌بازسازی و نوسازی خطوط تولید، چالش ماست

این کارشناس صنعت سیمان گفت: بالاخره واحد‌های تولیدی مستهلک می‌شوند و خطوط تولید باید جایگزین و بازسازی و نوسازی شوند، اما متاسفانه با این وجود شرکت‌ها نمی‌توانند خطوط تولید خود را بهبود بخشند.

اکثر واحد‌های تولیدی مستهلک شده‌اند

محمدبند تاکید کرد: نگاه کوتاه‌مدت مدیران موجب بروز بسیاری از مشکلات شده است؛ چراکه این امر باعث شده است تا نگاه بلندمدتی به این حوزه نداشته باشند و به فکر سر و سامان دادن مشکلاتی مانند رفع استهلاک خطوط تولید باشند و بخش خصوصی نیز در این حوزه فعالیت نمی‌کند و متاسفانه با وجود معظلات متعدد دولت فرصت کافی برای رسیدگی به این حوزه را هم ندارد.

وی بیان کرد: علی‌رغم اینکه در سال گذشته شاهد رشد تولید سیمان بودیم، اما مازاد تقاضا بر عرضه نداریم؛ با توجه به اینکه برای سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان منابع مالی نیاز است، اما این ریسک‌ها سبب شده است که این صنعت چندان مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار نگیرد؛ در نتیجه، عدم‌جذب سرمایه‌گذار مشکل دیگر در این صنعت شده است.

وی بیان کرد: با وجود مشکلات و معضلات متعدد بخش خصوصی در این حوزه ورود نمی‌کند و از طرفی دولت فرصت کافی برای رسیدگی به این حوزه را ندارد.

این کارشناس صنعت سیمان اظهار کرد: همانگونه که رهبری بیان کردند، مسوولان باید به گونه‌ای عمل کنند که مشارکت مردمی صورت گیرد و علاوه بر این با قوانین دست و پاگیر مانع ورود سرمایه‌گذار و رشد تولید نشوند.

این کارشناس بیان کرد: قیمت سیمان بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود، اما اگر در این مدت عرضه سیمان کاهش یابد، بازار ملتهب می‌شود.

او افزود: در صورتی که مشکل محدودیت برق در صنایع سیمانی کنترل شود، شاید عرضه سیمان به بازار افزایش یابد، اما اگر این مشکل حل نشود، وضعیت حادتر خواهد شد.

وی مطرح کرد: در چنین فضایی بروز محدودیت به دلیل تأمین نشدن انرژی، به‌منزله هدر رفت بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت سیمان شده است.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

عناوین برگزیده