تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۰۸
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۳۴۲۵۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک استاد دانشگاه مطرح کرد:

آسیب‌های افزایش نرخ بهره در بازار سرمایه/ اقبال سهامداران به سهام‌های بنیادی کاهش می‌یابد

‌می‌متالز - حسین جهانگیرنیا، استاد دانشگاه، تشکیل صف فروش سنگین و کاهش اقبال سهامداران به سهام‌های بنیادی را از جمله آسیب‌های افزایش نرخ بهره برشمرد.

به گزارش می‌متالز، «حسین جهانگیرنیا» در رابطه با افزایش نرخ بهره و تبعات آن بر بازار سرمایه گفت: افزایش نرخ بهره تبعات اقتصادی سنگینی بر اقتصاد به ویژه بازار سرمایه دارد.

وی افزود: با افزایش نرخ بهره بدون ریسک، مسلما نرخ تامین مالی شرکت‌ها افزایش بیشتری خواهد داشت، این درحالی است که تولیدکنندگان و صنعتگران، شاهد نرخ‌های بسیار بالا در بازار غیررسمی هستند و این موضوع یکی از ایراداتی است که به دنبال افزایش نرخ بهره اتفاق افتاده است.

برنامه‌ریزی مناسب برای حفظ منافع سهامداران

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: وقتی در بستر بازار سرمایه نرخ ۴۰ درصدی تامین مالی بدون ریسک ارائه شود، اگر بخواهیم نرخ موثر آن را حساب کنیم، P/E آن حدود ۲.۲ و یا ۲.۳ می‌شود. در حال حاضر، کمتر سهمی در بازار سرمایه داریم که EPS محور باشد و با P/E حدود ۲.۲ و یا ۲.۵ حداکثر بخواهد معامله شود.

وی با بیان این که افزایش نرخ بهره آسیب‌های نامطلوبی را به بازار سرمایه وارد خواهد کرد، گفت: نبود برنامه‌ریزی مناسب برای تعیین نرخ بهره مناسب باعث شده منافع سهامداران با خطراتی همراه باشد.

تبعات افزایش نرخ بهره بالا

جهانگیرنیا در ادامه با اشاره به این که روند فوق در میان‌مدت و بلندمدت برای سهامداران آسیب‌زا خواهد بود، افزود: این امر باعث تشکیل صف فروش سنگین در بازار شده و اقبال مردم به سهام‌های بنیادی را کاهش می‌دهد. ضمن‌این که با این اتفاق سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای جای خود را به تامین مالی با طرح‌های زودبازده و سهل‌الوصول با تامین مالی بسیار بالا می‌دهد.

وی با تاکید بر این که بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی مربوط به نرخ بهره بالا است، عنوان کرد: این موضوع هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی دولت را افزایش داده است.

تشکیل کمیته‌ای از متخصصان

جهانگیرنیا خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات و برون رفت از وضعیت و شرایط حاضر به خصوص نرخ بهره بالا، نرخ تامین مالی و نرخ بازدهی بدون ریسک، باید هر چه سریعتر کمیته‌ای از متخصصان و مسلط به امور اقتصادی و بازار سرمایه تشکیل شود و به صورت پایلوت اقدام به اصلاح رویه فعالیت بانک‌ها و شرکت‌های تامین سرمایه کرده و پس از آن وضعیت فروش اوراق را نظم و سامان داد که البته این اقدام باید از سوی متخصصان پیگیری و دنبال شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده