تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۳۷
بازدید: ۴۹
کد خبر: ۳۴۳۰۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با محرک افزایش سرمایه و خروج از ماده ۱۴۱‌ قانون تجارت

نماد‌های خودروساز؛ امید این روز‌های سهام‌داران بورس تهران

‌می‌متالز - در دادوستد‌های روز چهارشنبه بازار سهام، نماد‌های خودرویی بازهم سبزپوش شدند. این درحالی است که شاخص‌کل نزولی بود.

به گزارش می‌متالز، ازسوی‌دیگر نماد‌های ایران‌خودرو، سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، بهمن‌دیزل و ایران‌خودرودیزل مثبت شدند. اما درمقابل نماد‌های زامیاد، کرمان‌خودرو، پارس‌خودرو و گروه بهمن به رنگ سرخ درآمدند. همچنین روز چهارشنبه در گروه خودرویی طی ۲۱هزار نوبت معاملاتی ۷۰۰میلیون سهم به ارزش ۲۳۷میلیارد تومان موردمعامله قرار گرفت که نسبت‌به روز یکشنبه با کاهش روبه‌رو شد. همچنین ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز شنبه بالغ‌بر ۲۳۸ هزار میلیارد تومان شد.

بورس منفی شد

روز چهارشنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص‌کل بورس با افت ۵.۵۶۷واحدی در محدوده دو میلیون و ۸۲ هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل هم‌وزن نیز با کاهش ۲.۴۵۷ هزار واحدی در محدوده ۶۷۹ هزار واحد ایستاد. در این بازار نیز ۶.۷ میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۴.۱ هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با افت ۱۱۰ واحدی در محدوده ۲۲هزار واحد قرار گرفت.

در فرابورس نیز ۵.۸ میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۱۱ هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. کارشناسان بازار سهام معتقدند بازار نیمه‌تعطیل هفته گذشته عملا اتفاق جدیدی را در بورس رقم نزد، ادامه محدودیت دامنه نوسانات سهام و صندوق‌های سهامی، نفس بازار را گرفته، این درحالی است که بخش قابل‌توجهی از بازار سهام همچنان روبه‌پایین است و حتی به شایعات و خبر‌ها هم واکنشی خاصی داده نمی‌شود.

شنیده‌هایی از قبیل نظارت بر نرخ سود و تخلفات بانک‌ها، تصویب معافیت‌های مالیاتی در قانون بودجه ۱۴۰۳ و بهبود نرخ خوراک پالایشی‌ها هم نتوانست تاثیر مثبتی داشته باشد. در سوی مقابل، اما تنها خبر مثبت که تحرکاتی را در پی داشت، مربوط به صنعت خودرو بود.

نماد‌های بزرگ خودرویی شفاف‌سازی‌هایی در مورد برنامه‌های خود برای خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت را روانه سامانه کدال کردند و شایعاتی نیز در مورد احتمال شروع روند تجدید ارزیابی آنها وجود دارد؛ بنابراین شاهد بهبود و معاملات و نوسانات در گروه خودرویی بودیم.

ازسوی‌دیگر لازمه شکل‌گیری یک روند مثبت قابل‌توجه در بازار سهام، پشیمانی فروشندگان در چند فاز و ایجاد اعتماد دوباره به بازار سهام است که در حال‌ حاضر خبری از آن نیست. حال باید دید آیا بازار سهام با محرک افزایش سرمایه دو شرکت ایران‌خودرو وسایپا از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌تواند در مسیر رشد قرار بگیرد یا اینکه مسیر فعلی ادامه دارد.

منبع: اخبار خودرو (دنیای خودرو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده