تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۲۸
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۳۴۴۰۹۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

بازسازی و بهره‌برداری از واگن شاخص توزین ریلی در مجتمع فولاد سبا

‌می‌متالز - عملیات بازسازی و تغییر طرح واگنت اسقاطی موجود در ایستگاه راه‌آهن سبا با موفقیت انجام گرفت و این تجهیز در فرآیند کالیبراسیون باسکول‌های دینامیک و استاتیک ریلی فولاد سبا به کار گرفته شد.

به گزارش می‌متالز، عباس رضایی، رئیس واحد حمل‌ونقل مجتمع فولاد سبا، ضمن اعلام این خبر گفت: بر اساس دستورالعمل‌های ایزو و قوانین سازمان استاندارد، فرآیند کالیبراسیون باسکول‌های دینامیک و استاتیک ریلی باید به‌صورت دوره‌ای انجام پذیرد و این کار باید با یک دستگاه واگن شاخص انجام گردد؛ بنابراین با توجه به نبودِ چنین واگنی در مجتمع فولاد سبا، اقدام به تأمین واگن از طریق برگزاری مناقصه شد و پس از انجام فرآیند مناقصه، قیمت کشف‌شده جهت تأمین این واگن ۱۷ میلیارد تومان برآورد گردید.

وی در تشریح اهمیت و چگونگی اجرای این پروژه گفت: در راستای کاهش هزینه‌ها، واحد حمل‌ونقل سبا، با اتکا به دانش فنی کارکنان امانی و پیمانکار شاغل در ایستگاه راه‌آهن سبا، جهت تأمین این واگن از منابع داخلی اعلام آمادگی کرد. در همین راستا، کارگروهی تشکیل شد و جهت بررسی و داده‌برداری واگنت اسقاطی موجود در ایستگاه راه‌آهن سبا اقدام نمود و پس از بررسی‌های فنی و مهندسی، بازسازی و تغییر طرح بررسی واگن آغاز گردید. این پروژه در مدت‌زمان ۲ ماه و با هزینه حدود ۶۰ میلیون تومان انجام گردید.

تأکید بر اجرای پروژه با کمترین هزینه

در همین زمینه، اکبر کشاورز، تکنسین ناظر واحد راه‌آهن فولاد سبا نیز خاطرنشان کرد: با توجه به ضرورت کالیبره کردن باسکول‌های ریلی دینامیک و استاتیک و تأکید رئیس واحد حمل‌ونقل فولاد سبا بر طراحی و ساخت این واگنت با امکانات و منابع موجود با کمترین هزینه، همکاران این واحد اقدامات و بررسی‌های لازم را به‌صورت میدانی انجام دادند.

وی یادآور شد: پس از بررسی منابع موجود و امکان‌سنجی‌های لازم با بهره‌مندی از مشاوره کارشناسان مربوطه، از یک واگن فرسوده برای این منظور استفاده شد که جهت تقویت شاسی‌ها، سایز و ابعاد پروفیل و ورق‌های موردنیاز محاسبه و سپس با انجام هماهنگی‌های لازم با کارگاه برش، ورق‌های موجود برای خم‌کاری‌های لازم به کارگاه تعمیرگاه منتقل شد.

افزایش سرعت عملیات مانور و رفع اختلال در عملیات ایستگاه

علیرضا رحمتی، تکنسین ناظر واحد راه‌آهن نیز در این باره چنین گفت: پس از ثبت مشخصه‌های لازم بر اساس اطلاعات اداره ناوگان راه‌آهن سراسری و انجام محاسبات طول و عرض واگن با توجه به استاندارد‌های راه‌آهن، مشخص شد این واگن با مشکلات عدیده‌ای مواجه است، ازجمله اینکه قلاب کشش واگنت مذکور از نوع زنجیری و از نظر ایمنی فاقد استاندارد‌های لازم بود؛ به همین دلیل کاهش سرعت عملیات مانور و اختلال در عملیات ایستگاه را در پی داشت و باید تعویض می‌شد. به همین منظور، ایجاد قلاب اتوماتیک (ایجاد کانال قلاب و ضربه‌گیر) بر روی واگنت مطرح و طراحی‌های لازم انجام شد.

تأمین عمده قطعات یدکی موردنیاز از محل منابع موجود باهدف کاهش هزینه

رضا فرخ‌پور، تکنسین ناظر واحد راه‌آهن نیز گفت: با توجه به ویژگی‌های واگنت مذکور از نظر چرخ و محور و قابلیت حمل وزنه‌های موردنیاز کالیبره کردن باسکول‌ها (سمپل) و همچنین کوپل شدن به واگن یا لکوموتیوها، باید تغییراتی اساسی در آن ایجاد می‌شد که نیاز به طراحی و محاسبات داشت. سپس تأمین قلاب اتوماتیک، متعلقات و یراق‌آلات مخصوص به آن ضرورت یافت که تأمین آن با توجه به استفاده از منابع موجود و ضرورت کاهش هزینه‌های ساخت به‌سهولت انجام نمی‌شد؛ ولی با توجه به موجود بودن لکوموتیو‌های قدیمی بدون استفاده، توانستیم عمده قطعات یدکی موردنیاز را تأمین کنیم.

بازسازی موفقیت‌آمیز تجهیزات

به گفته علی ثابتین، تکنسین ناظر واحد راه‌آهن، در ادامه این فعالیت‌ها، عملیات جداسازی قلاب و متعلقات از لوکوموتیو مذکور و بازسازی زبانه‌ها، قطعات داخلی قلاب و ضربه‌گیر با موفقیت انجام شد. پس از آن بلبرینگ چرخ‌ها و مخازن روغن آن مورد بررسی قرار گرفت و عملیات روانکاری موردنیاز بر روی آنها انجام گرفت. پس از نقل و انتقالات قطعات موردنیاز و همچنین انتقال واگنت به محل مناسب جهت انجام جوشکاری و برشکاری‌های لازم، مشورت‌های لازم به مجریان مربوطه داده شد و اجرای پروژه با موفقیت به پایان رسید.

اهمیت بازسازی واگنت

سعید نصر، کارشناس بازرسی فنی سبا، در بخش دیگری از این گزارش عنوان کرد: عملیات بازسازی این واگنت از چند نظر اهمیت داشت که برخی از مهم‌ترین موارد آن عبارت‌اند از: ایمنی بالای قلاب اتوماتیک نصب‌شده بر روی واگنت نسبت به قلاب دستی که بر روی واگنت قدیمی نصب بود؛ استفاده از سازه واگنت فرسوده و بازسازی و به‌کارگیری مجدد آن؛ استفاده از وزنه‌های قدیمی و عدم نیاز به خرید مجدد وزنه استاندارد؛ صرفه‌جویی ناشی از به‌کارگیری موارد فوق و استفاده از توانمندی‌های بین‌واحدی.

در خاتمه، عباس رضایی، رئیس واحد حمل‌ونقل مجتمع فولاد سبا، از حمایت‌های مدیریت مجتمع فولاد سبا، مدیریت انرژی و نت سبا و تلاش‌های مجدانه کارکنان واحد‌های حمل‌ونقل و بازرسی فنی سبا، قرارداد‌های توسعه فولاد مبارکه و شرکت توکاریل که در اجرای این پروژه مساعدت نمودند، تشکر و قدردانی کرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده