تاریخ: ۰۶ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۲۸
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۳۴۴۳۰۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد

‌می‌متالز - محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR) گفت: حضرت علی (علیه‌السّلام) می‌فرمایند: «دانش، سلطنت و قدرت است، هر که آن را بیابد با آن یورش برد و پیروز شود، و هر که آن را نیابد بر او یورش برند و مغلوب گردد»؛ نگاه و استراتژی ما در فولاد مبارکه همین کلام امیرالمؤمنین (ع) است و استراتژی‌های خود در حوزه فناوری و نوآوری را بر همین اساس تعریف می‌کنیم.

به گزارش می‌متالز، وی افزود: پایداری و ماندگاری فولاد مبارکه و صنعت فولاد در گرو میزان به خدمت‌گیری نوآوری‌ها و فناوری‌ها با شرایط روز دنیاست. برای برنامه‌ریزی بهتر و الگوبرداری در این حوزه، باید به عملکرد پیشتازان این حوزه در جهان بنگریم، در این صورت می‌توانیم بفهمیم در چه نقطه‌ای قرار داریم و باید چه کنیم.

اتحادیه اروپا همه‌ساله آماری از وضعیت تحقیق و توسعه شرکت‌ها منتشر می‌کند که میزان سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیق و توسعه ۵ شرکت برتر فولادسازی دنیا در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۴۰ میلیارد دلار بوده و این میزان سرمایه‌گذاری به‌طور متوسط نزدیک ۲۰ درصد میانگین درآمدی این شرکت‌هاست. از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۳ میلادی، میزان سرمایه‌گذاری ۱۰ شرکت برتر فولادساز جهان در حوزه تحقیق و توسعه ۳۰۰ درصد رشد داشته است.

به عبارت دیگر سرمایه‌گذاری ۱۰ فولادساز برتر جهان در حوزه تحقیق و توسعه به‌طور میانگین بیش از ۲ درصد بوده است. سرمایه‌گذاری شرکت فولادسازی "بائواستیل" در حوزه تحقیق و توسعه نزدیک به ۴ درصد درآمد آن بوده است. به عبارت دیگر، این شرکت که ۵۹ میلیون تن تولید دارد، در حوزه تحقیق و توسعه بیش از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند. نکته قابل توجه اینجاست که ۴ فولادساز از بین ۵ فولادساز برتر دنیا با بیشترین بودجه برای تحقیق و توسعه، چینی هستند. این در حالی است که شرکت فولادساز پوسکوی کره جنوبی به‌عنوان یک شرکت معتبر و صاحب‌نام رتبه پنجم هزینه‌کرد تحقیق و توسعه را کسب کرده است.

از سوی دیگر، در سال ۲۰۲۳ میلادی بین ۱۵ فولادساز برتر دنیا با بیشترین اعتبار تحقیق و توسعه، ۷۵ درصد اعتبارات به شرکت‌های فولادساز چینی تعلق دارد. نتایج این آمار‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌های فولادساز چینی با اراده زیادی در حوزه تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می‌کنند، چراکه دریافته‌اند که تحقیق و توسعه، رمز پیشرفت، توسعه و تحول کشورشان است. این آمار و ارقام نشان می‌دهد، اتفاقات قابل توجهی در صنعت فولاد و دیگر صنایع در حال وقوع است و ما حتماً باید خود را برای این اتفاقات آماده کرده و با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی متناسب با آنها حرکت کنیم تا از رقبای خود باز نمانیم.

فولاد مبارکه طی دو سال اخیر فعالیت‌ها و اقدامات زیادی برای ریل‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌ها، نهادسازی و تدوین فرآیند‌های تحقیق و توسعه انجام داده تا زمینه یک حرکت بزرگ را برای خود و کشور فراهم کند. قطعاً ما نیازمند تداوم این روند و جهش در حوزه تحقیق و توسعه هستیم تا بتوانیم به حرکت خود در این مسیر با قوت بیشتری ادامه دهیم. فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین، می‌تواند یک Smart Follower (دنبال‌کننده هوشمند) باشد که برای رسیدن به این هدف باید ظرفیت رصد و هضم تکنولوژی را در خود به وجود آورد؛ در فولاد مبارکه سعی شده زیرساخت‌ها و فرآیند‌های لازم برای تحقق این هدف ایجاد و از پیشتازان حوزه نوآوری و فناوری دنیا الگوبرداری شود.

فولاد مبارکه در حوزه‌هایی که خود توانایی توسعه دارد، باید توسعه دهد و در حوزه‌هایی که نمی‌تواند باید دنبال‌کننده هوشمند باشد، به‌گونه‌ای که تکنولوژی‌های روز دنیا را بررسی کند و با مهندسی معکوس بتواند در فاصله کمی آن را در کشور خود توسعه دهیم. این مسیری است که ما در حوزه تحقیق و توسعه برای فولاد مبارکه ترسیم کرده‌ایم و امیدواریم با عزم جدی که تاکنون همکارانمان دنبال کرده‌اند، بتوانیم با حمایت سهامداران این مجموعه عظیم صنعتی، قدرتمندتر از گذشته حرکت کنیم.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده