تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۱۷
بازدید: ۱۷
کد خبر: ۳۴۲۷۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با هدف حمایت از خانوار‌ها

ژاپن طرح کاهش مالیات را آغاز کرد

‌می‌متالز - دولت ژاپن برای کمک به خانوار‌های تحت تاثیر تورم، کاهش ۴۰ هزار ینی مالیات در ازای هر خانوار را آغاز کرد.

به گزارش می‌متالز، برنامه کاهش مالیات ۴۰ هزار ینی برابر ۲۵۵ دلار به ازای هر نفر از روز شنبه در ژاپن برای کاهش درد ناشی از تورم برای خانوار‌ها آغاز شد. فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن که از محبوبیت پایین در میان مردم آسیب‌دیده است، به دنبال آشکارتر کردن مزایای حمایت دولت برای رأی‌دهندگان ناراضی است.

از کل حجم مالیات کاهش‌یافته در طرح موقت جدید، ۳۰ هزار ین از مالیات بر درآمد و ۱۰ هزار ین از مالیات ساکنان است. افراد پردرآمدی که سالانه ۲۰ میلیون ین یا بیشتر دریافت می‌کنند، از این طرح مستثنا می‌شوند، و به افرادی که درآمد پایینی دارند، مانند افرادی که از پرداخت هر دو مالیات معاف هستند، کمک‌های نقدی داده می‌شود. به‌عنوان‌مثال، یک خانوار سه‌نفره، که تنها یک منبع درآمد دارد، مستحق کاهش ۱۲۰ هزار ینی خواهد بود.

این برنامه در راستای تلاش‌های دولت برای کمک به مصرف‌کنندگان درزمانی که رشد دستمزد‌ها هنوز از تورم پیشی نگرفته است، حدود ۹۵ میلیون نفر را پوشش خواهد داد. کارگران می‌توانند شاهد کاهش پرداخت مالیات بر درآمد در فیش‌های حقوقی خود باشند.

دولت‌های شهری هم برای ماه ژوئن از شهروندان مالیات مسکن دریافت نخواهند کرد. سپس ۱۰ هزار ین از کل مبلغ مالیات مسکونی که هر فرد باید در سال بپردازد کسر می‌کنند و مبلغ باقیمانده طی ۱۱ ماه آینده از جولای به بعد دریافت خواهند شد.

شونیچی سوزوکی، وزیر دارایی، قبل از اجرای کاهش مالیات گفت که محیطی ایجاد خواهیم کرد که در آن رشد درآمد از تورم پیشی بگیرد و به ذهنیت تورم منفی که ریشه در تجربه پیشین کشور از کاهش قیمت‌ها دارد، پایان دهد.

برای افرادی که در حال حاضر کمتر از ۴۰ هزار ین به‌عنوان مالیات بر درآمد و مسکن پرداخت می‌کنند، دولت کمبود را با توزیع پول نقد جبران می‌کند. اگر قرار باشد یک خانوار سه‌نفره ۷۵ هزار ین در سال بپردازد، از این مبلغ معاف می‌شوند و با جمع شدن ۴۵ هزار ین کسری، ۵۰ هزار ین پول نقد دریافت می‌کنند.

به گفته دولت، این اقدام به آنها امکان می‌دهد از مزایای مشابهی با سایر خانوار‌های سه‌نفره برخوردار شوند که مشمول کاهش ۱۲۰ هزار ینی هستند. خانوار‌های کم‌درآمد که از پرداخت مالیات بر درآمد و مسکن معاف هستند، حق دریافت ۷۰ هزار ین به ازای هر خانوار را دارند.

دولت در بحبوحه همه‌گیری کرونا و تشدید تورم که در ابتدا ناشی از هزینه‌های انرژی و سایر مواد خام به دلیل جنگ روسیه با اوکراین بود، تدابیری ازجمله کمک‌های نقدی برای کاهش ضربه اقتصادی به خانوار‌ها اتخاذ کرده بود. جدیدترین طرح کاهش مالیاتی حدود ۳٫۲۸ هزار میلیارد ین برای دولت هزینه خواهد داشت.

کیشیدا دستیابی به رشد اقتصادی را قبل از بازسازی مالی در اولویت قرار داده است، زیرا سلامت مالی کشوری که به‌شدت بدهکار است میان کشور‌های پیشرفته بسیار وخیم است. تحلیلگران این سؤال را مطرح می‌کنند که این برنامه چقدر در حمایت از مصرف خصوصی مؤثر است، زیرا تقاضای داخلی ضعیف باعث شده که اقتصاد ژاپن اولین رشد منفی خود را در سه‌ماهه ژانویه تا مارس گزارش کند.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

عناوین برگزیده