تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۰۸
بازدید: ۴۴
کد خبر: ۳۴۳۳۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در معاملات روز دوشنبه

نماد‌های خودروساز یک‌دست سبزپوش شدند

‌می‌متالز - در دادوستد‌های روز دوشنبه بازار سهام، نماد‌های خودرویی سبزپوش شدند. این درحالی است که شاخص‌کل بورس نیز صعودی بود.

به گزارش می‌متالز، ازسوی‌دیگر نماد‌های ایران‌خودرو، سایپا، ایران‌خودرودیزل، بهمن‌دیزل، کرمان‌خودرو، گروه بهمن، زامیاد، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو و پارس‌خودرو مثبت شدند.

همچنین روز دوشنبه در گروه خودرویی طی ۱۰ هزار نوبت معاملاتی ۲۸۸ میلیون سهم به ارزش ۱۰۰میلیارد تومان موردمعامله قرار گرفت که نسبت‌به روز دوشنبه با افت روبه‌رو شد. همچنین ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز یکشنبه بالغ‌بر ۲۳۸ هزار میلیارد تومان شد. حال باید دید روند روبه‌رشد نماد‌های جاده‌ مخصوص در بازار سهام تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد.

بورس صعودی شد

روز دوشنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص کل بورس با رشد ۱۶.۱۹۴ واحدی در محدوده دو میلیون و ۷۸ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد ۲.۵۸۴ هزار واحدی در محدوده ۶۷۵ هزار واحدی ایستاد. در این بازار نیز ۶.۶ میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۴.۸ هزار میلیارد تومان معامله شد.

شاخص فرابورس نیز با افزایش ۱۵۵ واحدی در محدوده ۲۲ هزار واحدی قرار گرفت. در فرابورس نیز ۸.۴ میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۱۲ هزار میلیارد تومان دادوستد شد.

به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه، سازمان بورس اوراق بهادار این روز‌ها تلاش می‌کند با اقداماتی بازار سرمایه را به روز‌های عادی خود برگرداند، چراکه این بازار برای رسیدن به روز‌های اوج در بازار سرمایه راه زیادی در پیش است.

در همین راستا سازمان بورس اوراق بهادار خبر‌هایی را به بازار القا می‌کند که ازجمله آنها تغییر دستورالعمل قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشی است. همچنین هماهنگی بازار پول و سرمایه برای مدیریت ریسک نرخ بهره و موافقت هیئت پذیرش بورس تهران با مهلت یک‌ساله برای ایران‌خودرو و سایپا جهت خروج از ماده ۱۴۱، از جمله اقدامات این روز‌های مدیران بورسی است.

البته افزایش نرخ بازدهی اوراق اخزا، یکی از عواملی است که بر سایر بازار‌های موازی همچون بازار سهام اثر منفی دارد و از جذابیت‌های این بازار‌ها می‌کاهد.

ازسوی‌دیگر بررسی‌ها به وضوح نشان می‌دهند، رشد شاخص کل به واسطه کاهش نرخ سود این اوراق است که هفته گذشته در بازار سهام شاهد آن بودیم و شاخص‌کل به دنبال کاهش میانگین نرخ سود اوراق اخزا از نقطه حداکثری ۳۷درصد به حدود ۳۳درصد، توانست کندل‌های صعودی را به ثبت رساند.

منبع: اخبار خودرو (دنیای خودرو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده