تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۰۴
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۳۴۳۱۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سرمایه‌گذاری در بخش معدن یکی از پیشران‌های اقتصادی کشور به ویژه در حوزه فلزات ارزشمند و کمیاب

‌می‌متالز - دکتر «آمنه امیرافشار» مدیر سرمایه‌گذاری و بررسی‌های اقتصادی شرکت «تجلی توسعه معادن و فلزات» عنوان کرد: امکان سرمایه‌گذاری در معادن کشور به قدری زیاد است که حتی با توسعه معادن کوچک نیز می‌توان اشتغال‌زایی گسترده‌ای را در سطح کشور ایجاد کرد. سرمایه‌گذاری در معدن و در حوزه فناوری‌های جدید به نیروی انسانی کارآمد احتیاج دارد که شرکت «تجلی توسعه معادن و فلزات» توانسته است علاوه بر ورود در حوزه‌های عناصر ارزشمند و استراتژیک از توان و نیروی داخلی و بومی‌سازی فناوری و فرآوری نیز استفاده نماید.

به گزارش می‌متالز، شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در حال حاضر در حدود ۳۰ محدوده معدنی سرمایه‌گذاری نموده و معدن از مرحله صدور پروانه اکتشاف تا گواهی کشف و پروانه بهره‌برداری در اختیار دارد تمامی این معادن از طریق بررسی در کارگروه‌های تخصصی فنی و معدنی و سرمایه‌گذاری برگزیده و انتخاب شده‌اند.

وی بیان کرد: یکی از اهداف شرکت تجلی، سرمایه‌گذاری در حوزه فلزات ارزشمند می‌باشد. از جمله عناصر ارزشمندی که در چند سال اخیر در کشور‌های پیشرفته بسیار مورد توجه بوده عناصر نادر خاکی می‌باشد. در شرایطی که میزان ذخایر این ماده معدنی در سراسر جهان نزدیک به ۱۳۰ میلیون تن است، سالانه بیش از ۱۳۰هزار تن آن تولید و در صنعت مصرف می‌شود بنابراین صنایع وابسته به‌زودی با کمبود این ماده معدنی مواجه خواهند شد، اما افزایش سهم ایران در بازار جهانی این محصول به میزان دستیابی به فناوری بستگی خواهد داشت. شرکت تجلی با در اختیار داشتن ۵ معدن و محدوده در زمینه عناصر نادر خاکی گام بزرگی را در این زمینه برداشته است. دو معدن عناصر نادر خاکی تحت تملک شرکت تجلی در استان یزد در شرف اخذ پروانه بهره‌برداری می‌باشد. یکی از مشکلات عظیم در این صنعت، نبود تکنولوژی و انحصاری بودن فناوری تولید کنسانتره و اکسید این عناصر توسط کشور‌های پیشرفته می‌باشد. ایران از نظر دانش فنی با محدودیت مواجه است چرا رفتار عناصر نادر خاکی بسیار شبیه به هم بوده و جداسازی آن‌ها بسیار مشکل خواهد بود. اما خوشبختانه با یاری خداوند و اعتماد به توان فنی داخلی، اولین واحد پایلوت و نیمه‌صنعتی فرآوری و تولید کنسانتره مونازیت در کشور به صورت کاملا بومی هم از منظر دانش فنی و هم از منظر تجهیزات توسط شرکت تجلی افتتاح خواهد شد.

دکتر امیرافشار با بیان اینکه لیتیوم به عنوان یک عنصر حیاتی در سال‌های اخیر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است گفت: نقش این عنصر از صنایع دارویی تا صنایع حمل‌و‌نقل بی‌بدیل می‌باشد. شرکت تجلی در این راستا نیز گام‌های مثبتی برداشته است و عملیات اکتشاف مقدماتی که در صورت نتیجه مثبت وارد فاز استحصال می‌گردد، بر روی ۵ محدوده لیتیوم تحت تملک تجلی پایان یافته و مقرر شده روی دو معدن اکتشاف عمقی صورت گیرد.

سالانه میلیون‌ها تن مواد اولیه و محصولات فولادی در چرخه تولید محصولات فولادی، تولید و عرضه می‌شود. اطمینان از صحت عملکرد فرآیند‌های تولید و انطباق کلیه فعالیت‌ها با استاندارد‌های ملی و بین‌المللی، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تولید در این چرخه است. آزمایشگاه‌ها و کنترل کیفی در این فرآیند با نمونه‌برداری و انجام تست‌های تخصصی و ارائه تحلیل‌های مورد نیاز به منزله چشم‌های صنعت عمل می‌کنند و به انطباق تولید با استاندارد‌های ملی و بین‌المللی و دستیابی به کیفیت مورد نیاز مشتری کمک می‌کنند. با عنایت به حساسیت و دقت آنالیز عناصر ارزشمند و با توجه به اینکه حتی در برخی آزمایشگاه‌های معتبر کشور هم گاهاً به دلیل عدم استاندارد بودن دستگاه‌ها، آماده‌سازی نامناسب نمونه و عدم دقت لازم، خطای آنالیز وجود خواهد داشت که این خطا می‌تواند کل مسیر را از اکتشاف تا فرآوری و تولید تغییر دهد؛ لذا در این راستا نیز شرکت تجلی اقداماتی نموده و با برجستگان و نخبگان این صنعت هم‌اندیشی‌هایی نموده و درصدد مطالعات بیشتر جهت احدث یک مرکز تحقیقات و فرآوری در قالب شرکت دانش‌بنیان می‌باشد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده