تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۲۸
بازدید: ۴۳
کد خبر: ۳۴۲۵۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد:

ظرفیت‌های قانون تامین مالی تولید در بازار سرمایه/ سازوکار انتشار اوراق بدهی در عرضه‌های خصوصی تسهیل می‌شود

‌می‌متالز - مرتضی چشان، رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار، ظرفیت­‌های قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها برای بازار اوراق بهادار بدهی را تشریح کرد.

به گزارش می‌متالز، «مرتضی چشان» با بیان این که فصلی از قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها به موضوع تسهیل تامین مالی از طریق بازار سرمایه و از مسیر انتشار اوراق بدهی اختصاص یافته، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای کاهش هزینه‌های تامین مالی تولید از طریق انتشار اوراق بدهی مجدانه پیگیر آن بود، در نظر گرفتن مشوق‌های مالیاتی برای تامین مالی تولید است.

چشان با بیان این که این مهم در تبصره ۲ ماده ۱۴ این قانون قرار گرفته، ادامه داد: براساس این بند، هزینه‌های مالی که توسط شرکت‌های مادر تخصصی (هلدینگ) به صورت مستقیم یا از طریق شرکت تابعه مالک طرح (پروژه) بابت انتشار اوراق و کارمزد تخصیصی یا پرداختی به شرکت‌های متعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی اوراق و کارمزد سایر ارکان انتشار اوراق پرداخت می‌شود، به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی همچنین با اشاره به این که همواره یکی از دغدغه‌های متقاضیان تامین مالی از مسیر اوراق بدهی، تامین ضمانت اوراق بوده، افزود: در این قانون، تاسیس صندوق‌های تضمین دولتی و خصوصی به منظور توسعه دامنه وثایق و تضامین مهیا شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم در راستای کاهش هزینه‌های تامین مالی انتشار اوراق بدهی بر اساس مفاد مندرج در تبصره ۴ ماده ۱۴ قانون مذکور، امکان انتشار اوراق بدهی در عرضه‌های خصوصی با سازوکار کوتاه‌تر و هزینه کمتر است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده