تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۵۳
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۳۴۲۶۰۶
سرویس خبر : قراضه و بازیافت

رکود تابستانی بازار قراضه آهن با کاهش تقاضای ترکیه

‌می‌متالز - قیمت قراضه آهن وارداتی ترکیه در آخرین معاملات انجام شده ۳۷۸ دلار به ازای هر تن اعلام شد. فولادسازان ترکیه تقاضا برای قراضه آهن را کاهش داده‌اند و همین مساله بازار قراضه آهن را در رکود فصلی فرو برد.

به گزارش می‌متالز، فست مارکت در گزارشی مدعی شد افت شدید تقاضا برای قراضه آهن از سوی خریداران ترکیه بازار قراضه آهن صادراتی آمریکا را به رکود تابستانی برد. همزمان با کاهش قیمت محصولات فولادی در بازار‌های جهانی صادرات محصولات فولادی ترکیه کاهش پیدا کرد. از طرفی بازار محصولات فولادی دریای سیاه نیز در شرایط رکودی به سر می‌برد و فروشندگان نسبت به افزایش تقاضا برای محصولات فولادی در ماه‌های پیش‌رو چشم‌انداز ضعیفی دارند. با این حساب تمایل ترکیه برای خرید محموله‌های قراضه آهن پایین است و قیمت قراضه در بنادر صادراتی آمریکا نزولی شد.

رکود تابستانی بازار قراضه آهن با کاهش تقاضای ترکیه

بازار محصولات فولادی در سایر کشور‌های جهان به خصوص چین نیز چشم‌انداز روشنی ندارد. شاخص‌ها از کاهش تقاضا برای محصولات فولادی در بازار داخلی چین خبر می‌دهند و همین موضوع مواد اولیه زنجیره فولاد مانند سنگ آهن و قراضه را متأثر کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد پس از انتشار اخبار ضد و نقیض درباره درگیری چین و تایوان بازار محصولات فولادی چین راکد شد. یکی از بازرگانان بندر شانگهای در این‌باره به فست‌مارکت گفت: تمام بازرگانان جهان پیش از هر اقدامی برای خرید و فروش نیم نگاهی به تحولات چین و احتمال آغاز جنگ دارند.

این شرایط غیر شفاف با کاهش ۴ دلاری قیمت سنگ آهن در معاملات هفته گذشته همراه بود اگرچه قراضه آهن بدون تغییر نسبت به هفته قبل در قیمت ۳۷۸ دلار معامله شد. برخی از منابع از احتمال معامله محموله جدید قراضه آهن با قیمت ۳۷۵ دلار می‌گویند. آخرین لیست قیمت قراضه‌آهن در بنادر مختلف آمریکا و اروپا از کاهش شدید قیمت قراضه صادراتی خبر می‌دهد، قیمت قراضه آهن صادراتی اروپا بین ۱ تا ۳ درصد در بنادر مختلف کاهش یافته‌است. بیشترین افت قیمت مربوط به محموله‌هایی در بنادر روتردام بود. با این حال قیمت قراضه وارداتی در بسیاری از بنادر آسیا بدون تغییر نسبت به هفته گذشته معامله شد.

رکود تابستانی بازار قراضه آهن با کاهش تقاضای ترکیه

این هفته قیمت قراضه آهن وارداتی در تایوان و یکی از بنادر هند کاهش پیدا کرد ولی قراضه آهن وارداتی پاکستان با ۰.۵ درصد قیمت بالاتری مورد معامله قرار گرفت.

چشم‌انداز قیمت قراضه آهن در هفته پیش‌رو

هفته گذشته قیمت قراضه آهن در بسیاری از بنادر صادراتی جهان کاهش پیدا کرد ولی این موج کاهش قیمت هنوز اثری در قیمت‌های وارداتی کشور‌های مختلف به ویژه ترکیه نداشت. تجار منتظر تغییر در شرایط تایوان و چین هستند ولی در صورت ثابت ماندن شرایط انتظار می‌رود فروشندگان قراضه آهن با هدف تحریک تقاضا قیمت‌های فعلی را کاهش دهند. اگرچه باید در نظر داشت اگر ترکیه تقاضا برای قراضه آهن را افزایش دهد احتمال رشد قیمت‌ها در کوتاه مدت وجود دارد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد