تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۲۳
بازدید: ۳۰
کد خبر: ۳۴۳۵۳۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
کاهش تولید آلومینیوم در جهان در پنج سال‌ آینده پیش‌بینی می‌شود

آلومینیوم در سراشیبی سقوط قیمت؟

‌می‌متالز - صنعت آلومینیوم در حالی تحت‌ فشار برای کربن‌زدایی است که قیمت این فلز نقره‌ای پس از ۲۹مه که به بالاترین حد دو‌ ساله خود رسیده بود، در مسیر کاهشی قرار گرفت. استفاده از ضایعات در این صنعت در حال گسترش است و پیش‌بینی می‌شود طی پنج سال‌آینده به دلیل چالش کمبود ضایعات، تولید در صنایع پایین‌دستی آلومینیوم با کاهش مواجه شود. ضایعات، صنعت آلومینیوم را در دنیا به‌دست گرفته و در آستانه ورود به بازار‌های جهانی است، چراکه صنعت فلز نقره‌ای تحت‌ فشار بیشتری برای کربن‌زدایی قرار گرفته‌ است.

آلومینیوم در سراشیبی سقوط قیمت؟

به گزارش می‌متالز، در این راستا خورخه وازکز، مدیرعامل مشاور صنعت هاربر آلومینیوم گفت: طی پنج سال‌ آینده و به‌عبارت بهتر تا سال‌۲۰۲۶، در جهان سالانه ۲۲‌میلیون‌ تن به ظرفیت آلومینیوم ساخته‌ شده از قراضه اضافه خواهد کرد و فقط در چین، پروژه‌های توسعه‌ای حدود ۱۵‌ میلیون‌ تن ظرفیت ثانویه جدید را در آن دوره اضافه خواهند کرد. همچنین وازکز روز چهارشنبه در بزرگ‌ترین کنفرانس آلومینیوم آمریکای‌شمالی تاکید کرد: قراضه، سنگ‌ معدن جدید آلومینیوم است. قیمت آلومینیوم در سال‌ جاری نسبت به سال‌ گذشته ۱۱‌درصد افزایش داشته و انگیزه‌ای برای بازیافت‌کنندگان به‌وجود آورده است تا به‌ دنبال منابع بیشتری برای ضایعات باشند. در سال‌های اخیر، کارخانه‌های ذوب آلومینیوم اولیه نیز با فشار‌های دوره‌ای بر سودآوری ناشی از افزایش قیمت انرژی و مواد خام مواجه شده‌اند، درحالی‌که برای کاهش انتشار کربن نیز تحت‌ فشار هستند. در چین، پکن سقفی بر ظرفیت کل تولید آلومینیوم این کشور اعمال کرده‌ است و بسیاری از تحلیلگران و معامله‌گران انتظار دارند با رسیدن تولید به این حد، قیمت‌های جهانی به‌ شدت افزایش یابد.

افزایش تولید از منابع ثانویه می‌تواند به رفع این شکاف کمک کند، اما در این میان چالش اصلی یافتن حجم کافی قراضه برای تولید شمش آلومینیوم است. در این رابطه تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که افزایش خالص تولید شمش آلومینیوم از ضایعات در چین طی پنج سال‌ آینده یعنی تا سال‌۲۰۲۶ حدود ۶.۳‌ میلیون‌ تن خواهد بود و به این معنی است که کارخانه‌ها به دلیل کمبود قراضه بسیار کمتر از ظرفیت خود کار خواهند کرد. همچنین در ایالات‌ متحده، آلومینیوم بازیافتی دو سوم عرضه کار نشده را تا سال‌۲۰۲۶ تشکیل خواهد داد که این میزان از ۴۵‌درصد در سال‌۲۰۱۵ افزایش یافته‌ است. این درحالی است که بازیگران اصلی صنعت آلومینیوم در سال‌ گذشته در بازار قراضه سرمایه‌گذاری کردند.

عقب‌نشینی قیمت آلومینیوم

دانکن پیچفورد، رئیس هیدرو آلومینیوم‌متالز ایالات‌متحده آمریکا نیز گفت: این چیزی است که مشتریان ما درخواست می‌کنند. آنها می‌خواهند ردپای کربن کمتری در محصولات خود داشته باشند، چرا که به مشتریان خود قول داده‌اند که این کار را انجام خواهند داد. بازیافت آلومینیوم نه‌تنها هزینه کمتری دارد، بلکه انرژی بسیار کمتری نسبت به تولید با شمش اولیه دارد و چالش اصلی بهبود کارآیی جمع‌آوری و پردازش قراضه است. چارلز جانسون، مدیر اجرایی انجمن آلومینیوم بیان کرد: زمانی‌که بازار خود را با مواد قابل‌ استفاده مجدد اشباع کردید، مسوولیت، استفاده مجدد از آن است. این یکی از چیز‌هایی است که شدت کربن کلی تولید آلومینیوم در آمریکای‌شمالی را کاهش می‌دهد.

به گفته وازکز، این عرضه اضافی، بازار آلومینیوم را در مازاد نگه می‌دارد و همراه با نرخ‌های بهره بالا از افزایش قیمت‌ها در بورس فلزات لندن جلوگیری می‌کند. در حال‌ حاضر معاملات آتی آلومینیوم در سطح دو‌هزار دلار و ۶۵۰‌ سنت به ازای هر‌تن ثبت شده‌است، از بالاترین سطح دو‌ ساله خود یعنی دو‌هزار دلار و ۷۶۸‌ سنت که در ۲۹ مه ثبت شده‌بود عقب‌نشینی کرد و درحالی‌که بازار‌ها چشم انداز تقاضا را برای مصرف‌کنندگان برتر ارزیابی کردند، عقب‌نشینی قیمتی گسترده‌ای برای فلزات اساسی اتفاق افتاد.

داده‌های رسمی PMI حاکی از انقباض غیرمنتظره در فعالیت‌های تولیدی چین در ماه مه را نشان می‌دهد، درحالی‌که بدبینی نسبت به تاثیر حمایت دولت از بخش دارایی‌های پر بدهی این کشور، امید‌ها به کشش آینده برای اقتصاد چین را محدود کرد، با این حال خطرات عرضه، قیمت‌ها را از ابتدای سه‌ماهه دوم ۱۴‌درصد بالاتر نگه داشته‌است. کمبود گاز، غول معدنی ریوتینتو را بر آن داشت تا محموله‌های آلومینا از پالایشگاه‌های استرالیایی خود را فورس‌ماژور اعلام کند و این، نگرانی‌ها را در مورد دسترسی فلز به مواد کلیدی از دومین تولیدکننده بزرگ جهان افزایش داد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده