تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۲۸
بازدید: ۳۸
کد خبر: ۳۴۲۶۲۰
سرویس خبر : انرژی

سی‌وهفتمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس آغاز شد

‌می‌متالز - سی‌وهفتمین نشست وزیران نفت و انرژی ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) دقایقی پیش به‌صورت ویدئوکنفرانس آغاز شد.

به گزارش می‌متالز به نقل از وزارت نفت، وزیران نفت و انرژی کشور‌های عضو ائتلاف اوپک‌پلاس امروز (یکشنبه، ۱۳ خرداد) در حالی سی‌وهفتمین نشست خود را برگزار می‌کنند که با توجه به تصمیم‌های نشست‌های پیشین، بازار نفت در شرایط کم‌نوسانی قرار دارد و این در حالی است که تنش‌های سیاسی و نظامی در دنیا همچنان ادامه دارد.

نشست کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) هم امروز از طریق ویدئوکنفرانس و پیش از این نشست برگزار شد.

به‌تعویق‌افتادن نشست‌های وزارتی اوپک و اوپک‌پلاس از یکم ژوئن (۱۲ خرداد) به دوم ژوئن (۱۳ خرداد) قیمت نفت را کمی گران کرد. بااین‌حال، نگاهی به روند قیمت نفت نشان می‌دهد در ۶ ماه گذشته و با اجرای کاهش داوطلبانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت از ابتدای سال ۲۰۲۴، نوسان در این بازار کنترل شده است.

این در حالی است که در این مدت همچنان تنش نظامی بین روسیه و اوکراین ادامه داشته است. تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه و تنش‌های سیاسی و نظامی در دریای سرخ نیز در جریان بوده، اما با کنترل عرضه از سوی اعضای اوپک‌پلاس، قیمت نفت دچار جهش نشده است.

در واقع پس از موارد عجیب ثبت‌شده در بازار نفت با شیوع کرونا در جهان و افت شدید تقاضا در این بازار، تولیدکنندگان به این نتیجه رسیده‌اند که عامل اصلی تغییر قیمت در بازار نفت، عوامل درونی این بازار است و عوامل بیرونی مانند تنش‌های سیاسی، جنگ یا اختلاف میان کشور‌ها فقط در کوتاه‌مدت بر این بازار اثرگذار خواهد بود و بازار طلای سیاه به‌سرعت خود را با اوضاع جدید وفق می‌دهد.

اکنون نیز گمانه‌زنی‌ها درباره نتیجه نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس با حضور ۲۳ عضو این ائتلاف از احتمال تمدید کاهش عرضه داوطلبانه از سوی این کشور‌ها حکایت دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده