تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۳۸
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۴۲۲۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اخبار مثبت، بورس را صعودی کرد

شارژ بورس از میرداماد

‌می‌متالز - نخستین روز مثبت کم‌جان نماگر اصلی بازار در هفته جاری معاملاتی رقم خورد. روز گذشته سه شاخص اصلی بازار افزایش ارتفاع محدودی داشتند. در این میان دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای که زیر سایه محدودیت دامنه نوسان پنج‌روزه به فعالیت خود ادامه می‌دهد، پس از چند روز نزول متوالی و سقوط به کانال ۲ میلیون واحدی، روز گذشته با افزایش ارتفاع ۰.۵۷ درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی روز سه‌شنبه در سطح ۲ میلیون و ۶۹ هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، رشد ۱۱هزار و ۷۴۳واحدی نماگر اصلی در حالی محقق شد که نماگر هموزن که شاخصی برای ارزیابی همه‌جانبه حال‌و‌روز نماد‌های مختلف بازار سهام است، با صعود ۰.۱۷درصدی روبه‌رو شد و در پایان روز معاملاتی در سطح ۶۸۱هزار و ۶۹۶واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۵۷درصد سبز‌پوش شد و در سطح ۲۲هزار و ۴۹۵واحدی کار خود را به اتمام رساند. میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود، روز گذشته مقدار ۲هزار و ۴۲۲ میلیارد تومانی را ثبت کرد. به‌علاوه ۴۱میلیارد تومان پول حقیقی از گردونه معاملات بازار خارج شد. در این میان سه نماد «فملی»، «فولاد» و «شستا» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نماد‌های «آریا»، «هرمز» و «زاگرس» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند.

همچنین «شبندر»، «شپنا» و «شتران» سه نماد پرتراکنش روز سه‌شنبه بازار بودند. روز گذشته روز سبزپوشی بازار از عینک اخبار مثبت بود. بازار سرمایه که از هفته گذشته با به شهادت رسیدن رئیس دولت سیزدهم، شرایط نامطلوبی داشت و برای چند روز متوالی صف‌های فروش هیجانی را در تابلوی معاملاتی به نمایش درآورد، روز گذشته تحت‌تاثیر انتشار اخبار تاثیرگذار قرار گرفت.

نشست فرزین و عشقی در میرداماد

نرخ بازدهی اخزا که در روز‌های گذشته روند افزایشی به خود گرفته بود، با انتشار خبر ممنوعیت سپرده‌گذاری بانک‌ها با نرخ‌های فراتر از ۲۳درصد، تب‌و‌تاب نزولی گرفت. از طرفی روز گذشته نرخ دلار نیما به محدوده ۴۲هزار تومان نزدیک شد. در صورتی که در روز‌های آینده شکاف دلار نیما با نرخ دلار بازار آزاد کاهش پیدا کند، می‌تواند مسکن آرام‌بخشی برای این روز‌های بازار سرمایه محسوب شود. از طرفی خبر تجدیدارزیابی گروه خودرویی اتمسفر مثبتی به بازار تزریق کرد. همه این عوامل منجر به تشکیل صف خرید در برخی نماد‌ها و صندوق‌های اهرمی شد.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، با حضور در ساختمان میرداماد، با دکتر محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی، دیدار کرد. در این نشست یک‌ساعته رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس راه‌های تقویت شاخص‌های بورس و اتخاذ تدابیر لازم جهت بهبود فرآیند سیاستگذاری‌ها را بررسی کردند. با وجود چنین اخباری باید دید اخبار فعلی تا چه میزان رنگ‌و‌بوی عملیاتی به خود می‌گیرد و به میزان تداوم افزایش تقاضا در بازار در روز‌های آینده و افزایش ارزش معاملات در چند روز متوالی می‌توان به بهبود وضعیت بازار امیدوار بود. 

بمباران خبری بازار

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه، پیرامون وضعیت روز گذشته بازار گفت: پیش از به شهادت رسیدن رئیس دولت سیزدهم، بازار سرمایه روند نزولی را آغاز کرده بود. با به شهادت رسیدن رئیس‌جمهور، روند نزولی بازار قوت گرفت. بر همین اساس بود که سازمان بورس و اوراق بهادار تصمیم گرفت دامنه نوسان بازار را کاهش دهد. باید اظهار کرد هرگونه تصمیم در ارتباط با ریزساختار‌های بازار، مانند دامنه نوسان، در زمان بحران، بحران‌زا می‌شود، چرا که در زمان وقوع ریسک‌های گوناگون، اقداماتی از این دست اتمسفر ناخوشایندی به بازار مخابره می‌کند. با این وجود بازار از هفته گذشته فعالیت کج‌دار‌ومریز خود را ادامه داد و روز سه‌شنبه شرایط بهتری را تجربه کرد. بازار سرمایه در چند ماه گذشته شرایط خوبی را پشت‌سر نگذاشته است و بورس در ماه‌ها و روز‌های آینده می‌تواند شرایط مطلوب‌تری داشته باشد. در صورتی که رئیس دولت چهاردهم برنامه‌هایی جهت افزایش روابط بین‌الملل داشته باشد، بازار سرمایه می‌تواند مانند روز‌های پس از برجام، جو مثبتی برای سرمایه‌گذاران فراهم آورد و می‌توان به بازدهی دلاری بازار خوش‌بین بود.

در صورتی که سکان‌دار بعدی قوه مجریه تمایل چندانی به افزایش روابط خارجی نداشته باشد، ریزشی شدن یا نوسان کم‌افت‌و‌خیز بازار دور از انتظار نخواهد بود. با این وجود نگاه دولت‌ها به بازار سرمایه به دو شکل متفاوت است. در نوع اول دولت شرایط بهبود بازار را فراهم می‌کند و همگام با رشد بازار، فروش دارایی را رقم می‌زند. این اقدام می‌تواند وضعیت بازار را برای سرمایه‌گذاری و رشد تولید فراهم کند. در صورتی که نگاه به بازار نگاه تولیدمحورانه نباشد و تصمیماتی مانند تغییر نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی و افزایش عوارض صادراتی اتخاذ شود، نتیجه‌ای جز ریزش بیشتر بازار و کوچ بیش از حد نقدینگی در پی نخواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در خصوص افزایش نرخ دلار نیما تا محدوده‌های ۴۲هزار تومانی می‌توان بیان کرد اگر نرخ دلار نیما در هفته‌های آینده افزایش‌های محسوس مجددی به محدوده‌های ۴۵هزار تومانی داشته باشد، بازار سرمایه می‌تواند سبزپوشی‌های پایدارتری را به ثبت برساند.

این کارشناس بازار در خصوص کاهش محدود نرخ بهره پس از چندین هفته افزایش متوالی افزود: با وجود کاهش محدود نرخ بهره، باید دید روند نزولی نرخ بهره برای روز‌های آینده چه روندی به خود می‌گیرد. نکته جالب‌توجه روند قیمتی نرخ ارز این است که روز گذشته هم‌زمان با کاهش محدود نرخ بهره، نرخ ارز افزایش ارتفاع قیمتی را تجربه کرد. به نظر می‌رسد عوامل مذکور مانند نقطه کانونی عدسی روز گذشته بازار را هدف قرار دادند و تاثیر مثبت خود را اعمال کردند. بر همین اساس باید گفت انتشار اخبار بالا نمی‌تواند به‌تن‌هایی بازار غرق در رکود چندماهه را نجات دهد و باید منتظر ماند و دید در نهایت این عوامل قابل‌توجه تداوم پیدا می‌کنند یا خیر.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان بیان کرد: در شرایط فعلی باید منتظر ماند تا مشخص شود پس از عرضه نصفه نیمه سهام در روز‌های آینده، خریداران پرقدرت به خرید سهام عرضه‌شده روی خوش نشان می‌دهند یا خیر. از این رو هر گونه تقاضا برای عرضه سهام می‌تواند نشانه مثبتی برای بازگشت بازار به مدار صعودی باشد، در غیر این صورت اخبار فعلی را نمی‌توان چندان تاثیرگذار قلمداد کرد. پیش‌بینی می‌شود در روز‌های آینده عرضه‌هایی در سطح بازار وجود داشته باشد. باید رفتار طرف تقاضای بازار را زیر ذره‌بین قرار داد و دید نیروی تقاضا چه واکنشی نشان می‌دهد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
بیست و سه روز پیش
بیست و سه روز پیش
عناوین برگزیده