تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۵۹
بازدید: ۶۴
کد خبر: ۳۴۲۵۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت مالی و سرمایه‌گذاری پیشرو ایران:

استفاده از فضای بازار سرمایه در تامین مالی پروژه‌ها

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت مالی و سرمایه‌گذاری پیشرو ایران گفت: باتوجه به مدل‌های مختلف این پروژه، تامین مالی از بازار سرمایه یعنی اوراق بدهی، افزایش سرمایه‌ها از محل سلب حق تقدم و سود انباشته، طراحی مدل‌های سرمایه‌گذاری منابع ارزی خارجی استفاده می‌شود.

به گزارش می‌متالز، حجت‌الله برامکی، مدیرعامل شرکت مالی و سرمایه‌گذاری پیشرو ایران، درباره تامین مالی شرکت ایران تایر اظهار کرد: تامین مالی یکی از ارکان جدی پروژه‌های توسعه‌ای شرکت هاست. در سیستم مدیریتی جدید بنیاد، طرح‌های توسعه‌ای اولویت جدی پیدا کرده است. زودتر به نتیجه رسیدن پروژه‌هایی که در گذشته مطرح بوده و نیز پروژه‌های جدید، دارای اهمیت است.

وی افزود: یکی از موضوعات اساسی که نیازمند پیگیری بود، موضوع تامین مالی پروژه‌های توسعه‌ای بود. این کار از سوی هلدینگ انرژی سینا به شرکت مالی و سرمایه‌گذاری پیشرو ایران سپرده شد.

برامکی بیان کرد: اولین اقدام پروژه توسعه شرکت ایران تایر در مهدیشهر بود. باتوجه به نیاز نقدینگی که این پروژه داشت، در گام اول موافقت اصولی از بورس را برای تامین مالی ۱۵۰۰ میلیارد تومان اخذ کردیم. اهمیت این سرمایه‌گذاری و تامین مالی از این بابت است که ما به جای این که از منابع داخلی استفاده کنیم از مشارکت مردمی و از فضای بازار سرمایه استفاده کردیم. در گام اول ۱۵۰۰ میلیارد تومان که با رتبه اعتباری انجام می‌شد، امروز توسط دو نهاد معتبر بازار سرمایه محقق شد. در ادامه این مسیر، تامین مالی ۵۰۰ میلیارد تومان، با رکن ضامن صورت می‌گیرد.

وی در این باره توضیح داد: تامین مالی هزار میلیارد تومان، با رتبه بندی اعتباری خود شرکت انجام شد. در تامین مالی ۵۰۰ میلیارد تومان باقی مانده، ضامن بانکی نیز به آن اضافه می‌شود. یعنی ارکانی که تاکنون تامین مالی را انجام دادند، به اضافه یک رکن ضامن که سیستم بانکی خواهد بود، به عنوان ضامن پرداخت اقساط و اصل اوراق قرار می‌گیرد. باتوجه به اینکه پیش از این موافقت اصولی از بازار سرمایه اخذ شده، ضامن بانکی اضافه می‌شود تا تضمین بهتری برای پرداخت اقساط کسانی که اوراق را خریداری کرده اند ایجاد کند. اوراق بلندمدت و ۴ ساله خواهد بود که برای پروژه توسعه لاستیک ایران تایر در مهدیشهر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت مالی و سرمایه‌گذاری پیشرو ایران با اشاره به برنامه‌های آتی بنیاد مستضعفان خاطرنشان کرد: باتوجه به پروژه‌هایی که در بنیاد مستضعفان خاصه در هلدینگ انرژی سینا تعریف شده، سعی کردیم که مجموعه‌ای از ابزار‌های تامین مالی را متناسب با پروژه‌هایی که مطرح است، تعریف کنیم.

وی عنوان کرد: در پایان سال گذشته پروژه توسعه میدان بالادستی مسجد سلیمان توسط هلدینگ انرژی سینا امضا شد که نیازمند سرمایه‌گذاری ارزی است. همچنین، شرکت حفاری شمال و تامین ناوگان دکلی چه در خشکی و دریا و نیز طرح سرمایه‌گذاری جدید در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه را پیگیری خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت مالی و سرمایه‌گذاری پیشرو ایران گفت: باتوجه به مدل‌های مختلف این پروژه، تامین مالی از بازار سرمایه یعنی اوراق بدهی، افزایش سرمایه‌ها از محل سلب حق تقدم و سود انباشته، طراحی مدل‌های سرمایه‌گذاری منابع ارزی خارجی استفاده می‌شود. همچنین دنبال تامین مالی جمعی هستیم؛ بنابراین با توجه به تنوع پروژه ها، باید تنوعی از ابزار‌های تامین مالی را نیز داشته باشیم که بخش قابل توجهی از آن، از طریق بازار سرمایه به سرانجام می‌رسد.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده