تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۵
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۳۴۳۴۸۸
سرویس خبر : انرژی
در نشست خبری سخنگوی صنعت برق تشریح شد:

برنامه‌های توانیر برای تامین برق صنایع در تابستان

‌می‌متالز - مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق با اشاره به برنامه‌های توانیر برای تامین برق صنایع در تابستان گفت: هم‌اکنون بیش از ۶۰ درصد از معاملات برق توسط بورس انرژی انجام می‌شود.

به گزارش می‌متالز، «مصطفی رجبی‌مشهدی» در نشست خبری که امروز با محوریت برنامه‌های صنعت برق برای عبور موفق از اوج بار تابستان ۱۴۰۳ برگزار شد، به موافقت صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران اشاره کرد و گفت: رقمی حدود ۷.۵ میلیارد دلار تسهیلات برای بخش نیروگاه حرارتی و ۵ میلیارد دلار برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در نظر گرفته شده است.

رجبی‌مشهدی به دیگر مشوق‌های در نظر گرفته شده برای حوزه تجدیدپذیر تاکید کرد و افزود: تابلوی سبز از جمله مشوق‌هایی است که با استقبال خوبی همراه شد و می‌تواند زمینه بازگشت سرمایه را برای سرمایه‌گذاران فعال در حوزه تجدیدپذیر فراهم کند.

مدیرعامل توانیر، به راه‌اندازی تابلوی برق آزاد در ۲ روز گذشته اشاره کرد و افزود: در گام نخست عرضه توسط یک نیروگاه مقیاس کوچک انجام شد، برق عرضه شده در این تابلو بدون محدودیت بوده و این اقدام می‌تواند کمک‌کننده در جبران ناترازی باشد.

برنامه‌های پیش‌رو برای تامین برق صنایع در تابستان

وی به تامین برق صنایع در تابستان اشاره کرد و گفت: در این زمینه صنایع به سه گروه تقسیم شدند، گروه نخست شامل کارگاه‌های صنعتی می‌شود، این گروه بیشترین سهم از اشتغال را به خود اختصاص می‌دهند به همین دلیل محدودیتی در مصرف برق این گروه وجود ندارد و برق آنها به طور کامل تامین می‌شود.

رجبی‌مشهدی در ادامه به تامین برق شهرک‌های صنعتی تاکید کرد و افزود: تامین برق این گروه ۶ روز در هفته است و مدیریت مصرف برق آنها یک روز در هفته که از قبل مشخص شده، انجام می‌شود.

مدیرعامل توانیر گفت: ۵ تا ۱۰ درصد از مصرف برق شهرک‌های صنعتی در این دوره یک روزه تامین می‌شود تا هیچگونه خللی در تامین برق شهرک‌ها ایجاد نشود.

وی با اشاره به تامین برق صنایع انرژی‌بر اعلام کرد: بیش از ۷۰۰ واحد صنعتی بزرگ، انرژی‌بر هستند که طبق برنامه‌های انجام شده با وزارت صمت قرار بر این است که مدیریت مصرف برق آنها تا پایان شهریورماه انجام شود و هدف این است که نسبت به سال گذشته انرژی بیشتری در اختیار این صنایع قرار بگیرد.

رجبی‌مشهدی با تاکید بر تجهیز واحد‌های حساس تولیدی به برق اضطراری گفت: در بخش دارویی کشور این امر رعایت شده و هماهنگی لازم با شهرک‌های صنعتی صورت گرفته، برنامه این است که برق آنها تامین شود تا لطمه‌ای به فعالیت آنها وارد نشود.

برنامه‌های پیش‌رو برای واردات برق

مدیرعامل توانیر در ادامه به برنامه‌های پیش‌رو برای واردات برق اشاره کرد و گفت: اکنون واردات برق از کشور‌های ترکمنستان و ارمنستان انجام می‌شود و بیشترین تقاضای این صنعت به برق وارداتی در زمان اوج مصرف برق است.

وی در ادامه با اشاره به صادرات برق اعلام کرد: این اقدام براساس اولویت داخل کشور صورت می‌گیرد، اما در صورت کسری در ابتدا برق داخلی تامین می‌شود، اکنون میزان صادرات در حداقل میزان ممکن (۵۰۰ مگاوات) بوده که میزان واردات هم همین مقدار است.

رجبی‌مشهدی با بیان این که حدود ۳ هزار مگاوات نیروگاه وجود دارد که بخش زیادی از عمر مفید آنها استفاده شده، گفت: این نیروگاه‌ها در صورت رفع ناترازی‌ها از رده تولید خارج می‌شوند و نیروگاه جدید با راندمان بالا جایگزین آنها خواهد شد.

تامین برق معادن کوچک

مدیرعامل توانیر با اشاره به تامین برق معادن گفت: معدنی‌ها در زمان استخراج نیازمند مصرف برق بالایی نیستند، زمانی که مواد اولیه در اختیار صنایع انرژی‌بر قرار می‌گیرد و قرار است به سمت تولید محصول پیش بروند میران مصرف برق آنها افزایش می‌یابد که در این بخش، برنامه مدیریت مصرف آنها را در دستورکار قرار می‌دهیم.

مقایسه معامله برق در بازار عمده‌فروشی و بورس انرژی

وی در ادامه به مقایسه معامله برق در بازار عمده‌فروشی و بورس انرژی پرداخت و افزود: معاملات در بورس به صورت نقد انجام می‌شود و نیروگاه‌ها تمایل بیشتری به دریافت نقدی مطالبات خود دارند.

رجبی‌مشهدی با بیان این که در گذشته ۳ درصد از معاملات برق توسط بورس انرژی و باقی آن از طریق بازار عمده‌فروشی انجام می‌شد، اظهار داشت: اکنون بیش از ۶۰ درصد از این معاملات توسط بورس صورت می‌گیرد.

مدیرعامل توانیر از معامله ۱۲۶ میلیارد تومان برق در بورس انرژی طی روز گذشته خبر داد و گفت: گردش مالی معاملات برق به صورت هفتگی رقمی بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان بوده و عدد در نظر گرفته شده بیش از ۲ هزار میلیارد تومان در ماه است.

رجبی‌مشهدی با اعلام اینکه از ابتدای اردیبهشت‌ماه حجم خرید و فروش و معاملات خارج از بازار عمده‌فروشی با افزایش همراه شده، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، در خردادماه بیش از ۵۰ درصد از معاملات برق در بورس انجام خواهد شد که از این آمار می‌توان به عنوان یک رکورد یاد کرد.

مدیرعامل توانیر با بیان این که سهم نیروگاه خصوصی در ورود برق به بورس از نیروگاه دولتی پیشی گرفته، افزود: در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده تا در سال نخست ۳۰ درصد از حجم معاملات برق، خارج از بازار عمده‌فروشی انجام شود و تا پایان برنامه این عدد به بیش از ۶۰ درصد برسد، همچنین این امکان وجود دارد که در خردادماه به هدف سال آخر برنامه نزدیک شویم.

وی ادامه داد: باید به سمت کوچک شدن بازار عمده‌فروشی پیش برویم و اجازه دهیم نرخ برق در بورس بدون در نظر گرفتن کف و سقف قیمتی توسط عرضه‌کنندگان تعیین شود.

راه‌اندازی تابلوی سرمایه‌گذاری نیروگاه

رجبی‌مشهدی در پایان از راه‌اندازی تابلوی سرمایه‌گذاری نیروگاه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این تابلو مورد نیاز افرادی خواهد بود که به دنبال ورود نیروگاه جدید به مدار هستند و از این طریق می‌توانند پاسخگوی مصرف‌کنندگان با نرخ‌های جذاب باشند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده