تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۵۷
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۳۴۲۷۸۰
مدیر پروژه شرکت ایریسا:

سامانه حمل‌ونقل در فولاد مبارکه هوشمند شد/ ۳ پروژه دیگر در دست طراحی است

‌می‌متالز - مدیر پروژه شرکت ایریسا گفت: سامانه حمل‌ونقل در شرکت فولاد مبارکه به منظور تسهیل در ارائه خدمات به کارکنان و همچنین به منظور استفاده بهینه از منابع و صرفه‌جویی در هزینه‌ها بهره‌برداری شد.

به گزارش می‌متالز، حامد اعرابی، مدیر سه پروژه طرح تحول دیجیتال شرکت ایریسا که در شرکت فولاد مبارکه بهره‌برداری شد اظهار کرد: یکی از مهمترین امور در حوزه خدمات فنی و پشتیبانی در شرکت فولاد مبارکه مبحث حمل‌ونقل و لجستیک است؛ روزانه تعداد زیادی مکانیزم‌های مختلف حمل‌ونقل و ترابری چه در داخل شرکت چه در خارج از آن فرآیند جابجایی مواد و کالا، تجهیزات، محصول و نیروی انسانی را به انجام می‌رسانند.

وی افزود: بخش قابل توجهی از هزینه‌های شرکت صرف امور حمل‌ونقل کالا و جابجایی پرسنل می‌شود. بدیهی است استفاده بهینه از منابع موجود و مدیریت صحیح استفاده از آنها، همواره یکی از دغدغه‌های مدیریت بوده است؛ از طرفی طی سالیان اخیر مبحث مدیریت ناوگان در حوزه حمل‌ونقل از طریق سامانه‌های هوشمند مورد توجه سازمان‌ها قرار گرفته و راهکار‌های متعددی برای آن ارائه شده است.

مدیر پروژه شرکت ایریسا ابراز کرد: از این رو پس از رونمایی از طرح تحول دیجیتال شرکت فولاد مبارکه و تعریف حوزه‌های بهبود، مبحث حمل‌ونقل و لجستیک به عنوان یکی از اولویت‌های شرکت برای بهینه‌سازی از طریق بکارگیری تکنولوژی‌های جدید و ابزار‌های هوشمند شناسایی و پروژه‌های لجستیک هوشمند در قالب یک طرح یکپارچه در دستور کار طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با توجه به تعدد و گستردگی ذینفعان این موضوع، پلتفرم لجستیک هوشمند به ۶ بخش مختلف تقسیم و هر بخش به عنوان یک پروژه مجزا با رعایت اصل یکپارچگی در بین آنها به منظور پاسخگویی به نیاز‌های متعدد ذینفعان تعریف شد.

اعرابی با بیان اینکه مدیریت هوشمند ایاب و ذهاب پرسنل - ترابری سنگین، مدیریت هوشمند ایاب و ذهاب پرسنل – ترابری سبک، پایش وضعیت حمل‌ونقل مکانیزم‌های صنعتی داخلی، پایش وضعیت حمل سرباره فولادسازی، پایش وضعیت حمل مواد و محصول ریلی و پایش وضعیت حمل مواد و محصول جاده‌ای عناوین این پروژه‌ها است، اظهار کرد: از این ۶ پروژه تا کنون ۳ پروژه در فولاد مبارکه مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و۳ پروژه دیگر در حال توسعه است.

وی با بیان اینکه در خصوص پروژه مدیریت هوشمند ایاب و ذهاب پرسنل - ترابری سنگین اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین بخش‌های لجستیک مدیریت ایاب و ذهاب روزانه پرسنل به محل کار و بلعکس است که با استفاده از ناوگان ترابری سنگین فولاد مبارکه در گستره‌ای وسیع بین شهر‌های محل اقامت پرسنل به فولاد مبارکه انجام می‌شود. این پروژه با هدف افزایش رضایتمندی و سطح کیفی خدمات، افزایش سطح ایمنی ناوگان، کاهش هزینه‌های مدیریت و در نهایت افزایش بهره‌وری ناوگان تعریف شد.

مدیر پروژه شرکت ایریسا با بیان اینکه به طور کلی فرآیند ایاب و ذهاب پرسنل توسط ناوگان سنگین را می‌توان به سه بخش قبل از سفر با نگرش برنامه‌ریزی، درحین سفر با دیدگاه کنترل لحظه‌ای و پایش لحظه‌ای و پایان سفر با نگاه آنالیز سفر‌های اتفاق افتاده است، ادامه داد: ناوگان ترابری سنگین فولاد مبارکه به صورت دائم و روزانه در سه نوبت وظیفه ارائه خدمات حمل‌ونقل به پرسنل را برعهده دارد. با هدف مدیریت ناوگان در منطقه تحت پوشش در سه استان، استفاده حداکثری از توانایی ناوگان موجود یکی از اهداف مهم در تعریف این پروژه بود.

وی تصریح کرد: در این پروژه با ارائه واسط‌های کاربری مختلف اطلاعات همچون وضعیت لحظه‌ای ناوگان با پایش موقعیت، مسیر تردد، مسافت طی شد، سرعت در لحظه و مدیریت انواع مسیرها، ایستگاه‌ها و ناوگان نمایش داده می‌شود. همچنین با استفاده از پردازش داده‌های دریافتی از تجهیزات نصب شده در ناوگان پایش وضعیتی حرکت خودرو، پایش رفتار راننده، انواع وضعیت خودرو و پایش ورود و خروج پرسنل به خودرو صورت می‌پذیرد. استفاده از این سامانه هم امکان کنترل لحظه‌ای تردد ناوگان را فراهم آورده و هم با جمع‌آوری و تحلیل آمار دقیق از میزان استفاده از ظرفیت‌های ناوگان امکان تخصیص بهینه ناوگان به ایستگاه‌ها، تعریف بهینه مسیر‌ها و … را میسر می‌سازد.

اعرابی در خصوص پروژه مدیریت هوشمند ایاب و ذهاب پرسنل -ترابری سبک نیز گفت: سامانه مدیریت هوشمند ایاب و ذهاب پرنسل (ترابری سبک)، راهکاری جامع و یکپارچه برای پاسخگویی به درخواست‌های جابه‌جایی توسط ناوگان ترابری سبک برای پرسنل فولاد مبارکه فراهم آورده است. به صورتی که درخواست‌های پرسنل پس از ثبت در اپلیکیشن موبایل پرسنل و دریافت تائیدات در سلسله مراتب سازمانی به واحد ترابری سبک ارسال و در صورت وجود منابع در دسترس به یک یا چندین سفر تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: این سفر از طریق اپلیکیشن راننده به راننده مربوطه ابلاغ و همه مراحل سفر نیز در آن رصد می‌شود. به واسطه این سامانه تمامی اطلاعات شامل زمان شروع و خاتمه سفر، مسافت طی شده، کارکرد رانندگان، موقعیت فعلی خودرو‌ها و … جمع آوری و تحلیل می‌شود. این سامانه با قابلیت نصب بر روی تلفن همراه، با قابلیت‌هایی همچون ثبت درخواست سفر توسط پرسنل، اختصاص خودرو، انجام سفر توسط راننده، نظرسنجی و سایر امکانات، سعی در ایجاد سهولت برای کاربران، سرعت در پاسخگویی به درخواست‌ها، استفاده بهینه از ظرفیت خودروها، کاهس هزینه‌های حمل‌ونقل و بر افزایش سطح رضایتمندی پرسنل داشته است.

مدیر پروژه شرکت ایریسا ابراز کرد: از دیگر اهداف از پیاده سازی این سامانه، ارتقای وضعیت عملکرد ناوگان حمل‌ونقل کارکنان از طریق سامانه هوشمند و ارزیابی عملکرد واحد‌های تابعه، اصلاح فرآیند‌ها و همچنین سهولت در برنامه‌ریزی و استمرار خدمات در شرایط مختلف بخصوص شرایط اضطراری با هزینه معقول می‌باشد.

وی در خصوص پروژه پایش وضعیت حمل‌ونقل مکانیزم‌های صنعتی داخلی نیز ابراز کرد: با توجه به وسعت شرکت فولاد مبارکه و مسافت‌های زیاد بین واحد‌های مختلف سامانه پایش وضعیت حمل‌ونقل مکانیزم‌های داخلی با هدف ایجاد یکپارچگی در کنترل حمل‌ونقل داخلی ایجاد شده است. از دیگر اهداف این سامانه می‌توان به بالا بردن توان مدیریت و هدایت درخواست‌های حمل‌ونقل و همچنین تصمیم سازی مناسب برای ارتقا بهره‌وری در مکانیزم‌های حمل‌ونقل داخل فنس اشاره کرد.

اعرابی گفت: این سامانه با استفاده از اطلاعات رانندگان و ناوگان مربوطه، درخواست‌های حمل و جابه‌جایی را از نواحی تولیدی که به عنوان بهره‌بردار سامانه شناخته می‌شوند، دریافت و پس از پردازش، مکانیزم مورد نظر را با در نظر گرفتن پارامتر‌هایی مانند موقعیت مکانیزم‌های موجود، زمان مورد انتظار برای ارائه خدمت از طرف نواحی، مدت زمان تخمینی انجام خدمت، وضعیت مکانیزم‌ها و سطح آماده‌به‌کاری آنها و …، به بهره‌بردار اختصاص می‌دهد.

وی افزود: استفاده از این سامانه به راهبران کمک می‌کند تا ضمن ارائه بالاترین سطح خدمات با کیفیت مطلوب و در زمان مناسب، به صورت بهینه از ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و هزینه‌های عملیات و نگهداری مکانیزم‌ها را به طور چشمگیری کاهش داده و بهره‌وری فرآیند را افزایش دهند. همچنین با تحلیل درخواست‌های روتین و متداول نواحی در زمان‌های مشخص امکان برنامه‌ریزی بهینه برای تخصیص مکانیزم‌ها و پیش بینی درخواست‌های آتی نیز برای راهبران فراهم می‌شود.

مدیر پروژه ایریسا با اشاره به اینکه علاوه بر پروژه‌های فوق سه پروژه دیگر نیز برای تکمیل پلتفرم لجستیک هوشمند فولاد مبارکه در دست طراحی است که در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری آنها خواهیم بود، ابراز کرد: قابل ذکر است که پروژه‌های فوق از طریق شرکت ایریسا و با مشارکت شرکت‌های ایرانسل و سنجش از دور بصیر و با استفاده از توان داخلی و محصولات بومی انجام شده و می‌تواند بعنوان الگوئی برای سایر صنایع کشور جهت ارتقا بهره‌وری در حوزه حمل‌ونقل مطرح شده و مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده