تاریخ: ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۳۹
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۳۴۲۷۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش مشارکت سهامداران و شفافیت با برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی به شکل برخط

‌می‌متالز - بنابر اعلام مسوولان، از ابتدای امسال ۴۵ مجمع الکترونیکی با موفقیت برگزار شده است مجامعی که علاوه بر حذف محدودیت جغرافیایی بر افزایش مشارکت سهامداران هم نقش‌آفرینی می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، از آذر ۱۳۹۹ که سامانه مجامع الکترونیک ناشران بازار سرمایه، توسط رئیس جمهور وقت افتتاح شد بنابر آمار اعلامی از سوی مسئولان سپرده‌گذاری مرکزی تاکنون شاهد رشد برگزاری مجامع بودیم به طوری که در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۸ مجمع الکترونیک برگزار شد که برای سال ۱۴۰۲ این عدد به ۲۴۱ مجمع رسید.

برگزاری الکترونیکی مجامع شرکت‌های بازار سرمایه که به تازگی پوریا خاوری، مسوول برگزاری مجامع الکترونیک شرکت سپرده‌گذاری مرکزی  گفت: از ابتدای امسال ۴۵ مجمع الکترونیکی با موفقیت برگزار و بیش از سه هزار نفر در این مجامع بصور همت برخط حضور داشتند و پخش زنده مجمع را مشاهده، سوالات خود را مطرح و در رای گیری الکترونیکی مشارکت نمودند.

برگزاری مجامع به شکل الکترونیکی که دوم اردیبهشت سال ۹۹ سازمان بورس از تصویب و موافقت با آن خبر داده بود و در متن ابلاغیه آن آمده بود: به پیوست دستورالعمل (نحوه حضور و اعمال حق رای به صورت الکترونیکی در مجامع عمومی شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان) که در اجرای جزء «۴» بند «چ» ماده ۶۸ قانون برنامه پنج ساله ششم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تدوین و به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده است، تقدیم و ابلاغ می‌شود.

به گفته کارشناسان، برگزاری مجامع به شکل برخط راه حلی مرسوم برای رفع دغدغه بسیاری از سهامداران است مسیری که سایر کشور‌های دنیا نیز از آن استفاده می‌کنند. موردی که کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر آن گفت: برای اغلب شرکت‌هایی که در بازار‌های مختلف و در بورس‌های متفاوت دنیا پذیرش می‌شوند با توجه به زیر ساخت‌ها مجامع برخط برگزار می‌شود.

در ادامه هم دیگر کارشناس بازار سرمایه عرفان هودی در رابطه با اهمیت برگزاری مجامع شرکت‌های بازار سرمایه به شکل برخط در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برگزاری مجامع به صورت الکترونیک برای شرکت‌ها به شدت سبب صرفه‌جویی می‌شود این صرفه‌جویی ابعاد مختلفی دارد و از نظر زمانی برای شرکت‌ها بسیار مهم است زمانی که مجامع به حدنصاب نرسید بر اساس قانون شرکت‌ها ملزم هستند به برگزاری مجدد هستند که این برگزاری دوباره هم برای شرکت‌ها هزینه‌آور است.

در ادامه دیگر کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: در برگزاری مجامع به شکل برخط به سبب افزایش انگیزه جهت مشارکت سهامداران این مهم که مجامع به حد نصاب برسد و در دور اول برگزاری شود قابل دسترسی است و سهامداران هم می‌توانند بدون محدودیت‌ها در در مجامع مشارکت و در تصمیم‌گیری‌ها نقش آفرینی داشته باشند. از سوی دیگر برگزاری مجامع به شکل برخط برای سهامداران هم مزیت‌های گوناگونی دارد و سهامداران می‌توانند بدون محدودیت جغرافیایی و با صرفه‌جویی در زمان و بدون مشکلاتی از جمله ترافیک در مجامع شرکت‌ها مشارکت داشته باشند. یکی از اصول مهم سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بحث مشارکت حداکثری سهامداران در تصمیم‌گیری‌ها است که برگزاری مجامع به شکل برخط این مهم یعنی توسعه مشارکت‌ها را را به دنبال دارد.

هودی گفت: افزایش مشارکت سهامداران در مجامع می‌تواند کمک کننده به شرکت‌ها محسوب می‌شود و سهامداران می‌توانند با ارائه راه حل‌هایی در این مسیر نقش آفرینی کنند و از سویی سهامداران با پرسیدن سوالات ابهامات خود را می‌توانند برطرف کنند.

به موجب ماده ۷۵ لایحه قانون تجارت، تمامی سهامداران در مجمع عمومی شرکت‌ها حق رای دارند و می‌توانند در خصوص نقشه راه شرکت‌های تحت مالکیت خود در مجامع رای دهند بند قانونی که به گفته کارشناسان برگزاری مجامع به شکل الکترونیکی اجرای آن را سهل‌تر کرده است.

در نهایت گفتنی است، سهامداران برای حضور در مجمع الکترونیک باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنند تا دسترسی آنها برای ورود به جلسه مجمع فعال شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده