تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۲۸
بازدید: ۴۵
کد خبر: ۳۴۲۲۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

برنامه‌های مطرح شده برای کاهش نوسانات در بورس چقدر موثر خواهد بود؟ +فیلم

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه گفت: روز گذشته وزیر اقتصاد در خصوص برنامه‌های دولت برای کاهش نوسانات در بورس نکاتی را مطرح کرد که هر کدام می‌تواند اثرات مثبتی را بر بازار داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه گفت: روز گذشته تصمیمات مهمی توسط سخنگوی اقتصادی دولت مطرح شد که بناست در خصوص مشوق‌های دولت برای بازار سرمایه در ۴ حوزه این تصمیمات عملیاتی شود گام اول بحث نرخ بهره است، کنترل آن توسط بانکی که یکی از آیتم‌های به شدت مهم و تاثیرگذار بر بازار سرمایه بوده و یکی از دلایل اصلاح بازار در روز‌های اخیر محسوب می‌شود که بازگشت نرخ بهره به عدد قبلی می‌تواند مشوق قوی برای بازار جهت برگشت به ریل حرکتی خود باشد.

او افزود: اقدام بعدی که بناست انجام گیرد در حوزه مالیات است که کاهش آن می‌تواند موجب افزایش سودآوری شرکت‌ها شود و چشم انداز فعالیت آنها برای امسال را روشن‌تر کند و این مورد هم اقدام مثبتی است. در گام بعدی هم بحث نرخ خوراک پالایشی‌ها مطرح و دستور پیگیری آن داده شد که اگر این اتفاق رخ دهد یکی از چالش‌های اصلی بازار سرمایه در ماه‌های اخیر مرتفع خواهد شد.

در ادامه این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: می‌دانیم در بهمن‌ماه سال گذشته با مصوبه‌ای که داده شد و کاهش سود پالایشی‌ها به عنوان یکی از لیدر‌های بازار شاهد خارج شدن بازار از ریل حرکتی خودش بودیم حالا حل این مورد به نظر می‌رسد اقدام مثبتی است که در خصوص پالایشی‌ها اگر اجرایی شود چشم‌انداز بازار را می‌تواند مثبت و قابل پیش‌بینی برای سرمایه‌گذاران کند.

میرزایی اظهار کرد: در گام آخر هم بحث قدیمی و مهم خودروسازان مطرح شده موضوع زیان انباشته آنها که بنا شد تجدید ارزیابی دهند و با همت و پیگیری وزارت اقتصاد و صمت قرار است این مورد هم تعیین تکلیف شود احتمالا شاهد مصوبه شورای سران سه قوه هم باشیم که می‌تواند یکی از ریسک‌های بازار که انتقال نماد‌های خودرو به بازار پایین‌تر است را رفع کند که اگر این اتفاق رخ دهد ضمن این که یک جو شادابی را می‌تواند در بازار تقویت کند یکی از ریسک‌های بازار هم رفع خواهد شد. طبیعتا با حل شدن مشکلات گروه خودرویی و پالایشی به عنوان لیدر‌های بازار سرمایه سایر موارد هم می‌تواند موفق‌تر عمل کند.

تعداد بازدید : 5


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده