تاریخ: ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۲۳
بازدید: ۴۳
کد خبر: ۳۴۲۳۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

‌می‌متالز - در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۱.۳۱ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۸۶ هزار واحدی ایستاد.

به گزارش می‌متالز، هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۱.۳۱ درصد کاهش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۸۶ هزار واحدی و شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۱.۲۴ درصدی در پله ۶۸۵ هزار و ۳۵۳ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۱.۵۳ درصدی در ارتفاع ۲۲ هزار و ۶۹۵ واحدی ایستاد.

در ادامه کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری، همه صنایع با کاهش همراه بودند و بیشترین کاهش مربوط به صنعت زراعت با ۴۸ درصد افت بود و کمترین کاهش هم مربوط به صنعت فرآورده‌های نفتی با افت ۴.۳۱ درصدی بود.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۸ هزار و ۹۶۱ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه هزار و ۸۳۱ میلیارد، یکشنبه هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان، دوشنبه هزار و ۸۳۷ میلیارد تومان، سه شنبه ۲ هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان و چهارشنبه هزار و ۸۳۸ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

خروج هزار و ۶۰۴ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آنها ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته هزار و ۶۰۴ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد.

نرخ اخزا در حال اصلاح/ این هفته هم محدودیت دامنه نوسان اعمال شد

در ادامه هم رباب وفایی دیگر کارشناس بازار سرمایه گفت: با نگاهی گذرا به بازار این هفته و هفته‌های اخیر، بدبین‌ترین فعالان بورسی هم دو ماه ابتدایی امسال را اینگونه پیش‌بینی نمی‌کردند.

او افزود: بالا بودن نرخ بهره، پایین نگه داشتن دستوری نرخ دلار نیما (علی‌رغم رشد دلار آزاد) و تحولات سیاسی داخل، گویی کفایت لازم برای نزول قیمت سهام را نداشت که انتشار گزارش‌های نه چندان جالب ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ (بخصوص در صنایع پترو پالایشی) پیاز داغ این آش دهان سوز شد و واکنش بازار خسته و ناامید چیزی جز صف فروش‌های سنگین نبود. ما ماندیم و اعتماد و پول‌های از دست رفته و ارزش پایین معاملات و دیگر از تکرار برخی حرف‌ها هم خسته شدیم، گاه هیچ حرفی برای گفتن نمی‌ماند.

وفایی اظهار کرد: یادآوری خاطرات تلخ ریزش ۹۹ و تصمیم به خروج از بازار فعالان قدیمی، این روز‌ها تصویری هست که بر ذهن می‌نشیند. از میانه هفته، دوباره در اوج خبر‌های بد و خستگی سهامدار و قیمت‌های نازل، آن هم در شروع فصل مجامع و جمع شدن صف فروش‌ها، تقاضا افزایش یافت و اولین سیگنال برگشت با صندوق‌های اهرمی بود. اما همچنان یاس سرتاسر بازار را فرا گرفته و اخبار مثبتی مثل تجدید خودروساز‌ها و برخورد بانک مرکزی با نرخ سود سپرده بالای نرخ مصوب هم توسط فعالان بازار جدی گرفته نمی‌شود.

وفایی گفت: شنیده‌های مثبتی از قبیل اصلاح نرخ خوراک پالایشی‌ها، تجدید خودروسازها، کنترل نرخ بهره و تصمیمات جدید در مورد دلار نیما شنیده می‌شود، اما تا زمانی که عملا اتفاقی نیفتد، این حرف‌ها فقط نوسان کوتاه مدتی به همراه دارد. نرخ اخزا که به ۳۷درصد هم رسیده بود، گویی ترمزش کشیده شد و کم کم به سمت ۳۰ درصد سوق پیدا می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: این هفته محدودیت دامنه نوسان هم اعمال شد که با ایجاد تعادل در بازار، فروکش کردن ترس و ادامه ریزش به نظر می‌رسد که بازارگردان هفته آتی را به حالت عادی بازگرداند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده