تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۸
بازدید: ۶۰
کد خبر: ۳۴۲۲۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ریزش شدید در بازار سرمایه متوقف شد

بورس آرام گرفت

‌می‌متالز - بازار‌های موازی کمی بعد از مشخص‌شدن ابعاد حادثه‌ای که برای رئیس‌جمهور و تیم همراه او اتفاق افتاد از حالت ترس خارج شدند و به تعادل رسیدند، بازار سهام، اما تا قبل از معاملات روز گذشته در ترس و ابهام باقی‌ماند و با وجود ارزندگی ذاتی با صف‌های فروش طولانی و ریزش‌های قابل‌توجه مواجه بود. ارزش معاملات به کف‌های تاریخی خود رسید و شاخص‌های بورس کف‌های حمایتی متعددی را از‌دست دادند.

به گزارش می‌متالز، در نهایت روز گذشته، بورس که در انتظار حمایتی بیش از محدود‌کردن دامنه‌نوسان بود با چند خبر ایستاد تا در انتهای راه خود در این دولت کمی نفس بگیرد.

کاهش بیش از ۲‌واحد درصدی نرخ سود اسناد خزانه اسلامی (اخزا)، وارد‌شدن نرخ دلار نیمایی به کانال ۴۲هزار‌تومان، افزایش نرخ دلار در بازار آزاد، معافیت مالیاتی برخی از شرکت‌های بورسی در سال‌جاری، اخبار مثبت درخصوص تصمیم‌گیری در مورد تجدیدارزیابی شرکت‌ها و نامه بانک‌مرکزی به مدیران‌عامل بانک‌ها درخصوص عدم‌تخطی از سقف نرخ سود از جمله مهم‌ترین اتفاق‌هایی بود که بازار سهام را از ریزش‌های مرگبار خود نجات داد، با این‌وجود تحلیلگران معتقدند در ادامه و تا پایان دولت سیزدهم نمی‌توان انتظار رشد چشمگیری در بازار سهام داشت و وضعیت بازار سرمایه در دولت بعدی نیز کاملا وابسته به این است که رویکرد اقتصادی و سیاست خارجی چه خواهد بود.

تداوم روند منفی

مریم محبی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه ما یک اتفاق بسیار ناراحت‌کننده را در کشور شاهد بودیم که در کنار موضوع انسانی آن ریسک‌هایی را به بازار مخابره می‌کرد، گفت: سمت ایشان طوری بود که در ابتدای رخداد این اتفاق احتمال خرابکاری را به بازار مخابره می‌کرد و در زمان رخداد این اتفاق طبیعی بود که تمامی بازار‌ها رویکرد ریسک‌پذیری از خود نشان‌دادند.

وی ادامه‌داد: در همین راستا دیدیم که بازار سرمایه منفی شد، قیمت دلار در عرض یک شب به کانال ۷۰‌هزار‌تومان رسید و بنابراین طبیعی بود که شاهد موج منفی و خروج سرمایه از بازار باشیم. وقتی مشخص شد این حادثه خرابکاری نبوده، بازار‌ها به حالت طبیعی برگشتند و بازارساز در مورد بازار سهام نیز به‌درستی تصمیم گرفت دامنه‌نوسان را کم کند تا بازار را آهسته نگه دارد و هیجان فروکش کند، بنابراین واکنشی که بازار داشت؛ یعنی منفی‌شدن بازار در آن روز‌ها کاملا طبیعی و قابل پیش‌بینی بود.

محبی ادامه‌داد:، اما در آینده چه اتفاقی می‌افتد، مشخص نیست. به‌نظر می‌رسد سایه ابهامات همچنان برسر بازار سرمایه سنگینی می‌کند و اینکه رویکرد رئیس‌جمهور جدید و دولت او در رابطه با بازار چه خواهد بود، بسیار تعیین‌کننده است.

اگر همچنان فاصله نرخ دلار نیمایی و بازار آزاد، نرخ بهره بانکی و نرخ اخزا در همین سطوح بماند یا افزایش یابد، بازار سرمایه از مسیر فعلی خارج نمی‌شود، به این‌معنی که اگر با همان رویکرد قدیمی ادامه دهیم و ریاست‌جمهور جدید با رویکرد انقباضی قدیمی به‌کار خود ادامه دهد، ما همان روند معیوب را ادامه می‌دهیم، اما اگر رویکرد تعامل بیشتر با جامعه‌جهانی باشد و شاهد کمرنگ‌شدن سیاست‌های انقباضی باشیم، می‌توان انتظار داشت که شرایط بازار سرمایه بهتر می‌شود، اما تا قبل از انتخابات، بازار سرمایه شرایط فعلی را ادامه می‌دهد و در همین محدوده‌ها به‌کار خود ادامه خواهد داد.

حمایت از بورس

ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: پس از ریزش‌های بسیار شدید شاخص بورس در روز‌های اخیر و همچنین به موازات آن افزایش نرخ اوراق‌بدهی روز گذشته شاهد این بودیم که بالاخره با افزایش تقاضای اسناد خزانه یا اوراق اخزا در بورس نرخ این اوراق حدود ۳‌واحد درصد کاهش داشته و به ۳۴‌درصد رسیده‌است. روز دوشنبه رئیس سازمان بورس صراحتا اعلام کرد؛ از پذیرش و عرضه اوراقی که نرخ بالای ۳۸‌درصد دارند، در بورس جلوگیری می‌کند و این سیگنال حمایتی را به بازار سرمایه مخابره کرد.

وی ادامه‌داد: مورد بعدی در شرایط فعلی این است که بازار دچار بیش‌واکنشی و ترس شده‌بود و این ترس ادامه دارد، در غیر‌این‌صورت چنانچه از منظر بنیادی بررسی کنیم این حجم از ریزش و فشار فروش در روز‌های گذشته هیچ پایه و مبنای منطقی ندارد؛ چراکه هم سایر بازار‌های موازی در آرامش هستند و هم اخبار منفی جدیدی که اتفاقات منفی را به بازار سرمایه تسری دهد، ادامه پیدا نکرد و وضعیت و امورات جاری کشور هم با وجود اتفاقات گذشته، پیش‌می‌رود و از این به بعد هم جای نگرانی نیست.

سماوی بیان کرد: تنها موردی که هست این است که ما نباید انتظار افزایش تقاضای جدیدی را در بازار داشته باشیم، چون با توجه به اینکه قرار است دولت جدیدی شکل بگیرد و احتمالا تیم اقتصادی جدیدی نیز بر سر کار خواهد آمد، با توجه به اینکه سیاست‌ها مشخص نیست و از طرفی در پاییز انتخابات ایالات‌متحده آمریکا را در پیش داریم فضای ابهامات تشدید شده، اما باید توجه کرد P/E خیلی از نماد‌ها به محدوده ۲ تا ۳ رسیده‌است و خیلی از نمادها درصد تقسیم سود بالایی دارند. در روز دوشنبه و دیروز شاهد بودیم که افزایش تقاضا به سمت این نهاد‌ها آمد و سرمایه‌گذاران بلندمدت به سمت این سهام آمدند و ارزش بازار این نماد‌ها هم بالاست و از سهم‌های سنگین بازار هستند. این تحلیلگر بورسی گفت: چنانچه یک جمع‌بندی درخصوص این موارد داشته باشیم، باید گفت به‌رغم اینکه انتظار رشد شدیدی برای بازار سرمایه نداریم، اما قیمت‌های فعلی در محدوده‌های حمایتی روانی بسیاری از سهامداران هستند و از منظر ارزندگی با توجه به اینکه P/E آینده‌نگر هم به محدوده ۲.۵ تا ۳ رسیده‌است، بسیاری از نماد‌های به ارزش بازار بالا رسیده و سرمایه‌گذاران با رویکرد ارزشی این سهام را با نگاه بلندمدت خریداری می‌کنند. وی گفت: در روز‌های آتی باید منتظر سیاستگذاری و اخبار مربوط به حوزه اقتصاد باشیم تا ببینیم آیا این روند نزولی نرخ بهره ادامه می‌یابد یا خیر. در مورد نرخ نیما هم که در این مدت بعید است تصمیمی گرفته شود و با توجه به اینکه زمان زیادی تا انتخابات باقی نمانده، اما شاید بازار بتواند نرخ بهره اسناد خزانه که بر اساس عرضه و تقاضا خود اوراق به وجود می‌آید را مدیریت کند و از این طریق تاثیری بر بازار داشته‌باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده