تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۰۵
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۴۳۴۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
به‌رغم مثبت بودن شاخص، خروج پول حقیقی ادامه داشت

بلاتکلیفی ادامه‌دار بازار سهام

‌می‌متالز - بورس تهران همچنان گرفتار حضیض است و هیچ رنگ و نشانی از بازگشت ققنوس‌وار این بازار از دل خاکستر‌های ناامیدی نیز به‌چشم نمی‌خورد. معاملات روز گذشته بورس تهران در دو پرده متفاوت پیگیری شد. در معاملات صبحگاهی، بازار با افزایش تقاضا همراه شد و برای دومین روز متوالی نماگر‌های تالار شیشه‌ای رنگ سبز را بازنمایی کردند.

به گزارش می‌متالز، چند روز قبــــل، دستورالعمل قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشی اصلاح شد که این اصلاحیه با تاثیر مثبت ۵۰ همتی در سود پالایشگاه‌ها همراه خواهد شد. فعالان بازار این موضوع را به‌عنوان یکی از عوامل موثر بر تقویت و تحریک تقاضای بورس در روز‌های اخیر ذکر می‌کنند. در ادامه معاملات، هرچه که زمان سپری شد، بازار با فشار فروش همراه شد و بر تعداد نماد‌های منفی افزوده شد. باید دید که جدال خریداران و فروشندگان در روز‌های بعد در نهایت به پیروزی کدام‌یک از طرفین ختم خواهد شد.

بازار از دریچه آمار

در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران، شاخص‌کل بورس تهران رشد ۰.۱۵‌درصدی را تجربه کرد. شاخص هموزن در جریان معاملات روز گذشته، روندی متفاوت با شاخص‌کل در پیش گرفت و افت ۰.۰۱‌درصدی را ثبت کرد. شاخص‌کل فرابورس نیز رشد ۰.۰۹‌درصدی داشت و به سطح ۲۲‌هزار و ۲۸۳ واحد رسید. ارزش معاملات خرد بازار سهام در روز گذشته، رقم ۲‌هزار و ۱۴۴‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد که رقم بسیار نازلی برای این متغیر آماری محسوب می‌شود.

همچنین در روز گذشته ۳۵۱‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از گردونه معاملات خارج شد. مجددا در آخر وقت دیروز صندوق‌های اهرمی به محدوده‌های کف قیمتی روزانه رسیدند.

کاهش نرخ سود اوراق

روز گذشته، نرخ سود اوراق در بازار بدهی به ۳۳.۲۸‌درصد کاهش پیدا کرد. رصد میانگین نرخ سود اخزا‌ها نشان می‌دهد که کاهش نرخ‌ها در این بازار ادامه‌دار است و انتظار بر این است که این روند ادامه‌دار باشد. روز گذشته بسیاری از اسناد خزانه اسلامی در محدوده مثبت معامله شدند. به هر روی هر قدر که این نرخ با کاهش همراه شود، اثر مثبت این موضوع در معاملات بازار سهام، قابل‌رصد و پیگیری خواهد بود.

نتایج حراج سکه و ارتباط با بورس

روز دوشنبه، دوازدهمین حراج سکه برگزار شد و براساس اعلام مرکز مبادله ارز و طلای ایران؛ ۱۴‌هزار و ۸۹۴ عدد ربع سکه با نرخ ۱۳‌میلیون و ۳۹۴‌هزار‌تومان، ۴۱۹۴ عدد نیم‌سکه با نرخ ۲۰‌میلیون و ۸۷۳‌هزار‌تومان و ۱۱‌هزار و ۸۴۵ عدد سکه‌تمام نیز با نرخ ۳۷‌میلیون و ۵۱۸‌هزار‌تومان به‌فروش رسید. گفتنی است تاکنون در مجموع ۱۲حراج برگزار شده، جمعا ۱۷۸‌هزار و ۶۱۰قطعه انواع سکه طلا به متقاضیان حراج تخصیص داده شده‌است. خروج پول از تالار شیشه‌ای و در سمت مقابل استقبال از حراج‌های این‌چنینی نشان می‌دهد که جریان پول به‌طور کامل از بازار سهام ناامید شده‌است که بخت خود را در بازار‌ها و ابزار‌های دیگر جست‌وجو می‌کند. بازاری که می‌توانست به بهترین وجه سرمایه‌های خرد و سیال سطح جامعه را به سمت تامین مالی فعالیت‌های تولیدی سوق دهد و بستری مناسب را برای تحقق شعار سال فراهم کند، این‌چنین در باتلاق رکود و نزول فرو رفته‌است و هیچ چشم اندازی از بهبود شرایط در آن نیز به‌چشم نمی‌خورد.

آخرین مهلت بانک‌ها برای کاهش نرخ سود

تخلفات سودی بانک‌ها موجب شد تا بانک‌مرکزی ضمن اتمام‌حجت با بانک‌های متخلف ۲هفته زمان برای اصلاح و رعایت نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار تعیین کند. در روز‌های گذشته، سرپرست بانک کشاورزی گفت: اولتیماتوم بانک مرکزی به بانک‌ها برای رعایت نرخ سود، ۲۲خرداد تمام می‌شود و تمام بانک‌ها باید نرخ‌های مصوب را رعایت کنند. براساس مصوبه ابلاغی به شبکه بانکی حداکثر نرخ سود بانکی ۲۲.۵‌درصد تعیین شده‌است.

چشم انتظار انتخابات

هشتم تیرماه سال‌جاری انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد و امید است که با مشخص‌شدن تکلیف وضعیت صندلی ریاست‌جمهوری، بازار وضعیت متعادل‌تر و پایدارتری به خود بگیرد. طبیعتا مشخص‌شدن رئیس‌جمهور بعدی، تا حد زیادی وضعیت تعامل یا عدم‌تعامل با غرب و دیپلماسی در سطح بین‌الملل را تعیین‌تکلیف خواهد کرد و سیاست‌های داخلی نیز شمای روشنی به خود خواهد گرفت. در چنین شرایطی سهامداران بهتر می‌توانند درباره حضور یا عدم‌حضور خود در تالار شیشه‌ای تصمیم‌گیری کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده