تاریخ: ۰۶ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۰:۰۲
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۴۴۳۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

یورو و دلار ارز‌های پیشتاز در معاملات اتحادیه اروپا

‌می‌متالز - یورو و دلار آمریکا، بیشترین ارز‌های مورد استفاده در تجارت خارج از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ بودند.

به گزارش می‌متالز، بر اساس داده‌های دفتر آمار اتحادیه اروپا، یورواستات، یورو و دلار آمریکا عمدتا در تجارت خارج از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ استفاده شدند.

این داده‌ها مشخص کردند که یورو ۴۶ درصد و دلار آمریکا ۴۲ درصد از کل تجارت کالا بین کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و کشور‌های غیراتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ را تشکیل دادند.

یورو پیشتاز صادرات در همین دوره نیز بود که ۵۲ درصد از معاملات را به خود اختصاص داد و دلار آمریکا ۳۲ درصد را تشکیل داد.

۱۹ کشور از ۲۷ کشور اتحادیه اروپا عمدتا از یورو برای صادرات استفاده کردند؛ اسلوونی با ۹۰ درصد در رتبه اول، کرواسی با ۸۲ درصد در جایگاه دوم و لتونی با ۷۸ درصد در رتبه سوم قرار گرفتند.

دلار آمریکا عمدتا در ۶ کشور برای صادرات با کشور‌های غیراتحادیه اروپا مورد استفاده قرار گرفت که در میان آنها دولت قبرس یونانی با ۷۶ درصد در صدر قرار گرفت، پس از آن ایرلند با ۶۵ درصد و یونان با ۵۴ درصد قرار گرفتند.

در مورد واردات از کشور‌های غیراتحادیه اروپا، دلار آمریکا بیشتر از یورو استفاده شد؛ دلار ۶۰ درصد از معاملات را تشکیل داد، در حالی که یورو ۴۱ درصد از معاملات را از آن خود کرد.

حدود ۱۶ کشور بیشترین استفاده از دلار آمریکا را در واردات خود داشتند که فنلاند رقم ۶۷ درصد را ثبت کرد. یونان، لهستان و لیتوانی نیز سهم عمده استفاده از دلار آمریکا را در صادرات با ۶۴ درصد داشتند.

بیزنس گزارش کرد همچنین حدود ۱۱ کشور، در واردات خود از یورو بیش از دلار آمریکا استفاده کردند که شامل اسلوونی با ۷۷ درصد، پس از آن کرواسی با ۷۰ درصد و اسلواکی با ۶۰ درصد است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده