تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۶
بازدید: ۵۸
کد خبر: ۳۴۲۲۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بورس در لباس سبز

‌می‌متالز - در هفته‌های اخیر علائم حیاتی جدی از سوی متقاضیان سهام در این بازار دیده نشده؛ این در حالی است که بازار‌های موازی از ابتدای هفته رفته‌رفته به روند صعودی بازگشتند. اما بازار سهام در هفته‌های گذشته به رغم برخی انتظارات با افت مستمر شاخص کل همچنان دست‌به‌گریبان است. البته دیروز دماسنج بورس رشد محدودی را ثبت کرد، اما روند بازار سهام نشان می‌دهد بورس کنونی با وجود روند متزلزل شاخص کل و ارزش معاملات خرد ناچیز، چیزی برای عرض‌اندام ندارد.

به گزارش می‌متالز، بسیاری از فعالان بازار بر این باورند که بروز مجدد ریسک‌های بیرونی مهم‌ترین عامل در ثبت ریزش ۵.۷درصدی شاخص کل از ابتدای سال به شمار می‌آید و ترس از تداوم ریسک‌های اقتصادی، دلیل اصلی عرضه سنگین سهام در همه نماد‌های بورسی است. اما در پس چنین تفکری می‌توان مهم‌ترین عامل ریزش قیمت‌ها را نااطمینانی نسبت به تدابیر سیاستگذار بر‌شمرد. برخی ریسک‌های بیرونی با محوریت مسائل غیراقتصادی نیز به این وضعیت افزوده شده و عامل اصلی اوج‌گیری فشار فروش بوده است. بازار سهام به دنبال چند خبر سمت‌و‌سوی متفاوتی نسبت به روز‌های ماقبلش گرفت. این موضوع نشان‌دهنده تاثیرپذیری بازار مذکور از اخبار گوناگون است. از این‌رو برخی گمانه‌زنی‌ها از تداوم روند صعودی بورس حکایت می‌کند. اما برخی از کارشناسان معتقدند سطح ارزش معاملات خرد و نوسان هرروزه آن به قدری پایین است که نمی‌توان انتظار صعود بورس را داشت. یکی از مهم‌ترین مولفه‌های بررسی بازار سهام طی ماه‌های اخیر، ارزش معاملات روزانه است.

ثبت ارزش پایین معاملات و فروش‌های روزانه در روز‌های نزولی بازار نشان‌دهنده فعالیت بالای سمت عرضه است. ریزش قیمت سهام اگر با ثبت ارزش بالای معاملات خرد همراه شود، نشانه‌ای درخصوص فعالیت بالای سرمایه‌گذاران در سمت تقاضا و میل به خرید در کف قیمتی مجاز روزانه است. اما جریان متفاوت این مسیر نیز نشان می‌دهد بروز ریسک‌های فعلی برای سرمایه‌گذاران به‌عنوان یک عامل اصلی در نظر گرفته شده است. در روز گذشته ارزش معاملات خرد بورس به ۲۴۲۲میلیارد تومان رسید. ارزش بازار در کمترین سطح از محدوده بهمن ۱۴۰۱قرار دارد که در نوع خود می‌تواند ناامیدکننده باشد. حتی فشار فروش از سوی معامله‌گران بورس تهران همچنان به قوت خود باقی است. در هفته‌های قبل انحراف شاخص از مسیر صعودی و قرارگرفتن در دومینوی ریزش قیمت‌ها مجددا بر نگرانی اهالی بازار افزوده است.

به این ترتیب تا زمانی که بورس نتواند به طور مستمر سبز‌پوش شود و ارزش معاملات خرد به سطوح بالای ۶هزار میلیارد تومان نرسد، چشم‌انداز قیمتی در بازار سهام از صعود نرخ‌ها حکایت نمی‌کند. این موضوع را می‌توان از رفتار معامله‌گران به‌روشنی مشاهده کرد. رفتار سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد انتظار آنها برای بازگشت قیمت‌ها یا حداقل به تعادل رسیدن روند کلی بازار پس از پشت‌سر گذاشتن اصلاح‌های غیر‌منطقی به حداقل رسیده است. اما اگر اخبار مثبت مطرح‌شده رنگ‌و‌بوی واقعیت به خود بگیرد، انتظارات سرمایه‌گذاران نسبت به ریزش بورس اصلاح خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده