تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۰۲
بازدید: ۵۹۸
کد خبر: ۳۴۲۵۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت «تجلی» در گفتگو با «می‌متالز» عنوان کرد:

یک افزایش سرمایه دیگر شرکت تجلی، تا پایان سال در راه است/ کدام پروژه‌های تجلی امسال به نتیجه خواهند رسید؟

‌می‌متالز - شرکت «تجلی» با افزایش سرمایه‌ای که انجام داد، با قدرت پروژه‌های خود را به پیش می‌برد؛ البته این شرکت درصدد است تا پایان سال نیز یک افزایش سرمایه دیگر را برای این شرکت رقم بزند.

به گزارش می‌متالز، «مرتضی علی‌اکبری» مدیرعامل شرکت «تجلی توسعه معادن و فلزات» در گفتگوی اختصاصی با «می‌متالز» با تاکید بر این موضوع که ما معمولا اطلاعاتی را درباره شرکت تجلی ماهی یک‌بار تهیه می‌کنیم و در اختیار رسانه‌ها جهت اطلاع سهامداران بالفعل و بالقوه می‌گذاریم، عنوان کرد: انشاالله با تامین نقدینگی به موقع سال ۱۴۰۳ سالی به یاد ماندنی برای تجلی خواهد بود.

کلاف سرمد در انتظار تولید انبوه

علی‌اکبری ادامه داد: دو، سه پروژه تجلی به تازگی راه‌اندازی می‌شود که نخستین آنها، کلاف سرمد است که مرحله تولید آزمایشی آن انجام شده که برای تولید انبوه آن منتظر کارشناسان خارجی هستیم تا بتوانیم با راه‌اندازی آن گارانتی مورد تعهد را داشته باشیم. اگر موضوع گارانتی در میان نبود همین امروز می‌توانستیم کار را برای تولید نهایی آغاز کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کشور و شهید شدن رئیس‌جمهور محترم و هیات همراه ایشان، برخی کار‌های خارجی به تعویق افتاده است. در هر صورت پیگیر امور هستیم و امیدواریم قبل از برگزاری مجمع عادی سالانه که ۲۷ خردادماه ۱۴۰۳ در تهران برگزار می‌شود، این اقدامات صورت بگیرد.

پروژه‌های در دست اقدام تجلی

مدیرعامل شرکت تجلی افزود: دو پروژه دیگر نیز در دست اقدام است که اگر بتوانیم تزریق نقدینگی خوبی از سوی سهامداران اصلی یعنی «تجلی»، «چادرملو» و «گل‌گهر» برای آنها داشته باشیم، تا آخر سال شاهد تولید آزمایشی ۶۰۰ هزار تن فولادسازی و احیای مستقیم یک میلیون تنی باشیم. هر چند کار مشکلی است، اما بر اساس برنامه تا نیمه ابتدای سال آینده پیش‌بینی تولید برنامه‌ریزی شده است ولی با تزریق مناسب نقدینگی، می‌توانیم شاهد تولید آزمایشی تا پایان سال برای آنها باشیم.

علی‌اکبری افزود: یکی از پروژه‌های دیگر شرکت تجلی، فولاد شرق خراسان با ۲.۵ میلیون تن کنسانتره است که یکی از بهترین پروژه‌های این شرکت، در منطقه سنگان است که جزو پروژه‌های خوب و بسیار سودآور شرکت به‌شمار می‌رود که با توجه به کمبود کنسانتره در کشور این ظرفیت قابل افزایش به ۵ میلیون تن می‌باشد و زیرساخت‌ها و مشترکات آن بر این اساس تهیه و در حال ساخت است؛ امیدواریم تا پایان سال تولید آزمایشی این پروژه را داشته باشیم.

پیش بردن عناصر نادر خاکی با وجود دانشمندان جوان ایرانی

وی در ادامه همچنین با اشاره به سرمایه‌گذاری تجلی در حوزه مواد نادر خاکی تصریح کرد: در زمینه مواد نادر خاکی نیز تست پایلوت یا نیمه‌صنعتی و تولید آزمایشی آن آخر خردادماه انجام خواهد شد. امیدواریم بتوانیم شاهد تولید اکسید آن در ماه‌های آینده باشیم. هر چند کاری سخت و پیچیده است و دانش آن نزد چند کشور است، ولیکن این طرح در خاورمیانه و بین کشور‌های مهم حائز اهمیت است. فاز نخست که پایلوت و نیمه‌صنعتی است، طرح به خوبی انجام شده و از کار بسیار راضی هستیم. پشتیبانی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن)، چادرملو، گل‌گهر و مدیران عامل این شرکت‌ها از طرح، باعث شده که با سرعت و حمایت بیشتری پیش برویم؛ هر چند این‌گونه کار‌ها همراه با ریسک است که ما این ریسک را پذیرفته‌ایم و تاکنون نیز با پیشرفت خوبی همراه بوده است، امیدواریم بتوانیم در همین ۶ ماه اول سال جاری در زمینه اکسید‌ها با وجود دانشمندان جوان کشور که جزو سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند، آن را به مرحله تولید برسانیم. امیدواریم در آینده نزدیک با حضور سهامداران عمده بتوانیم بهره‌برداری و تولید آزمایشی آن را با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت تجلی ادامه داد: پروژه‌های دیگر تجلی در حال انجام است که می‌توان به «صبا امید غرب خاورمیانه» با ظرفیت یک میلیون تن گندله اشاره کرد و همچنین «فولاد کردستان» پیشرفت خوبی داشته و تامین ارزی این پروژه با کمک سازمان ایمیدرو و سایر سهامداران به خصوص پیگیری دکتر سعدمحمدی با همکاری بانک تجارت با تخصیص ۳۵ میلیون یورو ارز تامین شده تا بتوانیم از این ارز به‌موقع استفاده کنیم. در واقع تا ۹۰ درصد منابع آن تامین شده است. این تامین ارز بابت فولادسازی است، چراکه واحد احیای مستقیم آن به خوبی در حال پیشرفت است؛ بنابراین از این پس شاهد پیشرفت فیزیکی واحد فولادسازی کردستان نیز خواهیم بود.

علی‌اکبری در پاسخ به این پرسش که آیا کار انتقال سهام صبا امید غرب خاورمیانه به صبانور صورت گرفت، عنوان کرد: اگر قیمت کارشناسی آن مشخص شود و در این مبادله، معامله برد - برد اتفاق بیفتد، استقبال خواهیم کرد. البته این موضوع در حد شفاهی مطرح شده و اگر همه امور به خوبی پیش برود، ما آمادگی این واگذاری را خواهیم داشت.

نگاه مثبت به هیمکو

وی در پاسخ به این پرسش که نگاه شما به پروژه «هیمکو» در ایجاد اسکله و حوزه حمل‌ونقل ریلی چیست، گفت: همیکو با توجه به نیاز شدید دو سهامدار عمده آن به صادرات، تخیله و بارگیری برای این شرکت، از اهمیت خاصی برخوردار است. همیکو مکان مشخصی را برای صادرات آماده می‌کند تا سرمایه‌گذاران آن خواب سرمایه در خصوص تخلیه و بارگیری نداشته باشند. شرکت هیمکو نیاز به افزایش سرمایه در مرحله دوم دارد. برای مرحله دوم ما به عنوان سهامدار عمده کمک می‌کنیم که این افزایش سرمایه انجام بگیرد. تمام اقدامات این شرکت تجلی و هیمکو را به صورت تصویر در آورده‌ایم و در مجمع ۲۷ خردادماه سال‌ جاری با حضور سهامداران آن را ارائه خواهیم داد. با نگاه به آینده، از شرکت مدیریت بین‌المللی همراه، جاده، ریل، دریا (هیمکو) پشتیبانی می‌کنیم.

افزایش سرمایه ستاره سیمین هرمز

مدیرعامل شرکت تجلی همچنین درباره «ستاره سیمین هرمز» عنوان کرد: ستاره سیمین هرمز یک افزایش سرمایه داشت که در آن افزایش سرمایه شرکت کردیم و پروژه به نحو مناسب در حال پیشرفت است. امیدواریم در سال ۱۴۰۴ این پروژه به افتتاح برسد. بیش از ۵۰ درصد آن متعلق به فولاد مبارکه و بخشی متعلق به گل‌گهر است که تامین مالی آن را به‌موقع انجام شده، امیدواریم در مراحل بعدی بتوانند به‌موقع تامین مالی را انجام بدهند تا اوایل سال ۱۴۰۴ این پروژه به بهره‌برداری برسد.

واردات ماشین‌آلات معدنی

علی‌اکبری همچنین در حوزه معدنکاری نیز این شرکت عنوان کرد: «معدنکار باختر» یکی از شرکت‌های وابسته تجلی در فاز اول به تعدادی تراک ۱۰۰ تن نیاز داشت که این ماشین‌آلات به گمرک رسید و از آنجا نیز ترخیص شده و در معدن جانجا، مشغول به کار است. با وجود این ماشین‌آلات، عملیات باطله‌برداری این معدن، جلو افتاده که امیدواریم با حضور این ماشین‌آلات جدید و ماشین‌آلاتی که از این به بعد ثبت سفارش خواهیم کرد، خریداری مجددی داشته باشیم تا بتوانیم با سرعت بیشتری و در مدت زمان کمتری، شرکت معدنکار به تعهدات خود عمل کند تا باطله‌برداری زودتر انجام بگیرد و کسب درآمد هم برای معدنکار و هم برای کنسرسیوم مس تسریع شود.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا بحث بورسی شدن شرکت جانجا ادامه دارد، گفت: بحث بورسی شدن آن از طریق شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) به عنوان رهبر این کنسرسیوم در حال پیگیری است.

سرمایه‌گذاری در معادن خارج از کشور

مدیرعامل شرکت تجلی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در معادن خارج از کشور سرمایه‌گذاری انجام می‌دهید، گفت: از ابتدای آغاز به کار شرکت تجلی، یکی از استراتژی‌های این شرکت آن بود که سرمایه‌گذاری در خارج از کشور داشته باشیم، یعنی هدف این است تا تولید و ارز منابع خارجی برای تجلی ایجاد کنیم. این موضوع، از پشتیبانی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) نیز برخوردار است. یکی دو جلسه نیز در شرکت توسعه معادن و فلزات پیشنهادات معدن خارجی بررسی و برگزار شده است و در این راستا در یکی دو کشور همسایه بررسی‌هایی انجام داده‌ایم که اگر این بررسی‌ها به نتیجه نهایی برسد، آن را اعلام خواهیم کرد. در قزاقستان گزارش‌هایی دریافت کرده‌ایم و روی آن مطالعه می‌کنیم، در این زمینه نیز اگر این مطالعات به سرانجام برسد، حتما آن را رسانه‌ای خواهیم کرد. بدون شک سرمایه‌گذاری خارجی که درآمد ارزی برای شرکت به همراه داشته باشد، جزو استراتژی‌های ماست.

علی‌اکبری همچنین درباره شرکت «یاقوت» عنوان کرد: در ارتباط با شرکت «یاقوت» با شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) شریک هستیم که این شرکت کار‌های پیمانکاری معادن را انجام می‌دهد. در حقیقت «یاقوت» شرکتی است که به تازگی شکل گرفته که موفق عمل کرده است، امیدواریم بتواند کار‌های خود را توسعه داده تا سودآوری خوبی را برای سهامداران خود ایجاد کند.

وی افزود: همچنین شرکت «اکتشاف تجلی» را در زمینه حفاری داریم که یکی از اقدامات خوب این شرکت وارد کردن دستگاه حفاری با عمق زیاد است. هم‌اکنون این شرکت با چند شرکت بزرگ در حال همکاری است، امیدواریم این شرکت با واردات دستگاه‌های بیشتر، اقدامات بزرگ‌تری انجام بدهد.

شایان ذکر است، شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات اولین شرکت پروژه‌محور بازار سرمایه ایران است که سهامداران عمده آن به ترتیب شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (۵۱ درصد)، معدنی و صنعتی چادرملو (۱۷ درصد) و معدنی و صنعتی گل‌گهر (۱۷درصد) است؛ ایده تشکیل یک شرکت پروژه‌محور سهامی عام برای اولین بار در اسفندماه سال ۱۳۹۸ در هلدینگ سرمایه گذاری معادن و فلزات (ومعادن) با محوریت تکمیل پروژه‌های زنجیره فولاد از معدن تا نورد شکل گرفته است.

گفتگو از علیرضا جعفری نژاد؛ پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده