تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۴
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۳۴۲۵۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بورس‌گریزی زیر سایه تعدد ریسک‌ها

‌می‌متالز - بورس تهران تحت تاثیر ریسک‌های بیرونی، ریزش‌های پی‌درپی داشته‌است، درحالی‌که بازار سهام در حال حاضر برخی مولفه‌های لازم برای قرارگرفتن در مدار صعودی را دارد، اما اثرپذیری بازار از اخبار گوناگون باعث‌شده تا این اتفاق رخ ندهد. شواهد امر نشان می‌دهد تضعیف قیمت سهام و تقلیل شاخص‌کل بورس از ابتدای سال‌خطر بی ثباتی مالی را تشدید کرده‌است.

به گزارش می‌متالز، این وضعیت در حالی است که ریسک‌های دیگری نیز درروز‌های آینده به جرگه ریسک‌های کنونی اضافه خواهد شد. در اواخر روز‌های هفته قبل بازار از رخوت حاکم بر معاملات تاحدود زیادی گریخت و سرانجام توانست رنگ سبز را در تالارشیشه‌ای نمایان سازد؛ آنهم درست در مقطعی که در روز‌های قبل از آن نمایش ضعیف و در عین‌حال عجیبی را نشان‌داده بود، اما بعد از آن فضای معاملاتی اندکی تغییر یافت. البته نمی‌توان تغییر مسیر شاخص‌های سهامی در روز‌های اخیر را دلیلی متقن بر بازگشت سهام عنوان کرد.

با توجه به ریزش ۵‌درصدی شاخص‌کل از ابتدای سال وضعیت به‌گونه‌ای است که نشانه‌ای جدی مبنی‌بر عبور از بحران بورسی مخابره نمی‌شود. شاید بتوان مهم‌ترین عامل این مساله را اثرپذیری مطلق این بازار از ریسک‌های گونگون مطرح کرد که سبب پیشروی رکود در بازار سهام شد. امری که منجر به تشدید بی اعتمادی سرمایه‌گذاران و «بورس‌گریزی» آنها شد، اما درحال‌حاضر این پرسش مطرح می‌شود که نخستین روز از معاملات هفته‌جاری که هفته‌ای نیمه‌تعطیل نیزمحسوب می‌شود، بورس تهران چه واکنشی نسبت به تغییر متغیر‌های مهم اقتصادی و سیاسی نشان خواهد‌داد؟ اگر دامنه‌نوسان ۲درصدی ادامه یابد، طبیعتا نظم عرضه و تقاضا در بازار مخدودش خواهد شد. در روز‌های گذشته بار‌ها کارشناسان بازار بر حذف محدودیت‌های معاملاتی از جمله دامنه‌نوسان ۲‌درصدی سهام اتفاق‌نظر نشان‌دادند، اما سیاستگذار بورسی این محدودیت معاملاتی را ۶ روز ادامه داد.

این استراتژی خود از عوامل بی انگیزگی ورود پول حقیقی به بازار سهام محسوب می‌شود و ورود پول به تالار شیشه‌ای را با چالش مواجه می‌کند. به این‌ترتیب سهامدار ممکن است در چنین وضعیتی خسته شود و از بازار بیرون رود. روند پایدار خروج پول نیز موید همین موضوع است. از نخستین روز اعمال محدودیت دامنه‌نوسان رقمی بالغ بر ۱۷۰۰میلیارد‌تومان پول حقیقی از بازار خارج شده‌است. این میزان خروج پول در این بازه زمانی جای تامل دارد و نشان‌دهنده این است که سهامدار نمی‌تواند وضعیت کنونی را تحمل کند به‌ویژه اینکه از بورس از ابتدای سال روند مایوس‌کننده‌ای را به رخ سرمایه‌گذاران کشیده‌است.

از سوی دیگر بررسی وضعیت بازار‌های موازی نشان می‌دهد که دلار بازار آزاد مجددا روند صعودی به خود گرفته‌است. با آغاز ثبت‌نام داوطلبان کرسی ریاست‌جمهوری دلار بازار آزاد درآخرین روز هفته قبل تا مرز ۵۹ هزار تومان معامله شد و برخی گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که اثر مثبت این موضوع را می‌توان طی روز‌های آینده در بازار‌های دیگر مشاهده کرد. البته تصمیمات چهارگانه وزارت اقتصاد در اواخر هفته قبل در راستای بهبود عملکرد بورس پیرامون سیاست‌های پولی، مالی و بودجه‌ای می‌تواند به تغییر فضای بازار منجر شود، اما سایه سنگین ریسک‌های سیاسی و اقتصادی همچنان بر تالارشیشه‌ای سنگینی می‌کند.

طبق اطلاعات آماری سازمان بورس، درحال‌حاضر حدود ۲۰۰‌هزار کد فعال در بازارسرمایه معامله می‌کنند که رقم ناامید‌کننده و ناچیزی است. در صورت تداوم ریسک‌ها این اعداد نیز ممکن است دوباره کاهش یابد. بازار سهام تماما روی ریسک معامله می‌شود و در چنین فضایی ورود پول را مشاهده نخواهیم کرد. در روز‌های آینده نیز اخبار گوناگونی درخصوص تیم اقتصادی دولت جدید دست به‌دست خواهد شد. این اخبار می‌تواند بازار را با شوک‌های جدیدی مواجه کند. هرگونه اصلاح در کابینه اقتصادی بازار سهام را به‌طور مستقیم مورد هدف قرار خواهد داد.

محمد غفوری/ کارشناس بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد