تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۲۶
بازدید: ۴۷
کد خبر: ۳۴۴۰۸۹
سرویس خبر : قراضه و بازیافت

ثبات قیمت قراضه آهن با وجود غیبت ترکیه

‌می‌متالز - ترکیه بزرگ‌ترین واردکننده قراضه آهن در جهان به دلیل چشم‌انداز منفی بازار محصولات فولادی تقاضا برای قراضه آهن را کاهش داد. در مقابل بنگلادش و مصر در هفته‌های گذشته خریداران بزرگ قراضه آهن بوده‌اند. با وجود این اتفاقات، قیمت‌ها در بازار قراضه آهن ثابت بود.

به گزارش می‌متالز، متال اکسپرت و پلتس آخرین قیمت قراضه آهن وارداتی ترکیه را ۳۸۶ دلار به ازای هر تن اعلام کردند. طی هفته‌های گذشته با وجود نوسانات در بازار سنگ آهن و سایر مواد اولیه زنجیره فولاد، قیمت قراضه آهن کم نوسان بود. گزارش‌ها از کاهش شدید واردات قراضه آهن به ترکیه خبر می‌دهند، با این حال فروشندگان آمریکایی راضی به کاهش قیمت‌های پیشنهادی نمی‌شوند. در بورس فلزات لندن نیز پس از ریزش شدید قیمت قراضه آهن در ماه مارس، نوسانات در این بازار کاهش یافته است.

ثبات قیمت قراضه آهن با وجود غیبت ترکیه

چشم‌انداز منفی نسبت به قیمت محصولات فولادی و رکود سنگین آنها در بازار‌های جهانی تقاضا برای قراضه آهن را کاهش داده است. ترکیه به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده قراضه جهان طی هفته‌های گذشته تقاضای جدیدی نداشت. فست مارکت مدعی شد فولادسازان ترکیه تصمیم دارند اکنون از سطح ذخایر خود استفاده کنند و خرید جدیدی نداشته باشند. با این حساب پیش‌بینی می‌شود واردات قراضه آهن ترکیه در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال‌های قبل کمتر باشد. پیش از این نیز آمار نشان می‌داد فولادسازان ترکیه در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن قراضه آهن وارد کرده‌اند، این عدد ۱۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ است. پیش‌بینی می‌شود واردات قراضه آهن ترکیه در سال ۲۰۲۴ نیز به روند نزولی سال قبل ادامه دهد.

ثبات قیمت قراضه آهن با وجود غیبت ترکیه

هند در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن قراضه آهن وارد کرد و در رتبه دومین واردکننده قراضه آهن جهان قرار گرفت. واردات قراضه آهن چینی در سال ۲۰۲۳ نسبت به ۲۰۲۲ بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است. داده‌ها نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۴ نیز تقاضای هند برای قراضه آهن روند صعودی داشت ولی در هفته‌های گذشته تقاضا را کاهش داده‌اند. هندی‌ها تا دو هفته قبل برخلاف ترکیه حجم بالایی از قراضه آهن وارد می‌کردند ولی تعداد معاملات هفته گذشته کمتر شد.

اکنون دو کشور بنگلادش و مصر به عنوان بزرگ‌ترین واردکنندگان قراضه آهن در آسیا شناخته می‌شوند. بنگلادشی‌ها در ماه‌های ابتدایی از سال ۲۰۲۴ خرید قراضه آهن را با هدف کاهش بیشتر قیمت‌ها به تعویق انداختند و پس از ریزش قیمت قراضه از کانال ۴۰۰ دلار به ۳۰۰ دلار بر شدت خرید افزودند. با رکود حاکم بر بازار ترکیه بسیاری از محموله‌های قراضه آهن در دریای سیاه راهی کشور مصر شدند. مصری‌ها در سال ۲۰۲۳ هشتمین واردکننده بزرگ قراضه آهن در جهان بودند و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ جایگاه کره جنوبی در رتبه هفتم را تصاحب کنند. مصر و بنگلادش در غیاب بزرگانی مانند ترکیه تقاضا برای قراضه آهن را افزایش داده‌اند ولی توقف خرید توسط ترکیه و هند با ثبات قیمت قراضه آهن همراه بود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده