تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۱۹
بازدید: ۴۵
کد خبر: ۳۴۲۱۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
روند نزولی سهام‌داران را کلافه کرده است:

ادامه تیره‌روزی‌های سهام‌داران شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز

‌می‌متالز - در دادوستد‌های روز دوشنبه بازار سهام، نماد‌های خودرویی و قطعه‌ساز بازهم یک‌دست قرمزپوش شدند. این درحالی است که شاخص‌کل باز هم ریزش سنگینی را رقم زد.

به گزارش می‌متالز، ازسوی‌دیگر نماد‌های ایران‌خودرو، سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، گروه بهمن، زامیاد، سایپادیزل، ایران‌خودرودیزل، پارس‌خودرو، کرمان‌خودرو و بهمن‌دیزل منفی خوردند. همچنین روز دوشنبه در گروه خودرویی طی ۱۵هزار نوبت معاملاتی ۶۲۸میلیون سهم به ارزش ۱۸۸میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت‌به روز یکشنبه با رشد زیادی روبه‌رو شد. ارزش بازار گروه خودرویی نیز تا پایان معاملات روز شنبه بالغ‌بر ۲۲۷هزار میلیارد تومان شد.

بورس قرمز شد!

روز گذشته و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص کل بورس با ریزش ۲۰.۹۳۲ واحدی در محدوده دو میلیون و ۵۸ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص‌کل هم‌وزن نیز با افت ۵ هزار واحدی در محدوده ۶۸۰ هزار واحد ایستاد. در این بازار نیز ۷ میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۴.۹ هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با افت ۲۱۳ واحدی در محدوده ۲۲هزار واحد قرار گرفت.

در فرابورس نیز ۸.۲ میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۱۱ هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. این درحالی است که با ریزش ۲.۶ درصدی شاخص‌کل در سه روز ابتدای هفته، اما روز گذشته عرضه‌ها شدت گرفت و شتاب تشدید فشار فروش در بازار بیش‌از پیش شد.

دیروز همچنین همه شاخص‌های بازار سهام سرخپوش و بیش‌از ۹۰ درصد نماد‌های بازار سرمایه با افت قیمت روبه‌رو شدند.

از طرفی برخی کارشناسان بورسی معتقدند در شرایطی که شرکت‌های بورسی با ریسک‌های متعدد در جدال هستند و در مقابل ریسک‌های غیراقتصادی نیز روزبه‌روز بیشتر می‌شود، نیاز بازار سهام به بازبینی انتظارات از آینده سهام به اوج خود رسیده، البته رفتار معامله‌گران بورسی نیز حاکی از آن است که بازگشت اعتماد به بورس در این شرایط کار سختی است.

برآورد از روز‌های آینده نیز از تغییرات مثبت حکایت نمی‌کند. به‌ویژه اینکه اگر قرار باشد تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری، معاملات بازار با محدودیت دامنه نوسان همراه باشد، حتی‌الامکان از دست رفتن کانال ۲میلیون واحد نیز وجود دارد.

همچنین ذکر این نکته ضروری است که ارزش معاملات خُرد با کاهش شدیدتری مواجه شده و به کمترین میزان خود در یک‌ماه اخیر رسیده، حال باید دید این روند تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

منبع: اخبار خودرو (دنیای خودرو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد