تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۳۰
بازدید: ۹
کد خبر: ۳۴۲۱۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فراز و فرود بازار با محدودیت دامنه‌ نوسان

‌می‌متالز - بازار سرمایه در روند حرکتی خود متاثر از عوامل متعددی است؛ به‌نظر می‌آید تفسیر میزان تاثیرگذاری هم ناشی از برداشت‌های متفاوت و متعدد خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، باید گفت موضوع دامنه‌نوسان برای گذر از مقاطع حساس و کنترل هیجانات است و می‌تواند مزایا و معایب مختلفی داشته‌باشد، اما در شرایطی که عوامل متغیر و تاثیرگذار کاملا دقیق و مشخص بروز کند، لاجرم بازار مطابق با آن، روند صعودی یا نزولی به خود می‌گیرد؛ همچنین در سایر بازار‌ها تاثیرگذاری عوامل چندگانه و چند مرحله‌ای نیست. تصمیمات اتخاذ‌شده در سال‌های اخیر بر بی‌اعتمادی‌ها افزوده و موجبات خروج منابع از بازارسرمایه به‌عنوان نماد ضربان اقتصاد و تولید تاثیر منفی گذاشته‌است.

از طرفی نرخ‌گذاری غیر‌کارشناسی خوراک و گاز صنایع، عوارض صادراتی، قیمت‌گذاری غیر‌متعارف برای خوراک و محصولات پالایشگاه‌ها؛ توزیع رانت ارزی از جیب تولیدکنندگان، تسهیلات ۴۰درصدی، اوراق ۳۷درصدی و... تولید را زمینگیر و غیر‌اقتصادی کرده‌است و در شرایط فعلی استفاده از سیاست‌های انقباضی شدید توام با رکود برای کنترل تورم برخلاف نظر صریح رئیس‌جمهور شهید است. نکته مهم دیگر اوراق خاص به نرخ ۳۰درصد است که در سال‌گذشته آنچنان بازار‌های مالی و پولی را به‌هم ریخت که شاید در سال‌های گذشته تجربه نشده بود؛ بنابراین این سیاست‌ها در کنار فشار‌های مالیاتی پرابهام موجب انصراف از فعالیت‌های اقتصادی در همه بخش‌ها و سطوح شده‌است؛ چراکه با نرخ سود بدون‌ریسک ۳۷درصد انگیزه‌ای برای تولید نمی‌ماند و تولید با حاشیه سود یک‌سوم این نرخ و با انواع ریسک‌ها، امیدی به دوام نخواهد داشت؛ از این‌رو لازم است ضمن تغییر رویکرد، توجه واقعی و عملیاتی در جهت تقویت تولید به‌عمل آید. لازم به‌ذکر است بازار سرمایه به عوامل متعدد و تصمیمات عکس‌العمل نشان‌داده و افت‌های فعلی توجیه و معقولیت خاصی ندارد. یکی از چالش‌های مهم بازارسرمایه موضوع حذف معافیت‌های مالیاتی بود که با بحث‌ها و تلاش‌های صورت‌گرفته توسط کمیسیون اقتصاد مجلس و با مساعدت و همکاری نمایندگان اصلاح شد و به‌نظر نمی‌رسد تولید توان تصمیمات جدید و فشار‌های جدید بیش از این را داشته‌باشد. امیدواریم مجلس دوازدهم نیز با دولت چهاردهم در حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری مسیر کارشناسی‌تری را طی کند.

محسن علیزاده/ عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی بورس و نماینده مجلس یازدهم

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده