تاریخ: ۰۹ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۰۰
بازدید: ۵۴
کد خبر: ۳۴۴۴۹۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

سقف‌شکنی شمش فولاد در معاملات بورس کالا با محدودیت‌های توزیع برق

‌می‌متالز - متوسط قیمت شمش فولاد در معاملات هفته اول تیرماه ۰.۶۲ درصد افزایش یافت و به فاصله ۳۴ تومانی در هر کیلو تا سقف تاریخی خود رسید. روند صعودی قیمت شمش فولاد همزمان با اعمال محدودیت‌های توزیع برق آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

به گزارش می‌متالز، متوسط قیمت شمش فولاد در معاملات بورس کالا طی هفته اول تیرماه با افزایش ۰.۶۲ درصدی به کیلویی ۲۲،۲۳۹ تومان رسید. این بالاترین قیمت شمش فولاد در سال ۱۴۰۳ است و با سقف تاریخی قیمت شمش فولاد تنها ۳۴ تومان فاصله دارد. قیمت شمش فولاد از اوایل آذرماه صعودی شد و از آن زمان تاکنون بیش از ۲۲ درصد افزایش یافته است. با این حال تقاضا برای شمش فولاد در طول فروردین و اردیبهشت کاهش یافته بود تا اینکه از اوایل خردادماه همزمان با آغاز محدودیت‌های توزیع برق، شمش فولاد دوباره صعودی شد. متوسط قیمت هر کیلوگرم شمش فولاد از نیمه خردادماه تا کنون ۷.۵ درصد افزایش یافته است. روند قیمتی شمش فولاد در معاملات بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

سقف‌شکنی شمش فولاد در معاملات بورس کالا با محدودیت‌های توزیع برق

فعالان بازار در شبکه‌های اجتماعی محدودیت‌های توزیع برق برای فولادسازان کشور را به عنوان دلیل اصلی افزایش قیمت شمش در هفته‌های اخیر مطرح می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد با اعمال محدودیت‌های توزیع برق عرضه شمش فولاد در بورس کالا کاهش می‌یابد و قیمت‌ها در این بازار خیلی سریع صعودی می‌شود. بر اساس داده‌های رسمی مصرف برق در ساعات پیک بیش از ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر است. هفته آخر خرداد و هفته اول تیرماه پیک مصرف برق به ۷۳۶۴۵ مگاوات رسید. در بسیاری از استان‌های کشور رکورد‌های جدیدی در مصرف برق ثبت شد و پیش‌بینی می‌شود برای ۲ ماه آینده نیز ادامه دار باشد.

فولادسازان چینی در بعضی از استان‌های این کشور نیز با توجه به تغییر در الگوی بارندگی‌ها برای تأمین برق مورد نیاز خود به مشکل برخوردند و برای تأمین برق مورد نیاز از زغال‌سنگ استفاده می‌کنند. در نیمه گرم سال فولادسازان چینی و هندی برای تأمین برق از زغال‌سنگ استفاده می‌کنند تا سطح تولیدات در مقدار فعلی حفظ شود. عباس اکبری، مدیر بازرگانی شرکت ذوب فلزات اکبری در این باره به خبرنگار ایراسین گفت: ما ابتدای هر سال برنامه‌ریزی می‌کنیم ولی یک روز برق نیست و یک روز گاز، در نتیجه برنامه‌ریزی‌های ما مختل می‌شود. فولادسازان بسیاری از در هفته‌های گذشته محدودیت‌های توزیع انرژی به خصوص محدودیت توزیع برق در فصل تابستان را عامل نوسانات قیمتی عنوان کرده‌اند.

شمش فولاد در بازار‌های جهانی

شمش فولاد صادراتی ایران در هفته گذشته ۴۷۸ دلار به ازای هر تن قیمت خورد. رکود حاکم بر بازار محصولات فولادی جهان بازار شمش فولاد در سطح منطقه را راکد کرده است. در ماه‌های گذشته شمش فولاد صادراتی ایران در همین سطح قیمتی و با نوسانات جزئی معامله می‌شد. در مقابل شمش فولاد فوب دریای سیاه با کاهش ۲ دلاری به ۴۹۸ دلار در هر تن رسید. گزارش‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای شمش فولاد در بازار دریای سیاه به شدت کاهش یافته‌است و همین مسئله چشم‌انداز قیمتی شمش فولاد در منطقه را منفی کرده است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده