تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۵۱
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۳۴۳۴۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در دادوستد‌های روز گذشته

ادامه روند مثبت نماد‌های گروه خودرویی در بورس

‌می‌متالز - در دادوستد‌های روز سه‌شنبه بازار سهام، نماد‌های خودرویی روند مثبتی را طی کردند. این درحالی است که شاخص‌کل بورس نیز صعودی بود.

به گزارش می‌متالز، ازسوی‌دیگر نماد‌های ایران‌خودرو، سایپا، ایران‌خودرودیزل، بهمن‌دیزل، کرمان‌خودرو، گروه بهمن و زامیاد مثبت شدند. همچنین روز سه‌شنبه در گروه خودرویی طی ۲۲هزار نوبت معاملاتی ۵۳۶ میلیون سهم به ارزش ۱۸۶میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت‌به روز دوشنبه با رشد روبه‌رو بود. ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز سه‌شنبه نیز بالغ‌بر ۲۳۹ هزار میلیارد تومان شد.

بورس صعودی ماند

روز سه‌شنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص کل بورس با رشد ۳.۱۲۵ واحدی در محدوده دو میلیون و ۸۱ هزار واحدی قرار گرفت. اما شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش ۴۲هزار واحدی در محدوده ۶۷۴ هزار واحدی ایستاد. در این بازار هم ۸.۸ میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۵.۸ هزار ملیارد تومان معامله شد.

شاخص فرابورس نیز با افزایش ۱۹ واحدی در محدوده ۲۲ هزار واحد قرار گرفت. در فرابورس نیز ۵.۳میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۹ هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه، سهام‌داران با تغییر مسیری که روز‌های اخیر داشتند، نشان دادند در صورتی که حمایت دولت از بورس واقعی باشد، اعتماد ازدست‌رفته را بازیابی خواهند کرد. این درحالی است که چالش اوراق اخزا با نبود تقاضا و کاهش نرخ آن فعلا در بازار کاهش یافته و در صورتی که بانک مرکزی با جدیت فعلی نرخ سود را نیز کنترل کند، بورس می‌تواند به روز‌های خوب خود بازگردد.

عوامل تاثیر‌گذار بر بازار سهام باید به صورت دائمی، سیگنال ورود یا خروج به بازار بدهند تا سهامداران نیز براساس این علایم رفتار خود در بازار را تعیین کنند. ازسوی‌دیگر بحث دامنه نوسان از قدیم یکسری موافق و مخالف داشته است. مخالفان معتقدند خریداران عقب‌نشینی کند و بازار فرسایشی و نقدینگی قفل شود. اما موافقان نیز اعتقاد دارند، درحال‌حاضر محدودیت دامنه نوسان مثبت و منفی ۲درصد شاید تنها ابزار کارآمدی است که در شرایط فعلی از ریزش‌های سنگین جلوگیری می‌کند.

در غیر این صورت تجربه ثابت کرده که سهام‌داران با رنج‌های منفی می‌فروشند و با نازل‌ترین قیمت از بازار خارج می‌شود. ازهمین رو به نظر می‌رسد، اگرچه می‌تواند آسیب‌زا باشد، اما با توجه به ریسک‌های اقتصادی که ایران دارد کار درستی باشد و به عنوان یک ضربه گیر کوتاه‌مدت عمل کند.

منبع: اخبار خودرو (دنیای خودرو)

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد